Gå til innhold

Hvordan bygger man opp viljestyrken?

Anbefalte innlegg

Jeg har elendig viljestyrke, kan feks løpe på butikken rett før stengetid for å få kjøpt godteri jeg kan overspise på... Ja, det er mat jeg sliter mest med. Har nok en udiagnostisert overspisingslidelse.

Anonymkode: 46c31...ac1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475411-hvordan-bygger-man-opp-viljestyrken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (4 timer siden):

Man trener på å gjøre ting man ikke har lyst til, men som er fornuftige og tjener en på sikt. Kanskje den viktigste menneskelige egenskap som er mest avgjørende for hvordan det går en i livet.

Skjønner. Viktig ja det er det nok, jeg må definitivt bli bedre til å gjøre disse tingene som jeg ikke har lyst til. Tror jeg ville fått ett bedre liv da.

Kashmir skrev (2 timer siden):

Kanskje det er litt dumt å diagnostisere seg selv?  Jeg tror det lett kan bli en unnskyldning eller "akseptabel forklaring" på rett ut dumme og lite konstruktive valg. 

Kan du ikke bare kalle det tåpelige valg?  

Ja, du har nok rett. Er det stygt gjort overfor de som har bitt diagnostisert med overspisingslidelse å selvdiagnostisere seg med det?

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det stygt gjort overfor de som har bitt diagnostisert med overspisingslidelse å selvdiagnostisere seg med det?

Neppe, det er en vanlig lidelse. Underdiagnostisert.

Anonymkode: bda79...b80

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, du har nok rett. Er det stygt gjort overfor de som har bitt diagnostisert med overspisingslidelse å selvdiagnostisere seg med det?

Nei, jeg tenkte mer på at hvis du sier til deg selv at det er tåpelig, så kan det gjøre noe med innstillingen din. Som igjen kan påvirke viljestyrken din. 

Jeg har jobbet litt med å erstatte dårlige vaner med enten «mindre dårlige» eller gode vaner. Av samme grunn som det er vanskelig ikke å tenke på en elefant 🤪 Akkurat overspising sliter jeg ikke med, men kan forestille meg at når du styrter bort på butikken, opplever du kanskje en blanding av søtsug/sult og uro? 

Et eksempel:

Hvis xxx så skal jeg

- Spise et knekkebrød med brunost («mindre dårlig» hvis du allerede har spist dagens måltider)

- Drikke et glass iskaldt vann med isbiter å tygge på

Så gjelder det å finne noe som funker akkurat for deg, da. Da jeg sluttet å røyke, gikk det med uhorvelig mange isbiter, og det ble veldig ryddig i skuffene mine, siden det å rydde i en skuff var noe jeg gjorde for å dempe uroen og få tankene over på noe annet da røyksuget meldte seg. 

Endret av adhoc
Kashmir skrev (På 3.10.2023 den 18.33):

Nei, jeg tenkte mer på at hvis du sier til deg selv at det er tåpelig, så kan det gjøre noe med innstillingen din. Som igjen kan påvirke viljestyrken din. 

Jeg er ikke helt enig. Hvis man har en spiseforstyrrelse, ligger det ofte andre ting bak adferden enn bare mangel på viljestyrke. Da er det like viktig å ta tak i rotårsaken(e) som å trene viljestyrken. Mener å ha lest at mange med sf har lite selvmedfølelse, og dømmer seg selv svært hardt når de «feiler», noe som kan spenne bein for vellykkede endringsprosesser. Selvsagt skal man ikke bruke sf som en hvilepute for å fortsette å ta dårlige valg, men det kan kreve en annen tilnærming enn om man bare er en «søtmons». 

AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 19.56):

Jeg har elendig viljestyrke, kan feks løpe på butikken rett før stengetid for å få kjøpt godteri jeg kan overspise på... Ja, det er mat jeg sliter mest med. Har nok en udiagnostisert overspisingslidelse.

Jeg er ikke så sikker på at det handler om elendig viljestyrke i det hele tatt. Jeg tror også tanken om elendig viljestyrke kan være med på å opprettholde overspisingen. 

Anonymkode: af1e3...547

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke så sikker på at det handler om elendig viljestyrke i det hele tatt. Jeg tror også tanken om elendig viljestyrke kan være med på å opprettholde overspisingen. 

Anonymkode: af1e3...547

Kom borti anonymknappen, sorry. Siste er meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...