Gå til innhold

Hva er vanlig psykisk sett når man kommer i rusbehandling?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 2,5 uker i rusbehandling, bare fem dager på åpen avdeling før det lukket avrusning. 

Jeg sliter en del. Begynner å merke depressive tegn og kjenner også på at jeg gjerne kunne vært død. Det har ikke utviklet seg til direkte suicidalitet foreløpig i hvert fall. Jeg har fortsatt et ønske om å få til livet, men jeg har ingen eller lite tro på det. Men viljen er ganske så sterk og de sier jeg gjør en veldig god jobb. 

Er det vanlig å bli dårlig i løpet av rusbehandlingen eller er det bare meg? De andre virker friskere, men jeg vet jo ikke hvordan alle har det på innsiden. De ansatte sier at mange har det vanskelig med sine ting i behandling, men enten er de flinke til å skjule det eller så er jeg bare ikke flink til å lese dem. Jeg er jo ikke nødvendigvis så flink til å forstå eller lese andre tror jeg. 

Jeg har hjemlengsel, ser fram til å dø plutselig, kjenner på depressive følelser og begynnende tap av motivasjon til alt mulig. Å koke kaffe som jeg blant annet var så ivrig på da jeg hadde symptomer på hypomani for litt under to uker siden har blitt et ork. Sliter også med å våkne 0430-0500 hver  natt og da får jeg ikke sove mer. Har vært sånn siden symptomene på hypomani oppstod. Men de andre symptomene gav seg etter noen dager.

Men jeg klarer også å tulle og fjase litt med et par av de andre pasientene  da. Men de sier de ser jeg ikke er på topp. 

Hvordan holder man ut flere måneder i behandling? Planen min er egentlig å søke om å være helt til januar. Jeg blir dårlig av tanken på det. Men rusmessig må jeg det. Drar jeg hjem nå så går det skeis. 

Fortsetter under...

Du har vel, om jeg husker riktig, vert innlagt på akuttpost i nærmere 1 år og også rusbehandling tidligere også i 1 års tid, hva gjorde du for å holde ut da? Det som har funket for deg før kan vel trolig hjelpe deg nå også? 

Anonymkode: 033f1...ca9

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har vel, om jeg husker riktig, vert innlagt på akuttpost i nærmere 1 år og også rusbehandling tidligere også i 1 års tid, hva gjorde du for å holde ut da? Det som har funket for deg før kan vel trolig hjelpe deg nå også? 

Har ikke vært innlagt på akuttpost i ett år så vet ikke helt hvor du har lest det, men. 

Da jeg var 1 år i rusbehandling så var vi 4 jenter på jentehuset oh etter 3 mnd ble jeg alene i behandling resten av tiden. Nå er vi sånn 20 stk og det sliter med loddrett ut. Tror det er pga autismen. De ansatte ser at jeg blir overstimulert hele tiden. 

Det skremmer meg at etter så lang tid uten tanker om å dø så begynner de å komme igjen nå. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (Akkurat nå):

Har ikke vært innlagt på akuttpost i ett år så vet ikke helt hvor du har lest det, men. 

Da jeg var 1 år i rusbehandling så var vi 4 jenter på jentehuset oh etter 3 mnd ble jeg alene i behandling resten av tiden. Nå er vi sånn 20 stk og det sliter med loddrett ut. 

Åja. Da blander jeg deg nok med en annen, beklager det. 

Skjønner. Så hovedproblemet er egentlig at der er så mange pasienter? Der finnes ikke andre, mindre tilbud da? Ellers så kan det jo være du venner deg mer til det etterhvert?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Åja. Da blander jeg deg nok med en annen, beklager det. 

Skjønner. Så hovedproblemet er egentlig at der er så mange pasienter? Der finnes ikke andre, mindre tilbud da? Ellers så kan det jo være du venner deg mer til det etterhvert?

De vurderte mulighet for å holde meg på avrusningen hvor det kun er 7 pasienter til. Men det var så mange som stod i kø for å komme dit. Så det er nok ikke mulighet for det. 

Håper jeg kan venne meg mer til det etter hvert. Det typiske er at de to vennene jeg har fått her inne som lyser opp dagen min reiser om 1 og 1,5 uker. 

De andre er nok bare veldig gode på å maskere sine problemer. Spesielt kvinner er gode på å maskere. Så de har nok sine issues de også så du skal ikke føle deg alene på det. 

Anonymkode: ead19...22a

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De andre er nok bare veldig gode på å maskere sine problemer. Spesielt kvinner er gode på å maskere. Så de har nok sine issues de også så du skal ikke føle deg alene på det. 

Anonymkode: ead19...22a

Er mest menn her. Bare to andre kvinner. Men ja. 

Glitter skrev (9 timer siden):

De vurderte mulighet for å holde meg på avrusningen hvor det kun er 7 pasienter til. Men det var så mange som stod i kø for å komme dit. Så det er nok ikke mulighet for det. 

Håper jeg kan venne meg mer til det etter hvert. Det typiske er at de to vennene jeg har fått her inne som lyser opp dagen min reiser om 1 og 1,5 uker. 

Skjønner, det var jo leit. Forhåpentligvis vil det gå seg til etterhvert, og du vil møte andre du kan få god kontakt med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...