Gå til innhold

Moskeene motarbeider norske verdier, imam advarer muslimer mot å bli som "dem" (altså nordmenn)

Anbefalte innlegg

slabbedask skrev (11 timer siden):

Og der var det enda mer whataboutisme. 

Uten å forsvare erke-konservative kristne, men islam er langt langt verre. I et islamistisk samfunn har de religiøse lovene som mål å kontrollere alle aspekter ved samfunnet, fra politiske institusjoner til menneskers dagligdagse liv.

Du har gått glipp av land som Polen og Italia da regner jeg med? Og USA forsåvidt. Ekstrem religion er ille uansett hvem som er ansvarlig for den, og det ultimate ville vært at all støtte til religion i Norge ble kuttet. Det kommer neppe til å skje da kirken ikke har nok troende til å vedlikeholdes på bakgrunn av donasjoner og gaver. 

Anonymkode: 96189...38b

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (29 minutter siden):

Men hvorfor den ensidige insisteringen på at dette skyldes islam? I USA er det typisk mest kriminalitet i fattige, svarte nabolag. Tror du dette skyldes kristendom, som er den religionen de fleste svarte i USA tilhører? Hvorfor/hvorfor ikke?

Fins det en aldri så liten mulighet for at det er andre årsaksforklaringer med i bildet enn religion? 

Du har ett lite poeng der. Jeg tenker det skyldes arven etter slaveriet og raseskille. Og også the war on drugs. Crack epidemien førte til strenge straffer for brukere/dealere og 1 av 5 afroamerikanske menn har sittet i fengsel. Det samme er i ferd med å skje med den hvite underklassen mtp methamfetamin og opiatkrisen. 
Men USA har ikke en velferdsstat. Dette spiller også inn. 

Så utenforskap spiller inn. Selv om kristne afroamerikanere i belastede områder, også har høy forekomst av kriminalitet, så ser ikke jeg det som ett argument for å ukritisk la fine deler av byen utvikle seg til gjettoer. Vi må bruke ressurser på å integrere de som allerede har kommet. Ikke la situasjonen bli som i Sverige, der de har mistet oversikten.

Det lages færre tråder om kristendom, jeg kommenterer i de få som kommer.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har gått glipp av land som Polen og Italia da regner jeg med? Og USA forsåvidt. Ekstrem religion er ille uansett hvem som er ansvarlig for den, og det ultimate ville vært at all støtte til religion i Norge ble kuttet. Det kommer neppe til å skje da kirken ikke har nok troende til å vedlikeholdes på bakgrunn av donasjoner og gaver. 

Anonymkode: 96189...38b

Synd for at deg du ikke klarer å ta avstand fra dette.

"Moderate" Muslims' "Peace Conference" - Islam.net's conference for young Muslims in Norway This is of public interest. It exposes a radical group attempting to become "mainstream".

Anonymkode: c157d...8c9

Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden):

Jeg er godt kjent i Groruddalen, det tror jeg ikke du er ISW.  Ikke at alle delene er utrygge nå heller,  men jeg dropper å bytte buss enkelte steder sent på kvelden ja.
men du er kanskje mer likegyldig der du bor på vestkanten. Ville du like å se demografien der forandre seg der slik det har gjort på feks Furuset?

Nå var jo du mer balansert en de mer nidkjære kritikere i denne tråden. Mange som er veldig for en liberal politikk, velger å bo  i områder som ikke er preget av innvandring. Ikke at du er nidkjær liberaler. Bare om at jeg tviler på du vet så mye om groruddalen. Det var ikke barneranere da jeg flyttet hit på 90 tallet. Det var ikke nisser som irettesatte folk for å spise på ramadan osv. begge disse eksemplene har jeg selv sett.

Forøvrig er dalen delt inn i flere bydeler og flere områder, inkludert relativt velstående villaområder. Så det er områder som har lite problemer og områder som har store problemer og en god del mitt i mellom. Det som går igjen er at det er mest krim i de der det er flest fremmedkulturelle innbyggere.

Hei,

Jeg benekter ikke at det er kriminalitet blant minoritetsbefolkningen i Norge (eller Sverige). Men jeg synes her at det framsettes påstander om at det nærmest er i noens kultur (eller religion) å være kriminelle. Det tror jeg ikke det er.

Det jeg vel forfekter, er at i de delene av samfunnet med høy arbeidsledighet, dårlig økonomi, lav anseelse, osv - ofte vil være mer kriminalitet, uavhengig av om disse menneskene er muslimer, kristne eller ateister. I USA er det gjerne kristne med spansk bakgrunn som utgjør mye av den typen kriminalitet du sikter til - ikke at jeg tror det ligger i spansktalende kultur å være kriminell, men fordi de befinner seg der de gjør på samfunnets "rangstige" nok har større betydning.

Angående Groruddalen - jeg skal selvfølgelig ikke belære deg om hvordan livet er der, men jeg mener jeg hørte om ganske mye "drit" der også på 60-tallet - før en eneste pakistaner flyttet dit. Fattige etniske nordmenn kan også være "harde" og tagge det legendariske ordet "Sædfuck" på Bøler T-banestasjon :) 

Men jeg opplever at religion kan være et problem og opphav til ekstremisme, avhengig av hvordan man tolker religionen. Dette er ikke unikt for Islam. Du skal ikke langt inn i Bibelbeltet før ett eller annet absurd Kleppe-parti har 10% av oppslutningen. 

Som et tillegg: En ulempe med farmakologien er at det har dukket opp mye mer narkotika de siste 50 årene. Dette er en stor kilde til kriminalitet. 

Endret av ISW
Worriesome Plenty 2
ISW skrev (35 minutter siden):

Hei,

Jeg benekter ikke at det er kriminalitet blant minoritetsbefolkningen i Norge (eller Sverige). Men jeg synes her at det framsettes påstander om at det nærmest er i noens kultur (eller religion) å være kriminelle. Det tror jeg ikke det er.

Det jeg vel forfekter, er at i de delene av samfunnet med høy arbeidsledighet, dårlig økonomi, lav anseelse, osv - ofte vil være mer kriminalitet, uavhengig av om disse menneskene er muslimer, kristne eller ateister. I USA er det gjerne kristne med spansk bakgrunn som utgjør mye av den typen kriminalitet du sikter til - ikke at jeg tror det ligger i spansktalende kultur å være kriminell, men fordi de befinner seg der de gjør på samfunnets "rangstige" nok har større betydning.

Angående Groruddalen - jeg skal selvfølgelig ikke belære deg om hvordan livet er der, men jeg mener jeg hørte om ganske mye "drit" der også på 60-tallet - før en eneste pakistaner flyttet dit. Fattige etniske nordmenn kan også være "harde" og tagge det legendariske ordet "Sædfuck" på Bøler T-banestasjon :) 

Men jeg opplever at religion kan være et problem og opphav til ekstremisme, avhengig av hvordan man tolker religionen. Dette er ikke unikt for Islam. Du skal ikke langt inn i Bibelbeltet før ett eller annet absurd Kleppe-parti har 10% av oppslutningen. 

Som et tillegg: En ulempe med farmakologien er at det har dukket opp mye mer narkotika de siste 50 årene. Dette er en stor kilde til kriminalitet. 

Jeg tror de muslimene som bor i groruddalen ville hatt bedre økonom om kona fikk jobbe og de fikk færre barn. Dette er kultur som fører til fattigdom. Selv om nok mange som bor her ikke er fattige, da de fleste eier leilighet og det er mye fine dyre biler å se.

Det er jo tilsvarende null kriminalitet blant jentene, det er det gutta som står for. Ergo det er en machokultur og en æreskultur. Lite kompatibel med norsk likestilling. En del rasisme mot nordmenn ties ihjel.

Endret av Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Men hvorfor den ensidige insisteringen på at dette skyldes islam?

Det meste av denne kriminaliteten begås av innvandrere fra MENA-land. Hvor islam er den dominerende religionen. Så kan man diskutere til man blir blå i fjeset om dette skyldes islam eller ikke. Det som derimot burde være åpenbart er at islam hindrer integrering og er en medvirkende årsak til utvikling av paralellsamfunn.

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de muslimene som bor i groruddalen ville hatt bedre økonom om kona fikk jobbe og de fikk færre barn. Dette er kultur som fører til fattigdom.

Det er klart å ta vare på mange barn er utfordrende. Det er dessuten slik at ikke alltid kvinnene ønsker så mange barn, men det er ikke opp til dem. 

UtakknemligDiva
Worriesome Plenty 2 skrev (5 timer siden):

Jeg er godt kjent i Groruddalen, det tror jeg ikke du er ISW.  Ikke at alle delene er utrygge nå heller,  men jeg dropper å bytte buss enkelte steder sent på kvelden ja.
men du er kanskje mer likegyldig der du bor på vestkanten. Ville du like å se demografien der forandre seg der slik det har gjort på feks Furuset?

Eksagt hvor lar du være å bytte buss? 
Er Groruddalen SÅ utrygg at du lar være å bytte buss sent der?

Jeg har en kompis der borte og det har hendt seg jeg har reist hjem ca 00 på natten. Har også vært helt alene på bussen der noen ganger. Jeg har liksom likevel ikke ofret en tanke til at det er utrygt. 

Jeg har også bodd på Furuset. Det var tiden jeg var ganske deprimert, kunne gå en tur så sent som før litt før midnatt. Det er også veldig tåkete der i perioder, du ser noe få meter foran deg. Jeg har aldri kommet ut for noe der. 

Så er det noe jeg ikke evner å sanse eller er du i overkant forsiktig?

Endret av UtakknemligDiva
UtakknemligDiva
Everybody skrev (16 minutter siden):

Jeg bor på vestkantens østkant.

Hvor kan det være? Har bare hørt om «Oslos beste vestkant» som altså er Nordstrand

UtakknemligDiva skrev (4 minutter siden):

Hvor kan det være? Har bare hørt om «Oslos beste vestkant» som altså er Nordstrand

Det finnes områder på vestkanten og bærum som er litt mer urbane og billigere enn resten.

Drømmeautomat skrev (21 timer siden):

Islam er ikke én ting. Hørt om sufismen f.eks? Er dere på høyresida vaksinert mot å tenke nyansert og ikke skjære alle over én kam? Mange fra muslimske land kommer hit nettopp for å unnslippe de totalitære tendensene i hjemlandet. Noen av dem er til og med agnostikere og ateister. Skal vi bare anta at alle er totalitære og stenge grensene for dem? Har dere på høyresida noen gang snakka med disse folkene? Det har jeg.

Selvfølgelig er det masse dritt med islam, mer enn de fleste andre religioner. Men det betyr ikke at det i seg selv er en verre religion enn f.eks. jødedom og kristendom, som også er reine drittreligioner. Islam er ofte mer utnytta politisk og sammenfiltra med totalitære regimer i Midtøsten og Afrika.

Men jeg er så lei av det gnålet om integrering. Vi må tillate at ikke alle tenker som noen som er tvangsfora på brunost fra ettårsalder. Målet er ikke at alle skal tenke og handle likt, målet er at folk skal respektere hverandres grenser. Derfor må de som vil få lov til å hate homser i stillhet, og de som hater muslimer må få lov til det. Først hvis de agerer på det bør det være konsekvenser.

Konsensustenkningen/-ønsket i Norge er helt vanvittig. Jeg kan virkelig ikke komme på noe annet land der frykten for annerledeshet eller det å være annerledes er større. Norge er det absolutt mest konforme landet jeg veit om, og det er for meg ikke en bra ting.

Vurderer forøvrig seriøst å flytte til Marokko.

Litt o.t., men da kan du være glad du ikke er kvinne. Jeg har vært i Marokko, fikk tydelig beskjed om bare å se ned i bakken når vi gikk langs fortau/vei. Vi måtte ikke se muslimske menn i ansiktet, kunne komme til å se dem i øynene, og det kunne virke provoserende. Videre fikk vi (kvinner) beskjed om å holde munnen lukket.

Så, ønsker deg god tur så lenge du er mann! 

Annonse

Drømmeautomat
Osten skrev (13 minutter siden):

Så, ønsker deg god tur så lenge du er mann! 

Takk for det. Ja, jeg er klar over at Marokko er langt fra et likestilt samfunn, jeg har fått beskrivelser av det fra ei som bor der.  Kvinner som går aleine risikerer f.eks. å bli tafsa på, kvinnelig seksualitet er skambelagt osv. Men kvinner kan f.eks. kle seg nokså normalt, trenger ikke dekke til håret, kan gå ut og ta en øl på en bar osv. og har fått mer likestilte rettigheter med menn i ekteskapet, arbeidsliv osv. som har blitt nedfelt i lov i nyere tid. Men det er langt fra et likestilt samfunn, og mye av diskrimineringen har med islamske skikker å gjøre. Ser ingen grunn til å skjønnmale noe her.

Drømmeautomat skrev (26 minutter siden):

Takk for det. Ja, jeg er klar over at Marokko er langt fra et likestilt samfunn, jeg har fått beskrivelser av det fra ei som bor der.  Kvinner som går aleine risikerer f.eks. å bli tafsa på, kvinnelig seksualitet er skambelagt osv. Men kvinner kan f.eks. kle seg nokså normalt, trenger ikke dekke til håret, kan gå ut og ta en øl på en bar osv. og har fått mer likestilte rettigheter med menn i ekteskapet, arbeidsliv osv. som har blitt nedfelt i lov i nyere tid. Men det er langt fra et likestilt samfunn, og mye av diskrimineringen har med islamske skikker å gjøre. Ser ingen grunn til å skjønnmale noe her.

Jaha, fint at du ser noe av det. Det verste jeg har sett i landet, er praktiseringen av å gifte bort mindreårige jenter. . Det hjelper svært lite at det offisielt er forbudt, det praktiseres likevel. Og mange jenter blir ødelagt for livet av å føde barn når de er for unge. Og det med «likestilte rettigheter» i ekteskapet, ville jeg tatt med en klype salt. Det er ikke mange miljøer der det fungerer i praksis. 

Endret av Osten
Drømmeautomat
Osten skrev (10 minutter siden):

Jaha, fint at du ser noe av det. Det verste jeg har sett i landet, er praktiseringen av å gifte bort mindreårige jenter.

Jeg veit at det forekommer, flerkoneri også, selv om begge deler er forbudt. Det er også store forskjeller mellom ulike deler av landet, og by og landsbygd. Men jeg ser ingen grunn til å gå inn i noen debatt om hvorvidt kvinner har gode vilkår eller er likestilte i Marokko: Det er de definitivt ikke.

Worriesome Plenty 2
UtakknemligDiva skrev (6 timer siden):

Eksagt hvor lar du være å bytte buss? 
Er Groruddalen SÅ utrygg at du lar være å bytte buss sent der?

Jeg har en kompis der borte og det har hendt seg jeg har reist hjem ca 00 på natten. Har også vært helt alene på bussen der noen ganger. Jeg har liksom likevel ikke ofret en tanke til at det er utrygt. 

Jeg har også bodd på Furuset. Det var tiden jeg var ganske deprimert, kunne gå en tur så sent som før litt før midnatt. Det er også veldig tåkete der i perioder, du ser noe få meter foran deg. Jeg har aldri kommet ut for noe der. 

Så er det noe jeg ikke evner å sanse eller er du i overkant forsiktig?

Det er bare ett par steder det henger masse gjengfolk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...