Gå til innhold

Andre med engstelig/unnvikende pf?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva strever du mest med? Jeg er litt red for nærhet så når relasjoner begynner å bli tette kvier jeg meg litt fortsettelsen og holder litt avstand.

Anonymkode: 6bfac...703

Redd...

Jeg fikk nesten diagnosen, og jeg mener egentlig selv jeg burde hatt den, har vurdert å ta det opp med nåværende behandler men har ikke kommet dit foreløpig. Mulig du egentlig ikke ønsker svar fra meg da jeg ikke har diagnosen på papiret men jeg svarer nå likevel så får du bare unngå svaret mitt om det er tilfelle hehe...

Sliter veldig med det samme som deg, så har ingen nære venner og har aldri hatt kjæreste. Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg. Tør ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til.

Anonymkode: 21325...509

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk nesten diagnosen, og jeg mener egentlig selv jeg burde hatt den, har vurdert å ta det opp med nåværende behandler men har ikke kommet dit foreløpig. Mulig du egentlig ikke ønsker svar fra meg da jeg ikke har diagnosen på papiret men jeg svarer nå likevel så får du bare unngå svaret mitt om det er tilfelle hehe...

Sliter veldig med det samme som deg, så har ingen nære venner og har aldri hatt kjæreste. Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg. Tør ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til.

Takk! Akkurat som å lese om meg selv. Utenom at jeg har et par nære venner og familie/barn. Får du hjelp? Jeg har behandler en gang per uke.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Akkurat som å lese om meg selv. Utenom at jeg har et par nære venner og familie/barn. Får du hjelp? Jeg har behandler en gang per uke.

Jeg ser nå at du har behandler. Blir det noe bedre etterhvert synes du?

Annonse

Så fint å lese at det er gjenkjennelig. Jeg gikk til psykiater en gang i uka før, men hun ønsker nå å trappe ned (dessverre), så blir bare korte telefonsamtaler typ hver eller annenhver uke fremover. Så ja, jeg får hjelp, men vi har mest hatt fokus på andre ting enn det jeg sliter med ift unnvikende pf (da depresjon og suicidalitet).  

Jeg ser nå at du har behandler. Blir det noe bedre etterhvert synes du?

Som jeg skrev over så har vi fokusert på andre ting enn det jeg sliter med ift unnvikende pf, så nei kan ikke si jeg har blitt noe bedre egentlig. Hva med deg? Har du nettopp fått diagnosen eller?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som jeg skrev over så har vi fokusert på andre ting enn det jeg sliter med ift unnvikende pf, så nei kan ikke si jeg har blitt noe bedre egentlig. Hva med deg? Har du nettopp fått diagnosen eller?

For å gi et lite håp: Jeg hadde unnvikende og i mange år, men har kommet meg ut av den. Nå har jeg bare trekk. 

Anonymkode: 18735...578

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, nettopp fått den. Var i behandling for moderat/alvorlig depresjon under utredningen da.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å gi et lite håp: Jeg hadde unnvikende og i mange år, men har kommet meg ut av den. Nå har jeg bare trekk. 

Anonymkode: 18735...578

Så fint å høre. Tàkk for at du deler.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, nettopp fått den. Var i behandling for moderat/alvorlig depresjon under utredningen da.

Skjønner. Vet du hvilken plan behandleren din har for behandling? Bare lurer på hva behandlingen for unnvikende pf går ut på?

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner. Vet du hvilken plan behandleren din har for behandling? Bare lurer på hva behandlingen for unnvikende pf går ut på?

Aner ikke😅😅

Annonse

Everybody skrev (9 minutter siden):

Fungerer egentlig eksponering på denne pf? Eller så kan vel ulike SSRI og SNRI hjelpe?

Eksponering må vel være svaret. Eller? Kan man medisinere denne tilstanden? Jeg bruker AD og AP for depresjon.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk!

Kom på nå at jeg gjerne vil tipse deg om en bok:  "Å ønske, men ikke våge - om engstelig unnvikende personlighetsproblemer" heter den, og den er skrevet av Ingeborg Helene Ulltveit-Moe Eikenæs og Theresa Wilberg. Har ikke fått kommet rundt til å lese den selv ennå, men har hørt den skal være bra.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom på nå at jeg gjerne vil tipse deg om en bok:  "Å ønske, men ikke våge - om engstelig unnvikende personlighetsproblemer" heter den, og den er skrevet av Ingeborg Helene Ulltveit-Moe Eikenæs og Theresa Wilberg. Har ikke fått kommet rundt til å lese den selv ennå, men har hørt den skal være bra.

Den skal jeg få i hus! Takk!

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 20.56):

Hva strever du mest med? Jeg er litt red for nærhet så når relasjoner begynner å bli tette kvier jeg meg litt fortsettelsen og holder litt avstand.

Jeg streber med å slippe noen inn på meg g stole på noen. Og vil ikke være til bry for andre. Trekker meg lett unna og avslutter relasjoner fordi jeg ikke være en belastning. Og sosial angst. 

Anonymkode: 2a6af...6a5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...