Gå til innhold

Har man en kjemisk ubalanse i hjernen ved bipolar depresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med tanke på min bestefar var bipolar, min far og jeg, så er jeg sikker på det. Min far fikk diagnosen sist i 50åtene pg sluttet med alkohol når han ble medisinert.

De ble periodedrankere for å medisinere seg selv, jeg har blitt bedre på medisiner og verre uten. Har desverre ved flere anledninger tenkt jeg så klart er frisk og bipolaritet er en diagnose jeg ikke kan ha.

Så sa er jeg rimelig sikker på at set er kjemisk ubalanse.

Anonymkode: cb62d...adc

Kjemisk ubalanse er et belastet begrep som jeg foretrekker å ikke bruke, men at det ved ulike tilstander finner sted en biokjemisk endring i hjernens nevrotransmittere og/eller følsomheten til reseptorer bør være relativt åpenbart.

Noen finner det vanskelig å akseptere dette. Da må jeg spørre, ved den stemningshevende effekten misbrukere får av f.eks. kokain og amfetamin, at man blir beruset av å drikke alkohol, osv - tror dere dette er en slags magisk effekt, eller er det i bunn og grunn nevrotransmittere i hjernen som påvirkes av disse stoffene? 

Sannheten er at kokain ikke er noe mer mystisk enn en dopaminreopptakshemmer. Videre er alkohol både en "release agent" av diverse nevrotransmittere samt har en direkte påvirkning på reseptorer som demper nerveaktiviteten. Ved bipolar lidelse er det disse reseptorene som blant annet stimuleres for lite. Hvilket er en grunn til at veldig mange bipolare "selvmedisinerer" med alkohol.

Endret av ISW

Siste og veldig spennende forskning viser at ved schizofreni- og psykosesykdommer så ser man tendenser til forstørrede synapser. Funnet ble initiellt gjort hos mus, men man fant senere at dette kunne linkes til mennesker da man gjorde samme funn post-mortem hos mennesker med schizofren lidelse. Håper dette er ett steg nærmere bedre behandling og forbygging!

Annonse

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Siste og veldig spennende forskning viser at ved schizofreni- og psykosesykdommer så ser man tendenser til forstørrede synapser. Funnet ble initiellt gjort hos mus, men man fant senere at dette kunne linkes til mennesker da man gjorde samme funn post-mortem hos mennesker med schizofren lidelse. Håper dette er ett steg nærmere bedre behandling og forbygging!

Link? 

Anonymkode: f70eb...b42

Trinity80 skrev (10 timer siden):

Kan mus ha schizofreni og psykosesykdommer? Hvordan utreder man mus for dette? 

Anonymkode: ce944...32e

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan mus ha schizofreni og psykosesykdommer? Hvordan utreder man mus for dette? 

Anonymkode: ce944...32e

Det finnes pr i dag ulike dyremodeller for schizofreni og psykoser.

- farmasøytisk/ medikament-indusert (manipulasjon av nervetransmittere)

- lesjon modeller (skadede nerver, celler osv)

- kognitive symptomer

Sikkert flere metodikk som jeg ikke husker i farten også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...