Gå til innhold

Hvorfor startet Hamas nok en seivmordskrig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De visste og vet på forhånd hvordan det ender.. 

Anonymkode: f0c80...bc3

Eneste måten de kan vinne på.

De ønsker masse døde sivile på sin egen side for å håpe på at land rundt derfor velger å steppe inn og krige på deres vegne, det er "god PR" for dem. 

Men jeg synes denne konflikten viser problemet med mangel på "stemme-ansvar", noe jeg har nevnt på DOL før.

Folk, bla.a nordmenn, mener at dersom en befolkning, demokratisk stemmer på terrorister, også gjør terroristene terror, så er de sivile, som stemte på terroristene, uskyldige sivile som ikke kan røres. 

La meg illustrere problemet litt enklere, si at jeg i Norge stemmer demokratisk på et parti som har som mål å gå til krig mot Sverige. Så vinner partiet og Norge går til krig mot Sverige. Da mener dere at sverige ikke kan gjøre noe mot meg fordi jeg er sivil og ikke i militæret. Og gjør sverige noe mot meg vil dere fordømme dem og bli med på mitt lag fordi dere mener det er galt.

Problemet da blir la oss si Sverige vinner krigen, vel, det kan de ikke for de kan ikke røre meg for jeg er sivil, og neste valg stemmer jeg bare på et nytt  parti eller samme parti, som skal bygge opp militæret for neste angrep på sverige.... Så sverige slipper aldri unna fordi årsaken til angrepet er "beskyttet" fordi vi er sivile.

Det er som å ansette en leiemorder, men den som hyrer leiemorderen kan ikke straffes, men da kan en bare fortsette å leie nye leiemordere til leiemorderen lykkes. Det går bare ikke. Du er ikke uskyldig om du ansetter en leiemorder, alle forstår det i drapssaker, men hva er forskjellen om jeg demokratisk hyrer en leiemorder, eller privat ?

Jeg tror, dessverre, at stemmeansvar må innføres. Hva folk stemmer på må de stå til ansvar for, og det gjelder på begge sider. Da vil folk tenke seg mer om hva de stemmer på og kanskje en kommer litt lengre på vei mot en mellom-løsning.

Tenk hvis jeg vet at Sverige vil drepe meg, om jeg stemmer på krig mot Sverige (noe som ikke er heeelt urimelig....), da er det kanskje ikke like kult å stemme på partiet som skal krige mot sverige f.eks....

Noe å tenke over.

Synes det er rart at ingen andre enn meg tenker over dette, for det er ren enkel logikk.

Du kan ikke hyre leiemordere OG anses som uskyldig. Alle skjønner det, men ingen skjønner det.... (???)

Anonymkode: 88d01...40d

Worriesome Plenty 2

Fordi Hamas og de fleste palestinere hater Israel pga måten de blir behandlet på og fordi tostatsløsningen blir spist opp av jødiske settlere.

Israel er en apartheid ~stat i de okkuperte områdene, men arabere med israelsk statsborgerskap i teorien blir behandlet mye bedre.

Jeg var før veldig pro Israel, men måten de tar seg til rette på Vestbredden og blokkerer Gaza er rasisme.

Dette gir selvfølgelig ikk hamas rett til å massakrere uskyldige israelere..

Endret av Worriesome Plenty 2

Annonse

Å undertrykke mennesker kan skape monstere. Når to millioner mennesker blir stengt inne i et område over år, så bygges det opp mye fortvilelse og raseri. 

Dette unnskylder ikke den  vanvittige terroren Hamas utførte nå. Å forstå og forklare betyr på ingen måte å rettferdiggjøre.

Det er en god grunn til å jobbe for at mennesker blir behandlet godt og rettferdig. 

Kashmir skrev (På 12.10.2023 den 9.01):

Å undertrykke mennesker kan skape monstere. Når to millioner mennesker blir stengt inne i et område over år, så bygges det opp mye fortvilelse og raseri. 

Dette unnskylder ikke den  vanvittige terroren Hamas utførte nå. Å forstå og forklare betyr på ingen måte å rettferdiggjøre.

Det er en god grunn til å jobbe for at mennesker blir behandlet godt og rettferdig. 

Man må ikke glemme at Israel er omringet av stater som vil fjerne landet fra kartet.

Anonymkode: 4c4cf...bcc

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må ikke glemme at Israel er omringet av stater som vil fjerne landet fra kartet.

Anonymkode: 4c4cf...bcc

Ingen glemmer det. Israel og jøder har vært involvert i  konflikter fra fvt. De er faktisk regnet som de som utøvde terror første gang 100 år fvt, sånn ca. 

Det er en lang historie her. Både Israel og Hamas utfører terror, så det er spørsmål om hva og hvem og først og sist hele veien.

Da Russland kuttet strøm osv til Ukraina ble det konkludert med at det var terror og krigsforbrytelser. Det uttalte Ursula von der Leyen til EU- parlamentet. Nå kutter Israel tilførsel av både strøm, vann og medisiner til Gaza. Da er det terror også. Og sånn holder de på- svarer på terror og angrep med terror og angrep tilbake. Så hva vi skal glemme og huske er nok ganske komplisert. Eller veldig enkelt- alt etter hvordan en ser det. Tar man side så blir det sist nevnte. Vil man se det utenfra blir det straks mer komplisert. 

Endret av Kashmir
Drømmeautomat

Det er som det sies her, religiøse fanatikere har makta på begge sider. Både israelske og palestinske sivile sitter i en skvis og ønsker sjelden at volden skal øke. Historisk har Israel tatt livet av langt flere palestinske sivilister og barn enn omvendt. Det skyldes ikke at de er verre, men at maktbalansen og voldsressursene er svært skjevt fordelt i denne konflikten.

I en bedre verden hadde det internasjonale samfunnet gått mellom og deeskalert for lengst, samt lagt press på Israel for å gi palestinerne mer levelige kår. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...