Gå til innhold

For store hjemmestrikkede gensere

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (14 minutter siden):

Den har jeg også røket på :P. Husker en vest jeg strikket en gang fra å være for stor, ble ca. str. 4 år og en cm. tykk :D 

Dattera strikket en lue en gang, som ble altfor stor. Vi skulle prøve å krympe den. Det virket, for å si det mildt. Lua ble til en hjelm 😄 

Fortsetter under...

påskelilje skrev (3 timer siden):

Dattera strikket en lue en gang, som ble altfor stor. Vi skulle prøve å krympe den. Det virket, for å si det mildt. Lua ble til en hjelm 😄 

Nettopp. Mitt råd er derfor - selg den på Finn eller til noen du kjenner som er litt større, ikke ødelegg fibrene med feilbehandling av noe så lekkert som hjemmestrikket genser ❤️ 

påskelilje skrev (5 timer siden):

Haha 🙂 Ja, jeg har vel også erfaring med det  - ,em da helst med gensere som IKKE skal krympe! Vasket dem i maskin i går, har ikke altfor stort håp om at de er blitt noe mindre....

Ja, selvfølgelig, det skjer bare med de genserne som er akkurat passe store 😂 Jeg har lest at man kan dynke dem i vann og strekke dem tilbake til omtrent opprinnelig størrelse, men det har jeg aldri fått til.

Som @Lillemus sier, de krymper ikke på ullprogram. Ull skal ikke krympe dersom man følger vaskeanvisningen. Men hvis ulla ikke er superwash behandlet, kan de krympe litt hvis du vasker på 40 grader på ullprogram. Vask genserne litt hardere enn det vaskeanvisningen sier, men ikke gå all in med kokvask med engang (da kan jeg garantere deg at den krymper, mye 🤣). Eller så kan du tove dem litt for hånd, men det er en ganske svett jobb. Du kan herje overraskende mye med ull før det skjer noe som helst. Hvis du vrenger genseren, fukter den i varmt vann med litt såpe og gnir til krampa tar deg, kan det hende du får krympet den. Du vil fortsatt se maskene på den siden som ikke får like hard behandling. Men hvis du krymper den mye, blir den jo veldig varm, så da kan det hende du ikke orker å bruke den med mindre det er -20 grader ute 😅 Fordelen med å ta det for hånd er at da har du hele tiden kontroll og risikerer ikke at den blir altfor liten.

Trine skrev (6 minutter siden):

Jeg har lest at man kan dynke dem i vann og strekke dem tilbake til omtrent opprinnelig størrelse, men det har jeg aldri fått til.

Det stemmer, men det funker mye bedre om du bruker hårbalsam eller tøymykner sammen med vannet. ;) 

Lillemus skrev (15 timer siden):

Det stemmer, men det funker mye bedre om du bruker hårbalsam eller tøymykner sammen med vannet. ;) 

Ah, ja, det har jeg vel egentlig lest et sted før. Jeg har verken balsam eller tøymykner her hjemme. Eller jeg har ull-tøymykner. Kanskje det funker. Jeg syns at når jeg strekker det, blir det lenger, men også smalere, og da er man jo like langt.

Det kan du ev gjøre @påskelilje, rekke opp nederst på armene og bolen, slik at den blir litt for kort, så kan du strekke den i passe lengde etter det. Da blir den smalere.

Trine skrev (5 minutter siden):

Ah, ja, det har jeg vel egentlig lest et sted før. Jeg har verken balsam eller tøymykner her hjemme. Eller jeg har ull-tøymykner. Kanskje det funker. Jeg syns at når jeg strekker det, blir det lenger, men også smalere, og da er man jo like langt.

Det kan du ev gjøre @påskelilje, rekke opp nederst på armene og bolen, slik at den blir litt for kort, så kan du strekke den i passe lengde etter det. Da blir den smalere.

Om du skal strekke den større så må du jo strekke i begge retninger. :)

@påskelilje - Du kan jo sy en søm nedover fra armhulen og ned på hver side og gjøre den smalere på den måten? Den blir jo like vid over brystet, men... Ta den på deg på vranga og sett nåler eller klyper i sidene og se hvordan det kan bli.

Annonse

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Om du skal strekke den større så må du jo strekke i begge retninger. :)

@påskelilje - Du kan jo sy en søm nedover fra armhulen og ned på hver side og gjøre den smalere på den måten? Den blir jo like vid over brystet, men... Ta den på deg på vranga og sett nåler eller klyper i sidene og se hvordan det kan bli.

Jeg har jo gjort det! Altså, jeg er ikke født bak en låvedør 🤣 Når jeg strekker i lengden, blir den smalere, og når jeg da strekker i bredden, blir den kortere. Tar jeg i mer, er jeg redd noe revner. 

Trine skrev (5 minutter siden):

Jeg har jo gjort det! Altså, jeg er ikke født bak en låvedør 🤣 Når jeg strekker i lengden, blir den smalere, og når jeg da strekker i bredden, blir den kortere. Tar jeg i mer, er jeg redd noe revner. 

😂 Sånn ja! Nei, om plagget blir veldig tovet er det vanskelig å få strukket det godt nok.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

😂 Sånn ja! Nei, om plagget blir veldig tovet er det vanskelig å få strukket det godt nok.

Det er vel kanskje det som skjer. Etter en viss tids bruk, kan det jo bli ganske tettpakket, spesielt under armene. Heldigvis ikke verre enn at klærne fortsatt passer, men det er ikke akkurat under armene jeg trenger tykkest ull 🙈😂 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...