AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 Del Skrevet 12. oktober 2023 Kashmir skrev (1 time siden): Jo, jeg bare lo av sammenligningen. Har gått i gater med utallige mennesker hvor det er boder og marked, holing og roping i ett kjør. Når du går på Karl Johan en lørdag etter en måned i sånne omgivelser, så oppleves det nesten surrealisrisk stille og fredelig 🙂 Det er bare herlig. Dette er marerittet. Anonymkode: 0e63a...ab1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 12. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er bare herlig. Dette er marerittet. Anonymkode: 0e63a...ab1 Hvorfor er det så mange strømledninger som henger ved bygninger i sånne land? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 12. oktober 2023 Del Skrevet 12. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er bare herlig. Dette er marerittet. Anonymkode: 0e63a...ab1 Det kommer nok an på personligheten vår. Jeg elsker å høre andre mennesker. Jeg er nok også avhengig av det, pluss å ha naboer som både synes og høres ( siste med måte da! ) Liker det også litt kaotisk iblant, som på videoen. Men absolutt ikke hver dag!! Går mye turee spesielt i helgene, og jeg syns det er noe dystert å gå i områder med bebyggelse og hvor jeg hverken ser eller hører noen på en halvtime pluss. Får litt kvelningsfornemmelser jeg da! Ikke liker jeg å gå i naturen så mye heller, og har ingen forkjærlighet for fjell og fosser. Fint rent visuelt kan det være da 🙂 Men jeg kan like strender. Svaberg og lukten av sjø osv. Det er fint. Og der kan jeg også trives alene med hunden iblant. Endret 12. oktober 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 Del Skrevet 12. oktober 2023 Everybody skrev (14 minutter siden): Hvorfor er det så mange strømledninger som henger ved bygninger i sånne land? Dårlig regulering av strømfremførsel og mange som stjeler strøm? Anonymkode: 0e63a...ab1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 12. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dårlig regulering av strømfremførsel og mange som stjeler strøm? Anonymkode: 0e63a...ab1 Du hadde delvis rett. Dette sier en fra India: "I'm from India and have spent 9 years in power sector, I know exactly what you are talking about. I'd like to give few reasons why this happens: 1. Bad planning, rather taking one overhead conductor to supply a number of houses, local electricity company draws a new wire every time a new connection is asked for. 2. Power theft: that's a big problem that plagues most developing countries, multiple wires are thrown at the nearby electricity pole to draw power. 3. Local resistance: this is actually mix of point no. 1 & 2, people don't let electricity company employees enter their area to correct these things as too many wires have been hooked for theft." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 Del Skrevet 12. oktober 2023 Everybody skrev (4 minutter siden): Du hadde delvis rett. Dette sier en fra India: "I'm from India and have spent 9 years in power sector, I know exactly what you are talking about. I'd like to give few reasons why this happens: 1. Bad planning, rather taking one overhead conductor to supply a number of houses, local electricity company draws a new wire every time a new connection is asked for. 2. Power theft: that's a big problem that plagues most developing countries, multiple wires are thrown at the nearby electricity pole to draw power. 3. Local resistance: this is actually mix of point no. 1 & 2, people don't let electricity company employees enter their area to correct these things as too many wires have been hooked for theft." Her er en ekspert på "jobb". Anonymkode: 0e63a...ab1 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 12. oktober 2023 Del Skrevet 12. oktober 2023 Jeg er nok veldig typisk nordmann. Jeg trives med ro rundt meg. Noe av det beste jeg vet er å gå tur med hunden i nærområdet i fellesferien - helt stille. Nesten ingen biler og treffer nesten ingen folk. Jeg vil helst bort fra folk og gå alene i skogen. Kan ikke fordra å gå i disse "populære turområdene" hvor man nærmest går i kø. I skogen vil jeg være alene. Jeg foretrekker også være med få mennesker om gangen og blir stresset om det kommer noen som vi ikke har avtalt skal være med oss fra før. Jeg liker ikke endringer av planer, liker ikke støy og liker ikke mengder med folk. Etter ti minutter på et kjøpesenter så er jeg kokt i hodet. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Vhanja skrev (14 timer siden): Jeg er nok veldig typisk nordmann. Jeg trives med ro rundt meg. Noe av det beste jeg vet er å gå tur med hunden i nærområdet i fellesferien - helt stille. Nesten ingen biler og treffer nesten ingen folk. Jeg vil helst bort fra folk og gå alene i skogen. Kan ikke fordra å gå i disse "populære turområdene" hvor man nærmest går i kø. I skogen vil jeg være alene. Jeg foretrekker også være med få mennesker om gangen og blir stresset om det kommer noen som vi ikke har avtalt skal være med oss fra før. Jeg liker ikke endringer av planer, liker ikke støy og liker ikke mengder med folk. Etter ti minutter på et kjøpesenter så er jeg kokt i hodet. Også vil jeg legge til - til tross for alt dette så har jeg faktisk likevel klart å få meg nye venner og ny omgangskrets i voksen alder i Norge. 😅 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Savannah Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Vhanja skrev (4 timer siden): Også vil jeg legge til - til tross for alt dette så har jeg faktisk likevel klart å få meg nye venner og ny omgangskrets i voksen alder i Norge. 😅 Det er vel ingen som har sagt at det er umulig. Bare at det er vanskeligere i Norge enn andre land. Det er også forskjell på å komme som en utlending inn i det norske samfunnet, og det å være født og oppvokst her. Det er komplisert system her når det kommer til omgangsformer. Og, ja jeg har erfaring fordi jeg har bodd i flere land. Jeg bor her nå og har tenkt å bo her, men jeg har lov å si det som det er. De som kommer fra andre land skal helst ikke si noe som oppfattes som negativt. Da freser den norske befolkningen:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Savannah skrev (58 minutter siden): Det er vel ingen som har sagt at det er umulig. Bare at det er vanskeligere i Norge enn andre land. Det er også forskjell på å komme som en utlending inn i det norske samfunnet, og det å være født og oppvokst her. Det er komplisert system her når det kommer til omgangsformer. Og, ja jeg har erfaring fordi jeg har bodd i flere land. Jeg bor her nå og har tenkt å bo her, men jeg har lov å si det som det er. De som kommer fra andre land skal helst ikke si noe som oppfattes som negativt. Da freser den norske befolkningen:) Jeg er enig i mye her, men nå er det ingen befolkning i noe land som jevnt over takler kritikk om nasjonen sin og egnen kultur, fra dem de betrakter som "utenforstående". Det handler jo om at man føler ens egen identitet blir kritisert samt om lojalitet til "sitt eget". Og nordmenn er langt fra verst! Det vet du nok siden du har bodd i flere land? Samtidig bør en selvfølgelig klare å være moden nok til å vurdere om kritikk er berettiget, men det er for de mer diplomatiske å si at de tar til etteretning. Som politikere og andre som er avhengige av godt renommé.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Savannah Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Kashmir skrev (3 minutter siden): Jeg er enig i mye her, men nå er det ingen befolkning i noe land som jevnt over takler kritikk om nasjonen sin og egnen kultur, fra dem de betrakter som "utenforstående". Det handler jo om at man føler ens egen identitet blir kritisert samt om lojalitet til "sitt eget". Og nordmenn er langt fra verst! Det vet du nok siden du har bodd i flere land? Samtidig bør en selvfølgelig klare å være moden nok til å vurdere om kritikk er berettiget, men det er for de mer diplomatiske å si at de tar til etteretning. Som politikere og andre som er avhengige av godt renommé.. Hvem mener du er verre enn Norge? Hvor lenge skal mennesker være utenforstående? Noen er det fra fødselen pga utseende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) Jeg mener at ihvertfall England og Frankrike er hundre hakk verre. Prøv å si noe kritisk til deres kultur 😄 jeg tipper vel at flere land med mer status enn Norge er mye mindre villige til å komme med slike innrømmelser. Det er naturlig å være stolt av sitt eget land, og man har lov til å forsvare. Jeg syns vi må se det også. Ja, noen blir sett på som utenforstående pga utseende. Jeg har fått beskjed om å komme meg tilbake til der jeg kommer fra jeg også. Alle som opprinnelig er fra andre land og som er mer offensive har hørt det minst én gang. Minst! 🙂 Det er selvfølgelig ukke greit. Det blir jo hersketeknikk. Men så er det også måten en sier ting på. Endret 13. oktober 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4211992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Savannah skrev (2 timer siden): Det er vel ingen som har sagt at det er umulig. Bare at det er vanskeligere i Norge enn andre land. Det er også forskjell på å komme som en utlending inn i det norske samfunnet, og det å være født og oppvokst her. Det er komplisert system her når det kommer til omgangsformer. Og, ja jeg har erfaring fordi jeg har bodd i flere land. Jeg bor her nå og har tenkt å bo her, men jeg har lov å si det som det er. De som kommer fra andre land skal helst ikke si noe som oppfattes som negativt. Da freser den norske befolkningen:) Jeg forstår selvfølgelig at det er vanskelig for mange. Men denne tråden var så overveldende negativ at jeg ville nyansere bildet litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 15.51): Det er bare herlig. Dette er marerittet. Anonymkode: 0e63a...ab1 Burde jo finnes en måte å tvangssterilisere på. Påtvinge dem prevensjon I det minste. Anonymkode: ac461...b36 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Burde jo finnes en måte å tvangssterilisere på. Påtvinge dem prevensjon I det minste. Anonymkode: ac461...b36 De har det åpenbart bedre enn deg da 🙃 smiler og ler mens du er aggresiv... Noe å reflektere over? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2023 Del Skrevet 14. oktober 2023 UtakknemligDiva skrev (På 12.10.2023 den 12.44): Personlig erfarer jeg at ja, det er vanskeligere i norge enn mange andre land. Der blir man gjerne invitert ut sammen med andres venner. Her er det mer sånn «har avtale med en venninne i kveld, men vi kan ta det en annen gang» Kashmir skrev (På 12.10.2023 den 12.50): Det med å ikke inkludere er så påfallende i Norge syns jeg. Som det du skriver med om at har man avtale med en venninne, så er det liksom så utelukket å invitere andre med. 😄 Jeg vil bare kommentere litt på dette med å ikke inkludere. Ikke fra et perspektiv der jeg sammenligner Norge med andre land, men mer «internt». Jeg har stor forståelse for at man noen ganger er litt «tilbakeholden» med å inkludere andre i allerede inngåtte avtaler, avhengig av hva slags avtale det er/hvem man skal treffe. Det handler også om respekt for den man allerede har en avtale med og forventet fortrolighet når man møter en god venn eller en klart avgrenset gruppe hvor fortroligheten og vennskapet er bygd opp over mange år. Annerledes hvis det er en litt «løsere» gruppering eller setting. UtakknemligDiva skrev (På 12.10.2023 den 12.44): Og så er vi mestere i å avlyse avtaler. En av mine utenlandske venner i byen sa at jeg er den mest stabile nordmannen han har møtt, for jeg møter opp når vi skal. Flere andre kan bare melde seg syke før de skal treffes. Jeg har ingen formening om hvordan nordmenn er sammenlignet med andre, men akkurat dette med å ha litt for lav terskel til å avlyse avtaler synes jeg er en skikkelig uting. Jeg har vært på nippet til å lage egne tråder om det her inne flere ganger, etter hendelser hvor jeg synes folk avlyser for lett og for sent. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Savannah Skrevet 14. oktober 2023 Del Skrevet 14. oktober 2023 Kashmir skrev (17 timer siden): Jeg mener at ihvertfall England og Frankrike er hundre hakk verre. Prøv å si noe kritisk til deres kultur 😄 jeg tipper vel at flere land med mer status enn Norge er mye mindre villige til å komme med slike innrømmelser. Det er naturlig å være stolt av sitt eget land, og man har lov til å forsvare. Jeg syns vi må se det også. Ja, noen blir sett på som utenforstående pga utseende. Jeg har fått beskjed om å komme meg tilbake til der jeg kommer fra jeg også. Alle som opprinnelig er fra andre land og som er mer offensive har hørt det minst én gang. Minst! 🙂 Det er selvfølgelig ukke greit. Det blir jo hersketeknikk. Men så er det også måten en sier ting på. Det er kanskje unødvendig av nordmenn å reagere på kritikk av det norske samfunnet fra en som har bodd her i 30 år f.eks. Det er mange som deltar politisk. Den holdningen "du kan godt være her, men ikke ha meninger" er ganske utbredt. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2023 Del Skrevet 14. oktober 2023 Angående kritikk rettet mot Norge/kulturen etc fra folk som har flyttet hit fra andre land: Tviler ikke på at man lett kan bli møtt med man nærmest ikke er meningsberettiget, selv om man skulle ha bodd her i årevis. Det kan nok skje i andre land også. For egen del må jeg si at det er forskjell på måten kritikken kommer på, på nyansene i det hele. Er kritikken for generaliserende («fordi jeg har opplevd dette én gang, er nordmenn alltid slik»), for generell, for altomfattende eller for negativ vil jeg nok synes det er i beste fall ubetenksomt at ikke vedkommende bedømte sitt publikum bedre. Vedkommende burde heller funnet noen likesinnede å klage til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 14. oktober 2023 Del Skrevet 14. oktober 2023 morsan skrev (18 minutter siden): Angående kritikk rettet mot Norge/kulturen etc fra folk som har flyttet hit fra andre land: Tviler ikke på at man lett kan bli møtt med man nærmest ikke er meningsberettiget, selv om man skulle ha bodd her i årevis. Det kan nok skje i andre land også. For egen del må jeg si at det er forskjell på måten kritikken kommer på, på nyansene i det hele. Er kritikken for generaliserende («fordi jeg har opplevd dette én gang, er nordmenn alltid slik»), for generell, for altomfattende eller for negativ vil jeg nok synes det er i beste fall ubetenksomt at ikke vedkommende bedømte sitt publikum bedre. Vedkommende burde heller funnet noen likesinnede å klage til. Jeg er helt enig i at man bør se an både situasjon og folk før man sier ting, og selvfølgelig tenke over måten man formulerer seg på. Jeg har gjort mine feil der. Det jeg kritiserte var måten nordmenn ofte rydder opp i ting på. Eller ikke rydder opp, for å si det mer riktig. Det skal alltid dras inn andre som må ta ansvar : si fra til lærer, si fra til styret, si fra til sjefen og ring politiet- er råd man altfor ofte får. Hvorfor kan ikke nordmenn i større grad rydde opp selv? Akkurat det er fryktelig irriterende, og det har jeg gitt uttrykk for noen ganger 😎 da kan jeg ofte" komme meg tilbake der jeg kommer fra". Ellers er "feil" og rariteter ved ulike nasjonaliteter ofte bare sjarmerende og morsomme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2023 Del Skrevet 14. oktober 2023 Kashmir skrev (3 timer siden): Jeg er helt enig i at man bør se an både situasjon og folk før man sier ting, og selvfølgelig tenke over måten man formulerer seg på. Jeg har gjort mine feil der. Det jeg kritiserte var måten nordmenn ofte rydder opp i ting på. Eller ikke rydder opp, for å si det mer riktig. Det skal alltid dras inn andre som må ta ansvar : si fra til lærer, si fra til styret, si fra til sjefen og ring politiet- er råd man altfor ofte får. Hvorfor kan ikke nordmenn i større grad rydde opp selv? Akkurat det er fryktelig irriterende, og det har jeg gitt uttrykk for noen ganger 😎 da kan jeg ofte" komme meg tilbake der jeg kommer fra". Ellers er "feil" og rariteter ved ulike nasjonaliteter ofte bare sjarmerende og morsomme. Ja, helt enig i at det blir for lettvint i mange sammenhenger å skylde på andre. Jeg føler riktignok at det er verre nå enn da jeg var ung. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475574-er-norge-et-land-det-er-vanskelig-%C3%A5-f%C3%A5-nye-venner-i/page/2/#findComment-4212131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.