Gå til innhold

Kupton, nedtrapping av benzo

Anbefalte innlegg

Både jeg og broren min skal kutte ut benzo. Vi har begge stått på (DOSE) Rivotril lenge.
Har nylig vært innlagt p.g.a en knekk grunnet flytting som gjorde meg utbrent. 
Overlegen ville i mitt tilfelle utsette nedtrapping til jeg var mer stabil emosjonelt.
Bror som først var lagt inn på lukket, der fjernet de alt Rivotril og ga noe som het Temesta etc.
Nå når har er på vanlig døgnpost gikk de rett over på (DOSE) vival. Han har enormt mye angst nå.
Skal ikke bytte av type benzo gjøres gradvis? , i hans tilfelle, hvor lang tid tror du den ekstremt økte angsten varer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475433-kupton-nedtrapping-av-benzo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, overgangen/byttet trenger ikke skje gradvis. Han får nå såkalt ekvivalente (likeverdige) doser V av det han tidligere brukte av R.

Hans angst nå skyldes nok ikke medisinen, men hans usikkerhet vedr hva som kommer. Hvor lenge den vil vare er det vanskelig å si noe om.

kupton skrev (23 timer siden):

Takk @admin 🙂  Jeg har full forståelse for reglene om doser.

Men det er sårt at jeg ikke kan hjelpe personer med åpenbart misbruk/overforbruk med nedtrapping til fornuftige doser. Her kan jeg ikke få til å gjøre mye galt.

De trapper nå ned den opprinnelige dosen med 10% hver uke og han er ett angstvrak. Er ikke dette for raskt?

Endret av Angstlei
Angstlei skrev (1 time siden):

De trapper nå ned den opprinnelige dosen med 10% hver uke og han er ett angstvrak. Er ikke dette for raskt?

Her bør de la han få stabilisere seg først før ny nedtrapping. Spesielt hvis det blir for hardt for han. 

Anonymkode: c00aa...66e

kupton skrev (På 4.10.2023 den 11.08):

Men det er sårt at jeg ikke kan hjelpe personer med åpenbart misbruk/overforbruk med nedtrapping til fornuftige doser. Her kan jeg ikke få til å gjøre mye galt.

Han var på permisjon i dag, har aldri sett noen ha sånn angst, jeg ble dårlig selv. Jeg er ikke i stand til å ta meg av han i sånn tilstand. Vil ikke det å trappe ned saktere gi mindre angst? Er det sånn at å gjøre det på 4 mnd vs 2 mnd vil være ugunstig?

Annonse

Angstlei skrev (11 minutter siden):

Han var på permisjon i dag, har aldri sett noen ha sånn angst, jeg ble dårlig selv. Jeg er ikke i stand til å ta meg av han i sånn tilstand. Vil ikke det å trappe ned saktere gi mindre angst? Er det sånn at å gjøre det på 4 mnd vs 2 mnd vil være ugunstig?

Er det noen spesifikk grunn til å ikke stole på at behandlerne på den avdelingen han er, vet hva de gjør? Jeg tenker at du bør være forsiktig slik at du ikke forverrer din brors situasjon gjennom at du ikke helt tåler at han strever nå. Livet vil bli enklere i etterkant dersom dere slipper å lure på hvordan skaffe nok medisiner. 

frosken skrev (18 minutter siden):

Er det noen spesifikk grunn til å ikke stole på at behandlerne på den avdelingen han er, vet hva de gjør? Jeg tenker at du bør være forsiktig slik at du ikke forverrer din brors situasjon gjennom at du ikke helt tåler at han strever nå. Livet vil bli enklere i etterkant dersom dere slipper å lure på hvordan skaffe nok medisiner. 

Er ikke noe spesifikk grunn, bortsett fra at halverte dosen første dag(ble dog rettet), men virker som om retningslinjene vil at det skal skje ekstremt rask, med potensielt dårlig utfall.
Har personlig trappet ned flere ganger opp igjennom årene og vet hvordan det føles å gjøre det for fort. 
Har nettopp vært innlagt selv så klarer knapt å holde meg oppgående, sover nesten ingenting, kronisk angst og suicidale tanker.
Er ikke «bare» å tåle da.
Å ja, jeg ser frem til å bli medisinfri, 

Angstlei skrev (32 minutter siden):

Er ikke noe spesifikk grunn, bortsett fra at halverte dosen første dag(ble dog rettet), men virker som om retningslinjene vil at det skal skje ekstremt rask, med potensielt dårlig utfall.
Har personlig trappet ned flere ganger opp igjennom årene og vet hvordan det føles å gjøre det for fort. 
Har nettopp vært innlagt selv så klarer knapt å holde meg oppgående, sover nesten ingenting, kronisk angst og suicidale tanker.
Er ikke «bare» å tåle da.
Å ja, jeg ser frem til å bli medisinfri, 

Skjønner at du har det vanskelig. Poenget mitt var mer at det er ugreit om du i for stor grad er kritisk til den behandlingen broren din får, slik at det påvirker ham negativt. Jeg kan ikke så mye om nedtrapping, men mener å ha hørt at det kan gå fort i starten, men at tempoet så bør senkes. Det er selvfølgelig ikke bra om det skjer _for_ fort medisinsk sett, men målet må uansett være å få nedtrappingen gjennomført, slik at dere ikke i fremtiden er like sårbare. 

kupton skrev (På 4.10.2023 den 11.08):

Legene hans refererer til nasjonale retningslinjer når det kommer til nedtrapping, har du link til hvor disse finnes.
Trodde de trappet ned 10% i uken, nå er han på permisjon etter 10 dager og de har trappet ned ca. 25%, er ikke dette for raskt?, han har naturligvis masse abstinenser og angst.

Her er det NHI skriver. Det er et velkjent og godt nettsted.

Hvordan trapper du ned?

For å lykkes er det viktig for de fleste å bruke lang tid på en slik nedtrapping. Lag en nedtrappingsplan sammen med legen din med faste doser til faste tider. Unngå i denne fasen å ta noe "ved behov". Bruk i starten samme antall doser som før, men reduser mengden per dose med 1-2 ukers intervall. Det finnes ingen "fasit" på hvor mye dosene skal reduseres hver gang, men det kan være lurt å bruke relativt lang tid på sluttfasen. Tid til full stans må individualiseres ut fra din tilstand og skepsis/ utålmodighet.

Noen pasienter kan stanse på dagen med medisinen uten noe ubehag, mens andre trenger over ett års nedtrappingstid. Som en hovedregel bør nedtrappingstiden være 2-6 måneder. Det kan bli aktuelt å forlenge intervallene mellom dosereduksjonene, men unngå å øke dosene når de først er redusert. Avtal samtaler med legen med noen ukers mellomrom i nedtrappingsperioden (konsultasjon eller telefonkontakt) og kontakt legen hvis uventede symptomer skulle oppstå.

Nedtrappingsperioden kan by på både fysiske og psykiske symptomer, men vit at abstinensplager alltid går over hvis du fortsetter nedtrappingen.

Annonse

@admin jeg prøver en gang til da jeg tror du misforsto mitt innlegg.

Jeg skulle vise eksempel på hvorfor en reduserer mye i starten og mindre mot slutten.

Hvis pasienten bruker 100 når han starter nedtrapping, vil en reduksjon med 10 til 90 kun være på 10%. Når en reduserer med 10 fra 20 til 10, er det en halvering- 50%. Selv en reduksjon med 20 fra 100 vil kun være en reduksjon på 20%.

For ikke å få for store reduksjoner på slutten kan det god være at en velger 20-15-10-8-6-4-2-0

kupton skrev (På 8.10.2023 den 15.41):

@admin jeg prøver en gang til da jeg tror du misforsto mitt innlegg.

Jeg skulle vise eksempel på hvorfor en reduserer mye i starten og mindre mot slutten.

Hvis pasienten bruker 100 når han starter nedtrapping, vil en reduksjon med 10 til 90 kun være på 10%. Når en reduserer med 10 fra 20 til 10, er det en halvering- 50%. Selv en reduksjon med 20 fra 100 vil kun være en reduksjon på 20%.

For ikke å få for store reduksjoner på slutten kan det god være at en velger 20-15-10-8-6-4-2-0

Nå har bror kommet hjem og har kronisk panikk, han vil ikke være alene etc. Jeg sliter selv med enorm angst og suicidale tanker. Alt for mye ansvar blir lagt på meg, jeg orker ikke mer. Hva bør jeg gjøre, hvem skal jeg kontakte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...