Gå til innhold

Hvor fattig har du blitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gruer meg til vinteren. Jeg får så mye verk i kroppen når det er kaldt. Oppvarming koster penger. Og hvis strømregningene blir som forrige vinter, så blir det ikke mye igjen å rutte med. Pluss at mat, drivstoff og alt annet har blitt dyrere også. Vinteren er deprimerende nok som den er om en ikke skal sitte og fryse også.

Anonymkode: aab48...2ba

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Under denne regjeringa, og hvordan påvirker det psyken?

Du mener kanskje i den perioden der vi har hatt lavere inflasjon enn de aller fleste andre europeiske land og styringsrente på nivå med resten av Europa (da regner jeg ikke med land som for eksempel Tyrkia, da, som har styringsrente på 30 prosent og en inflasjon på nærmere 40)? 

Regjeringen kan og bør etter min mening kritiseres for mye, men ikke for en internasjonal trend som påvirker prisvekst og rente. Dette er ikke politisk styrt, og en hvilken som helst annen politisk konstellasjon ville stå like maktesløse.

Jeg får det akkurat til å gå rundt når jeg kniper på alle budsjettposter og er sånn sett blant de heldige på aleneforsørgerfronten.

Annonse

Har det ikke verre med denne regjeringen enn med andre regjeringer. Har heldigvis fastrente på boliglånet og er forsiktig med penger så jeg klarer å spare noen tusenlapper i måneden. Har bil og billån også og jeg har minste ufør. Jeg prioriterer det mest nødvendige. 

Endret av aa-k-j

Jeg sliter med å få det til å gå rundt, men jeg har enda områder jeg kan knipe inn på. Nå har jeg begynt med tiltak som feks first Price produkter. Samtidig så skal jeg på date i morgen og har prioritert å bruke penger på det så det er enda rom for å gjøre noe annerledes.

Men denne uken gikk jeg til steget å kreve barnebidrag. Det har jeg ikke krevd før så det vil dekke inn renteøkningen som var denne måneden og den som kommer i desember, så håper jeg det stopper der.

Men strømregningene kan velte lasset hvis de blir som i fjor.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Under denne regjeringa, og hvordan påvirker det psyken?

Anonymkode: aab48...2ba

Vil si jeg har blitt "rikere" ikke fattigere, er ung ufør.

Men har vel med livssituasjonen min å gjøre, har ikke boliglån fordi er for fattig til å kjøpe egen bolig, så leier men husleien har ikke økt noe så egentlig er den blitt lavere siden ufør er justert opp mens husleien er den samme så da blir det jo en nedgang i % av budsjettet egentlig, og har ikke bil så de utgiftene merker jeg ikke, og strømmen er billig her så egentlig bare maten jeg har lagt merke til er dyrere men ingen stor utgiftsøkning der heller.

Psyken er dårlig, men det handler om andre ting og helse, ikke fattigdom, for meg. Men skjønner at mange er i andre livssituasjoner hvor inflasjon og renter (og snart arbeidsmarkedet som før eller siden må gi under for rente presset).

Anonymkode: bbfd0...fbd

Har null problemer med å få det til å gå rundt, men så har jeg alltid vært sparsom på matfronten, gått for First Price og lignende. Jobber også noen få timer ekstra i tillegg til vanlig jobb, så har bedre råd nå det siste året enn tidligere. I tillegg vil jeg ikke dra noen steder eller delta på noe sosialt, så sett bort fra det jeg gjør for barnas skyld bruker jeg ikke så mye på slikt. Tror mange bruker mye på reise, konserter osv? Synes ikke man kan klage på dårlig råd om det er der man legger lista. 

Orker å jobbe ekstra men ikke delta på noe sosialt, grunnet angst, uro, depresjoner, vet ikke hva. Har råd til å bruke et par tusen på en ikke planlagt shoppingtur av og til. Men andre gjør det kanskje ukentlig? Aner ikke om jeg er fattig eller ikke, for hvor ligger egentlig den lista? Kanskje fattig, siden jeg ikke eier egen bolig etter skilsmisse. 

Mat er blitt dyrere. Jeg kjøper lite utenom veldig enkle middager, nistemat/brød og noe frukt osv. Null brus og tull. Ungene får lørdagsgodt. Vi tre bruker nå sjeldent under 5000 i måneden. Men da har barna variasjon i skolematen. 

Anonymkode: f3343...a96

Annonse

Jeg vet ikke hvor mye fattigere jeg har blitt. Men jeg har blitt fattigere, det vet jeg. Og selv om jeg ikke er noen fan av dagens regjering, vet jeg også at det ikke er deres skyld at jeg har mindre å rutte med. Heldigvis har jeg lite boliglån, så terminbeløpet har økt med under 1000 kr. Jeg har også vedovn og foreløpig gratis ved. Men jeg må jo kappe trærne, kløyve og stable, så strømprisene har gitt meg mer jobb. I fjor vinter fikk jeg høyere strømregning enn tidligere vintre fordi jeg ikke rakk å skaffe nok ved. Nå flommer vannmagasinene over, så jeg håper denne vinteren ikke blir like dyr som forrige vinter. Jeg sjekker også jevnlig pris på strøm, forsikringer og renter både på innskudd og boliglån, slik at jeg vet at jeg ikke betaler masse mer enn jeg må. Jeg tror mange kunne ha spart penger på å gjøre det samme.

Jeg er langt i fra å bli fattig uansett regjering.

Det er noen konkurser og oppsigelser blant både konkurrenter og kunder men vi har klart oss bra så langt.

Jeg vil ikke gi regjeringen hovedskylden for renta og prisstigningen. Den er lik i alle land. De kunne gjerne vært rausere med strømstøtte siden det tross alt er den norske staten som tjener på dyr energi i Europa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...