Gå til innhold

Hvor mye betyr jevnlig sex for den psykiske helsa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er farlig å plante ideen om at folk trenger sex for å ikke bli syke. Da er man nær å plante ideen om at sex er en rettighet, og vi vil ikke dit. Derfor tror jeg forskere skyr unna spørsmålet eller lar være å trekke den logiske konklusjonen fra dataene.

Jeg trekker et par påstander ut av lufta:

- Sex har noe å si for begge kjønn. Mange lever uten sex og er psykisk friske. Det er en faktor, selv om det ikke er den viktigste faktoren.

- Onani er bra, men det erstatter ikke sex.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/artikler/darligere-livskvalitet-blant-enslige

Endret av Grendel
Grendel skrev (1 time siden):

Det er farlig å plante ideen om at folk trenger sex for å ikke bli syke. Da er man nær å plante ideen om at sex er en rettighet, og vi vil ikke dit. Derfor tror jeg forskere skyr unna spørsmålet eller lar være å trekke den logiske konklusjonen fra dataene.

- Sex har noe å si for begge kjønn. Mange lever uten sex og er psykisk friske. Det er en faktor, selv om det ikke er den viktigste faktoren.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/artikler/darligere-livskvalitet-blant-enslige

.

Endret av Solstrim
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg har da ikke plantet noen ide om at sex med andre er en rettighet for å ikke bli syk. Det var et helt uskyldig spørsmål jeg stilte. 

For meg virker det ikke som om forskere skyr unna spørsmålet. F. eks kan man ikke gå inn på Dagbladet uten å få trykket i trynet hvor viktig det er med sex. Det er daglige artikler om det i en eller annen form, og ofte med henvisninger nettopp til forskning.

Enig i at manglende sexliv ikke fører til at folk blir syke, men at det kan føre til bedre livskvalitet hos mange. Jeg tenker onani kan være like greit. Poenget mitt er vel at regelmessige "utløsninger" kan føre til bedre psykisk helse hos begge kjønn

Anonymkode: 5afec...e37

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har da ikke plantet noen ide om at sex med andre er en rettighet for å ikke bli syk. Det var et helt uskyldig spørsmål jeg stilte. 

For meg virker det ikke som om forskere skyr unna spørsmålet. F. eks kan man ikke gå inn på Dagbladet uten å få trykket i trynet hvor viktig det er med sex. Det er daglige artikler om det i en eller annen form, og ofte med henvisninger nettopp til forskning.

Enig i at manglende sexliv ikke fører til at folk blir syke, men at det kan føre til bedre livskvalitet hos mange. Jeg tenker onani kan være like greit. Poenget mitt er vel at regelmessige "utløsninger" kan føre til bedre psykisk helse hos begge kjønn

Det var et helt uskyldig spørsmål fra din side. Et godt spørsmål også.

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Og er det forskjell i "virkning" om en har sex med en annen person eller om en har sex alene (onani)? 

Ja, det er det, men begge deler er i utgangspunktet bra for deg.

Hvor mye sex betyr for en person er helt individuelt og ikke nødvendigvis relatert til psykiske problemer.

2 hours ago, Grendel said:

Det er farlig å plante ideen om at folk trenger sex for å ikke bli syke.

Du sier noe der. Mangelen på sex er i seg selv ikke et problem, og sex er definitivt ikke en rettighet. Problemet vi har i dag er at mange mennesker opplever totalt fravær av fysisk nærkontakt over mange år - det antas å være skadelig for helsa - og omtales som «touch starvation» eller berøringssult, hudsult, berøringsmangel.

Du kan spørre en sexarbeider om hvor mange som heller betaler for å være den lille skjeen enn sex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...