Gå til innhold

Er det alltid psykiater i bakhånd for å diagnostisere psykoselidelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det mener jeg det er. Man drøftes som regel i et team, men en overlege (psykiater) skal gå god for den endelige diagnosen. Sånn var det i alle fall for meg. Jeg ble utredet av en LIS til å ha Schizoaffektiv lidelse, men det var en overlege som måtte bekrefte det.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror det skal det. Har BP og har bare blir behandler av psykiatere siden jeg ble utredet og fikk diagnose. Psykolog før det da det «bare» var depresjon 

Anonymkode: 33d6d...a2d

En psykologspesialist kan utrede og sette diagnose. 

Glitter skrev (1 time siden):

Det stemmer jo. Glemte det. Jeg tenkte bare utfra eget tilfelle hvor en LIS utredet meg. Hun måtte ha "godkjent-stempel" av overlege før diagnosen min kunne stilles med sikkerhet. 

Annonse

Glitter skrev (7 timer siden):

Kan hende det noen ganger ved mer kompliserte diagnoser må være flere involvert

Anonymkode: 50e7d...bf6

Det skal være en spesialist med i bildet når alvorlige diagnoser settes. Spesialist = psykiater eller psykologspesialist. Men vi jobber jo i team, og oftest er begge spesialister med i drøftingene.

kupton skrev (40 minutter siden):

Det skal være en spesialist med i bildet når alvorlige diagnoser settes. Spesialist = psykiater eller psykologspesialist. Men vi jobber jo i team, og oftest er begge spesialister med i drøftingene.

Gjelder det ved scecond opinion  på et annet DPS enn der feil diagnose er satt? Jeg holder på med scecond opinion nå og den som er satt til jobben er en ung psykolog uten videre utdannelse.  Vi " møtes" også kun  over telefon en gang i måneden ,har bare  møtt han ansiktet til ansikt en gang. Diagnosen som jeg skal ha en scecond opinion på er schizofreni. 

Anonymkode: 08599...dec

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg holder på med scecond opinion nå og den som er satt til jobben er en ung psykolog uten videre utdannelse.  Vi " møtes" også kun  over telefon en gang i måneden ,har bare  møtt han ansiktet til ansikt en gang. Diagnosen som jeg skal ha en scecond opinion på er schizofreni. 

Det høres veldig mangelfullt og amatørmessig ut. Man får jo ikke dannet seg et ordentlig inntrykk av en pasient ved å ha en telefonsamtale 1 gang i måneden.

Solstrim skrev (23 minutter siden):

Det høres veldig mangelfullt og amatørmessig ut. Man får jo ikke dannet seg et ordentlig inntrykk av en pasient ved å ha en telefonsamtale 1 gang i måneden.

Det er det jeg også tenker. Men så har jeg ikke så mye tro på psykiatrien lenger etter det som har skjedd, men prøver å ikke overdrive min skepsis, så derfor spør jeg her. Jeg får spørre om hva som er planen fremover ved neste samtale.  Vis dett er det de har å tilby er det kanskje best å ta et annet alternativ for scecond opinion. 

Anonymkode: 08599...dec

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...