Gå til innhold

Coops brystkreftkampansje er sexistisk mener en professor i kjønnsforskning

Anbefalte innlegg

En professor og kjønnsforsker ved Universitetet i Tromsø reagerer på Coop's valg av epler i deres Rosa Sløyfe-kampanje mot brystkreft, og mistenker en mulig sexistisk vits i valget av frukt. Hun foreslår i stedet å bruke sitroner, som er mer nøytrale. Teksten fremhever viktigheten av å være oppmerksom på slike problemstillinger og applauderer statsansatte forskere og journalister som tar opp slike temaer. Det påpekes også at sitroner er et mer inkluderende symbol enn epler.

Dette syntes jeg hører litt tullete ut??

Anonymkode: 31e27...266

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En professor og kjønnsforsker ved Universitetet i Tromsø reagerer på Coop's valg av epler i deres Rosa Sløyfe-kampanje mot brystkreft, og mistenker en mulig sexistisk vits i valget av frukt. Hun foreslår i stedet å bruke sitroner, som er mer nøytrale. Teksten fremhever viktigheten av å være oppmerksom på slike problemstillinger og applauderer statsansatte forskere og journalister som tar opp slike temaer. Det påpekes også at sitroner er et mer inkluderende symbol enn epler.

Dette syntes jeg hører litt tullete ut??

Anonymkode: 31e27...266

Eh... Du snakker om å lete etter noe å kritisere. Det er feil å bruke vaskemidler i en slik kampanje fordi det betyr at det er kvinner som skal vaske i huset!? Og ikke visste jeg at det er en tydeligvis velkjent kampanje som heter "Know your lemons", som også går ut på å bli kjent med sine egne bryster for å kunne oppdage endringer i dem tidlig. Hvorfor ikke bruke epler!? På den annen side er det vel helst meloner som brukes om pupper her i landet, men det hadde sikkert vært feil det også. 🙄

Jeg trenger epler mer enn sitroner. Og jeg trenger vaskepulver, så det er helt fint at det er tilbud på det. Men jeg skal gi kjønnsforskeren rett i at det handler sikkert vel så mye om markedsføring.  Det gjør vel alltid det for butikker. 

https://www.nrk.no/nordland/coop-med-rosa-sloyfe-tilbud-pa-vaskemiddel-og-sjampo.-professor-reagerer-1.16580355

Endret av knas

Jeg forbinder verken epler eller sitroner med pupper. Hvis frukt har noe med saken å gjøre, er det vel meloner som kommer nærmest, slik @Lillemus nevner. Men nå det jo faktisk sesong for norske epler, meloner er mer en typisk sommervare.

Her i huset er det i hvert fall ikke jeg som har noe på kroppen som minner om Coops gulrøtter 😄

Frukt og grønt har jo litt med sunt / kreftforebyggende kosthold å gjøre, sjampo og vaskemidler er vel ikke noe mer feminint enn kjøtt er "noe menn tradisjonelt kjøper", som det står i artikkelen. Alt dette er da relativt nøytralt, det er ikke som bind og tamponger eller  barberskum og aftershave, liksom. 

Selvsagt et dette en del av Coops og samarbeidspartnernes merkevarebygging, men de driver faktisk butikk, ikke veldedighet eller folkeopplysning. 
Min reaksjon er nok litt sånn... 🥱

Annonse

Jeg har aldri hørt at epler er symbol å kvinnebryster. Derimot er sitroner et symbol. De ligner mer også siden de har en tupp (Some have melons, others have lemons). Eple kan være et symbol på rumpa eller kroppsformen generelt.

Jeg synes hun har lav kunnskap om sexistiske metaforer til å være professor i kjønnsforskning. Hun burde ha snakket med meg før hun fikk ut i media.

Jeg synes det virker litt ubetenksomt å velge ut vaskemidler og skjønnhetsprodukter. Noen burde ha forstått at noen ville henge seg opp i det.

Nå er det lenge siden jeg har lest «Tusen og en natt» (6-bindsutgaven fra 1967), men der mener jeg å huske at unge, vakre kvinner kunne beskrives som at deres bryster var som granatepler. Men granatepler er jo ikke i slekt med norske epler 😅

Jeg stusser mer over at de kjører så hardt på vaskemidler i kampanjen, som om de spiller på at det er en kvinnegreie. Frukt og grønt er tross alt sunnhet. Men summasummarum er det først og fremst *gjesp* herfra også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...