Gå til innhold

Kan privat psykolog henvise til offentlig psykolog?

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid vaert deprimert, men i det siste har det eskalert.  Oppdager at jeg er blitt påspandert ny fastlege, som ikke er interessert i å henvise til psykolog, eller skrive ut antidepressiva, fordi han mener det er vekten min som er problemet.  Sagt på en annen måte, han mener jeg er deprimert fordi jeg er overvektig, jeg selv mener jeg er overvektig fordi jeg er deprimert.

Hvis jeg går til en privatpraktiserende psykolog, kan vedkommende henvise til offentlige tjenester hvis behovet for et lengre behandlingsforløp er til stede?  (Jeg har råd til 2-3 timer hos privat psykolog, men ikke 10+ timer).

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil det da være kortere ventetid enn vanlig? 6-12 måneders ventetid er det her jeg bor.

Anonymkode: 38a89...bd5

Hvis alt går korrekt for seg, skal ventetid vurderes etter pasientens tilstand, jfr prioriteringsveileder, og ikke etter hvem som har henvist.

kupton skrev (2 minutter siden):

Hvis alt går korrekt for seg, skal ventetid vurderes etter pasientens tilstand, jfr prioriteringsveileder, og ikke etter hvem som har henvist.

Er det slik at dem man tenker kan komme ut i jobb igjen prioriteres før dem som er uføre eller vurderes til å ikke kunne jobbe på sikt?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det slik at dem man tenker kan komme ut i jobb igjen prioriteres før dem som er uføre eller vurderes til å ikke kunne jobbe på sikt?

Nei. Det er ikke slik. Du kan selv lese om prioriteringene her:

Psykisk helsevern for voksne - prioriteringsveileder - Helsebiblioteket

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...