Gå til innhold

For store hjemmestrikkede gensere

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått en nydelig hjemmestrikket genser ❤️ Liker den kjempegodt, men den er hakket for stor, selv om jeg absolutt kan bruke den. Den er både for vid og for lang. Den er strikket i ullgarn, uvisst akkurat hvilken type. Kan jeg prøve å vaske den på en slik måte at den krymper bittelitt, uten å bli tovete og tett? Hvis den hadde krympet 5-10 %, hadde det vært optimalt, men det er jo vanskelig å beregne  😮 Jeg vil jo IKKE ødelegge den på noe vis, for både fargen og mønsteret er knallfin, men den hadde passet meg bedre dersom den var litt mindre. Noen som har erfaring?

Og så har jeg et spørsmål angående alpakkagarn. Jeg strikket Oppfinnergenseren - 2010-1 Oppfinner-genseren - Viking Garn (viking-garn.no) - til mannen for et par år siden. Vanvittig med tråder å feste, helt vanvittig mye arbeid. Og så ble den ALTFOR stor. Han har gått med den en eller to ganger 😞 Er det mulig å krympe den noe? Alpakka er jo ikke ull, men hår. Den genseren er strikket i garnet Alpakka Storm fra Viking garn: Alpaca Storm - Viking Garn (viking-garn.no) - med altså 40 % alpakka, 40 % merino ull og 20 % nylon. Spørs om den vil krympe da, når det er nylon i? Denne vil jeg absolutt ikke ødelegge, fordi det var så hinsides mye arbeid på den, men ikke noe gøy når den bare ligger i skapet heller da.... 😞

HJELP!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475462-for-store-hjemmestrikkede-gensere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe hjelp å få fra meg, for jeg elsker store strikkegensere som jeg drukner litt i :) Genserne til kjæresten f.eks liker jeg godt, men selvfølgelig spørs det til hvilket bruk :)

Nei, ikke mye hjelp fra deg her 😛 😄 

Jeg vil helst ha dem litt tettsittende, men det er ikke så nøye. Liker ikke store "telt" 😄 Mannen vil gjerne ha dem litt romslige, men den jeg strikket ble aaaaaltfor romslig 😮 

påskelilje skrev (20 minutter siden):

Jeg vil helst ha dem litt tettsittende, men det er ikke så nøye. Liker ikke store "telt" 😄 Mannen vil gjerne ha dem litt romslige, men den jeg strikket ble aaaaaltfor romslig 😮 

Har du tørketrommel? Det er litt enklere å ta det gradvis om man putter den fuktig i tørketrommelen enn det er å stoppe et vaskemaskinprogram liksom... Ikke at jeg har prøvd det selv, men jeg har lest det. :)

Lillemus skrev (35 minutter siden):

Har du tørketrommel? Det er litt enklere å ta det gradvis om man putter den fuktig i tørketrommelen enn det er å stoppe et vaskemaskinprogram liksom... Ikke at jeg har prøvd det selv, men jeg har lest det. :)

Ja, har tørketrommel. Men det er jo litt nifst da 😱😱😱

Annonse

påskelilje skrev (28 minutter siden):

Ja, har tørketrommel. Men det er jo litt nifst da 😱😱😱

Jeg ville aldri puttet hjemmestrikket genser i tørketrommelen. Da blir jo overflaten helt tovet. Måtte i så fall puttes i en vaskepose eller noe sånt, og på skåneprogram, men jeg er skeptisk. På den annen side; om du ellers ikke vil bruke den...

Har du prøvd å vaske den, da? Kunne jo vaske den for hånd/ullprogram med ørlite varmere vann enn du ellers ville gjort.

Ekstra skrev (2 timer siden):

Jeg ville aldri puttet hjemmestrikket genser i tørketrommelen. Da blir jo overflaten helt tovet. Måtte i så fall puttes i en vaskepose eller noe sånt, og på skåneprogram, men jeg er skeptisk. På den annen side; om du ellers ikke vil bruke den...

Har du prøvd å vaske den, da? Kunne jo vaske den for hånd/ullprogram med ørlite varmere vann enn du ellers ville gjort.

Jeg skal vaske den på 30 grader ullvask nå først (min altså), og kanskje mannens også. De kan vel i alle fall ikke bli større enn de er 😯😁

påskelilje skrev (6 timer siden):

Selv orker jeg ikke tettsittende gensere, har aldri gjort. Må ha de litt romslige. Kan dessverre ikke hjelpe deg med krymping, men håper noen kan. Hva med å gå på en garnbutikk å høre der?

påskelilje skrev (4 timer siden):

Jeg skal vaske den på 30 grader ullvask nå først (min altså), og kanskje mannens også. De kan vel i alle fall ikke bli større enn de er 😯😁

Joda, det kan den 😂 Ull er tungt når det er vått og kan strekkes ganske mye. Pass på å ta den ut av maskinen som en ball (altså, at ingenting henger ned, og tørk den flatt. Alpakka krymper og tover akkurat som saueull. Men med nylon i, vil det kanskje ikke krympe/tove seg like mye. Det er forskjell på kvaliteten på garn også. Jeg har strikket noen sokker i garn som er superwash ull og nylon, jeg er ganske overbevist om at de ble litt mindre etter en runde på vanlig vaskeprogram, 40 grader. Men jeg har også ulltøy i 100% superwash ull som fint tåler 40 grader vanlig vask. Du kan jo starte med å vaske på 40 grader ullprogram. Det er egentlig ganske mye jobb å få ull til å krympe/tove. Vasker du det for hånd, ender det bare med at du strekker ut igjen det du ev har klart å krympe. Men hvis du har genseren under en jakke og legger ut på en skikkelig langtur, hvor du blir svett og god, da skal du nok se at det krymper litt 😂 Egentlig trenger du ikke jakke heller, hvis du sørger for at genseren blir fuktig og gjerne litt kald og varm om hverandre, eventuelt har på en sekk. Snakker av erfaring 🙈🤣 

Nicklusheletida
påskelilje skrev (22 timer siden):

Men du, den er ikke for stor. Den er faktisk helt perfekt :) ❤️

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Men du, den er ikke for stor. Den er faktisk helt perfekt :) ❤️

Jeg synes den er for stor! Vinden blåste  voldsomt i går, og da flagret den på le-siden 😁 Der vinden tok var den passelig 😂 Er ikke vant med at strikkegensere flagrer!

Jeg vasket begge genserne på 30 grader ullvask i går. Så ikke ut som om de hadde krympet noe, men jeg skal dampe dem i ettermiddag og se litt nøyere på dem.

Annonse

Trine skrev (14 timer siden):

Joda, det kan den 😂 Ull er tungt når det er vått og kan strekkes ganske mye. Pass på å ta den ut av maskinen som en ball (altså, at ingenting henger ned, og tørk den flatt. Alpakka krymper og tover akkurat som saueull. Men med nylon i, vil det kanskje ikke krympe/tove seg like mye. Det er forskjell på kvaliteten på garn også. Jeg har strikket noen sokker i garn som er superwash ull og nylon, jeg er ganske overbevist om at de ble litt mindre etter en runde på vanlig vaskeprogram, 40 grader. Men jeg har også ulltøy i 100% superwash ull som fint tåler 40 grader vanlig vask. Du kan jo starte med å vaske på 40 grader ullprogram. Det er egentlig ganske mye jobb å få ull til å krympe/tove. Vasker du det for hånd, ender det bare med at du strekker ut igjen det du ev har klart å krympe. Men hvis du har genseren under en jakke og legger ut på en skikkelig langtur, hvor du blir svett og god, da skal du nok se at det krymper litt 😂 Egentlig trenger du ikke jakke heller, hvis du sørger for at genseren blir fuktig og gjerne litt kald og varm om hverandre, eventuelt har på en sekk. Snakker av erfaring 🙈🤣 

Haha 🙂 Ja, jeg har vel også erfaring med det  - ,em da helst med gensere som IKKE skal krympe! Vasket dem i maskin i går, har ikke altfor stort håp om at de er blitt noe mindre....

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg synes den er for stor! Vinden blåste  voldsomt i går, og da flagret den på le-siden 😁 Der vinden tok var den passelig 😂 Er ikke vant med at strikkegensere flagrer!

Jeg vasket begge genserne på 30 grader ullvask i går. Så ikke ut som om de hadde krympet noe, men jeg skal dampe dem i ettermiddag og se litt nøyere på dem.

De krymper jo ikke på ullvask. :) Det er jo poenget med ullvask-programmet. Du må nok kjøre dem på vanlig program om de skal krympes, men de vil jo også toves litt samtidig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...