Gå til innhold

Hvordan er det å være på dps døgn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du sengeliggende når du er alvorlig deprimert?

Jeg pendler mellom å gå hvileløst rundt for å slippe unna eget hode og angst og å ligge i fosterstilling og stirre tomt ut i luften, i grunnen. Men medisinendringene har effekt, så jeg har stadig mer sosial og produktiv atferd (sitte på fellesstue, gå tur, dusje, høre lydbok - ikke så veldig høy list) og stadig mindre agitert gange og tom stirring 😝

Anonymkode: fa07d...f9f

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg pendler mellom å gå hvileløst rundt for å slippe unna eget hode og angst og å ligge i fosterstilling og stirre tomt ut i luften, i grunnen. Men medisinendringene har effekt, så jeg har stadig mer sosial og produktiv atferd (sitte på fellesstue, gå tur, dusje, høre lydbok - ikke så veldig høy list) og stadig mindre agitert gange og tom stirring 😝

Hvordan var det du havnet på akuttpsykiatrisk? 

Anonymkode: 1d4dc...c0c

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vært på DPS døgn i Oslo i to uker nå med alvorlig depresjon (bipolar) etter to uker på akuttpsykiarisk - og skrives ikke ut før tidligst neste uke. Lett blanding av folk, men ingen i aktiv rus eller med «utagerende» atferd.

Så det stemmer ikke d med at det er delt inn i 5 dager man-fre, to uker osv. leSte på nettet til Nydalen /lovisenberg dps

Anonymkode: 56d6d...1dd

Ble du lagt inn? Kjenner meg igjen i intens uro + depersonalisert og det jeg føler er syk tankegang. 
hva slags medisn får du?

Jeg har vært på DPS døgn i Oslo i to uker nå med alvorlig depresjon (bipolar) etter to uker på akuttpsykiarisk - og skrives ikke ut før tidligst neste uke. Lett blanding av folk, men ingen i aktiv rus eller med «utagerende» atferd.

Hva/hvor er akuttpsykiatrisk ift dps døgn? Kan man ikke bli lagt inn ganske akutt på dps døgn også? Virka sånn på legen min 

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva/hvor er akuttpsykiatrisk ift dps døgn? Kan man ikke bli lagt inn ganske akutt på dps døgn også? Virka sånn på legen min 

Kommer an på hvor man bor. Det kan man ikke her jeg bor. Men siden legen din sa at man kan det så har de sikkert akuttplasser der du bor. 

Glitter skrev (1 minutt siden):

Kommer an på hvor man bor. Det kan man ikke her jeg bor. Men siden legen din sa at man kan det så har de sikkert akuttplasser der du bor. 

Vet jo ikke hva han mente egentlig. Men virka sånn.. Oslo..

kan jo ikke vente lenge på plass, samtidig som det kanskje ikke er rett inn på akutten med ambulanse-akutt. Men ganske akutt når man går til steget å legges inn ja

Er du sengeliggende når du er alvorlig deprimert? Spør av nysgjerrighet fordi jeg bare har vært mildt og moderat deprimert og lurer på hvordan alvorlig er 

Anonymkode: 6379c...0d4

Jeg var endel/mest sengeliggende men kom meg opp for dusj, måltid og litt luftetid ute

Anonymkode: 45e14...289

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det dette ? https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helse-og-avhengighet/nydalen-dps/dognbehandlingsseksjon-nydalen-dps#les-mer-om-dognbehandlingsseksjon-nydalen-dps

Både lege og psykiater sa man ofte var der et par uker og fikk inntrykk av at man kunne få komme inn fort, men får det ikke til å stemne m det jeg leser her.

hvor blir man evt lagt inn mer akutt og HVa er kriterier for det?

14 hours ago, AnonymBruker said:

Både lege og psykiater sa man ofte var der et par uker og fikk inntrykk av at man kunne få komme inn fort, men får det ikke til å stemne m det jeg leser her.

hvor blir man evt lagt inn mer akutt og HVa er kriterier for det?

Det er veldig vanskelig å svare på dette. Jeg har skjønt det slik at akkurat nå i Oslo for eksempel så er det veldig fult mange steder - så fult at de må skrive ut veldig syke mennesker. Da blir nok prioriteringen for de som kommer inn også annerledes. Man kommer ofte inn fort når det er fare for enten egen liv og helse eller andres liv og helse. Da mener jeg ikke nødvendigvis kun suicidalitet, men også om du er så syk at du ikke klarer å ta vare på deg selv eller ikke tar til deg næring (som ved spiseforstyrrelser). Om de ser at ting kan «vente» så blir det ofte å vente på plass på en åpen avdeling. Dette er i hvert fall min erfaring.

Anonymkode: 6e1f8...885

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kjenner denne avdelingen godt. Har ikke lest alle innleggene, men er det noe spesielt du lurer på?

Anonymkode: e45a6...050

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 8.09):

Hvor lenge kan man være der?

og hvordan behandles man?

lurer på om jeg burde være der pga jeg ikke holder ut i situasjonen min med medisinering osv.

vet lege må henvise for akutt.

men lurer på hva man kan forvente? Er det traumatisk å være der?

Svarer ut i fra konkret kunnskap om den avdelingen du linket til i et senere innlegg.

Makstid for innleggelse 6 uker. Vanlig med 3-4 ved planlagt innleggelse. Det er tre ulike poster, men ulik profil. En for primært psykoselidelser, en for affektive lidelser og en for traumeproblematikk, personlighetsforstyrrelser, angst mm. Den siste posten er en 5-døgnspost; alle pasienter drar hjem på fredag og kommer tilbake mandag morgen. Pasientene kjøper inn og lager sin egen mat, bortsett fra frokost og et par felles middager pr uke. Alle har sin egen ukeplan. En time med individualterapeut pr uke, en time med hele behandlingsteamet, forøvrig tilbud om daglige samtaler med miljøpersonalet. Felles kort morgenmøte. 

Ikke traumatisk å være der. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er veldig vanskelig å svare på dette. Jeg har skjønt det slik at akkurat nå i Oslo for eksempel så er det veldig fult mange steder - så fult at de må skrive ut veldig syke mennesker. Da blir nok prioriteringen for de som kommer inn også annerledes. Man kommer ofte inn fort når det er fare for enten egen liv og helse eller andres liv og helse. Da mener jeg ikke nødvendigvis kun suicidalitet, men også om du er så syk at du ikke klarer å ta vare på deg selv eller ikke tar til deg næring (som ved spiseforstyrrelser). Om de ser at ting kan «vente» så blir det ofte å vente på plass på en åpen avdeling. Dette er i hvert fall min erfaring.

Anonymkode: 6e1f8...885

Ser ut som jeg får komme inn fort, men kan vel fortsatt bli på åpen avdeling? Skjønner ikke hva lukket er, må man ikke vøre «gal» da?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner denne avdelingen godt. Har ikke lest alle innleggene, men er det noe spesielt du lurer på?

Om det er disse tilbudene som er på dps døgn. Og hvordan det er

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Svarer ut i fra konkret kunnskap om den avdelingen du linket til i et senere innlegg.

Makstid for innleggelse 6 uker. Vanlig med 3-4 ved planlagt innleggelse. Det er tre ulike poster, men ulik profil. En for primært psykoselidelser, en for affektive lidelser og en for traumeproblematikk, personlighetsforstyrrelser, angst mm. Den siste posten er en 5-døgnspost; alle pasienter drar hjem på fredag og kommer tilbake mandag morgen. Pasientene kjøper inn og lager sin egen mat, bortsett fra frokost og et par felles middager pr uke. Alle har sin egen ukeplan. En time med individualterapeut pr uke, en time med hele behandlingsteamet, forøvrig tilbud om daglige samtaler med miljøpersonalet. Felles kort morgenmøte. 

Trodde man kunne være 7 dager i uka over lengre tid også på den åpne avdelingen..

hva er forskjellen til en mer lukket avdeling?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan er de som ikke er 5-dagers?

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Trodde man kunne være 7 dager i uka over lengre tid også på den åpne avdelingen..

hva er forskjellen til en mer lukket avdeling?

Alle de tre postene er åpne, og det er kun den ene som er en 5-døgns post. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...