Gå til innhold

Jeg er ganske sikker på at jeg har unnvikende pf, burde jeg ta det opp med behandler og såfall hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt utredet for personlighetsforstyrrelse to ganger og har begge gangene scoret nesten nok til å få unnvikende pf satt om jeg har forstått riktig, men psykiateren og psykologen som utredet meg da valgte å ikke sette den likevel (og jeg er usikker på hvorfor). Burde jeg ta opp med nåværende behandler at jeg tenker jeg burde hatt unnvikende pf diagnosen? Og såfall hvordan tar jeg det opp på best mulig måte?

Grunnen til at jeg tenker jeg har unnvikende pf:

Jeg er redd for nærhet så har ingen nære venner og har aldri hatt kjæreste. Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg. Tør ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til.

Anonymkode: aef38...43f

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har blitt utredet for personlighetsforstyrrelse to ganger og har begge gangene scoret nesten nok til å få unnvikende pf satt om jeg har forstått riktig, men psykiateren og psykologen som utredet meg da valgte å ikke sette den likevel (og jeg er usikker på hvorfor). Burde jeg ta opp med nåværende behandler at jeg tenker jeg burde hatt unnvikende pf diagnosen? Og såfall hvordan tar jeg det opp på best mulig måte?

Grunnen til at jeg tenker jeg har unnvikende pf:

Jeg er redd for nærhet så har ingen nære venner og har aldri hatt kjæreste. Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg. Tør ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til.

javisst, d kan hjelpe behandler mye. Bare si at du lurer på om du har unnvikende pf og så forklar litt hva du mener med det. 

Anonymkode: db16b...7a5

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enkelt og greit si at du har lest om diagnosen og at du tenker at du kan ha denne. Kjør på!

Anonymkode: 507eb...483

Ja, det var en grei måte å si det på. Burde jeg også si noe om at jeg har blitt utredet før? Jeg har forresten diagnosene bipolar og asperger fra før av. Burde vel nevnt det i hovedinnlegget, men glemte det.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

javisst, d kan hjelpe behandler mye. Bare si at du lurer på om du har unnvikende pf og så forklar litt hva du mener med det. 

Anonymkode: db16b...7a5

Ja, det har du sikkert rett i. Jeg glemte nevne at jeg har diagnosene bipolar og asperger nå, vet ikke om det har noe å si for å bli diagnostisert med unnvikende pf? Regner med man kan ha alle tre?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det var en grei måte å si det på. Burde jeg også si noe om at jeg har blitt utredet før? Jeg har forresten diagnosene bipolar og asperger fra før av. Burde vel nevnt det i hovedinnlegget, men glemte det.

Jeg hadde unnvikende PF, men da jeg fikk asperger ble unnvikende tatt vekk fordi de mente asperger var forklarende nok mtp symptomene mine. Har også bipolar da. Så ganske likt som deg. 

Endret av Glitter

Annonse

Glitter skrev (På 4.10.2023 den 8.30):

Jeg hadde unnvikende PF, men da jeg fikk asperger ble unnvikende tatt vekk fordi de mente asperger var forklarende nok mtp symptomene mine. Har også bipolar da. Så ganske likt som deg. 

Åja. Tror du dette gjelder for alle/de fleste med asperger? At aspergerdiagnosen forklarer symptomene på unnvikende pf? Sikkert vanskelig å si, men jeg spør nå likevel jeg.

kupton skrev (På 4.10.2023 den 10.55):

Hvordan?  Si til behandler: "Jeg har tenkt på om jeg kan ha e/u pf. Hva tenker du om det?"

Ja, det enkle er vel det beste? Men burde jeg nevne at jeg har blitt utredet før også?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Tror du dette gjelder for alle/de fleste med asperger? At aspergerdiagnosen forklarer symptomene på unnvikende pf? Sikkert vanskelig å si, men jeg spør nå likevel jeg.

Det aner jeg i grunn ikke. 

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...