Gå til innhold

Filmer med psykiatri som tema


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Everybody
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva har den med psykiatri å gjøre? 

Anonymkode: 356c1...650

Mye. Har du sett den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva har den med psykiatri å gjøre? 

Anonymkode: 356c1...650

Har ikke sett den ferdig ennå men ser jo flere temaer der fra psykiatri, blandet med superhelt. Et stort spørsmål er også hvor grensene mellom begavelse og galskap går.

Dette med å ha flere personligheter slik Barry har er jo reellt. Kun den ene av hans mange personligheter har antatte superkrefter.

En annen karakter har traumer og synske evner, eller bare innbiller han seg det? Er også noe med vann og strøm jeg ikke har fått klarhet i ennå. Men ikke godt å vite hva som er sant og hva som er fantasi. Det er noe filmen har til felles med Shutter Island for eksempel. Karakteren er forvirret rundt hvem som er god og hvem som er ond. Er det han selv?

Karakteren som har gitt navn til filmen, Mr. Glass er jo ganske stereotyp geni som blir dopet ned fordi han er gal/ond. Ikke fått helt tak i han ennå fordi jeg bare er halvveis i filmen, men han blir jo dopet ned i psykiatrien for å ikke utgjøre en fare for dem rundt ham. Det er vel et tema som ikke er helt ukjent innefor "psykiatrisjangeren".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Glass 2019 handler også om personer med vrangforestillinger som behandles på psykiatrisk. De tror de har spesielle evner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (41 minutter siden):

Glass 2019 handler også om personer med vrangforestillinger som behandles på psykiatrisk. De tror de har spesielle evner osv.

Gir den et realistisk bilde? 

Anonymkode: 356c1...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gir den et realistisk bilde? 

Anonymkode: 356c1...650

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (9 minutter siden):

Ja

Den filmen var utroliig lang og kjedelig. Orket ikke se hele

Anonymkode: 356c1...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den filmen var utroliig lang og kjedelig. Orket ikke se hele

Anonymkode: 356c1...650

Jeg synes den var jævlig bra. Fortsettelse av Split.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Everybody skrev (55 minutter siden):

Ja

Uenig. Men likte den for det.

Har sett dokumentarer og annen dramatisering om DID, så kan bare anta ut fra det at Barry/Kevin ikke er såååå usannsynlig. Men handlingen i filmen er ganske tynn. Også omstendigheter i miljøet der irriterer meg. Bare det at det jobber én pleier på sikkerhetsavdelingen per vakt og at denne tydeligvis ikke har noen som helst alarm med seg 😆 Og handlingen og logikken i hva som skjer, åssen de får det til osv. Skal ikke spoile for mye her... Men handlingen ekke så bra synes jeg nei. Men karakterene er jo litt artige. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Den filmen var utroliig lang og kjedelig. Orket ikke se hele

Anonymkode: 356c1...650

Det tar litt tid før de får ut fingeren ja. Jeg synes den er interessant pga karakterene. Handlingen får jeg ikke helt tak på. Spesifikt, hvordan liksom Mr. Glass visstnok skal ha tatt høyde for det meste 🤣 Litt lettvinte forklaringer som ikke akkurat er et mesterstykke av en story komposisjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...