Gå til innhold

Ufør med bare vondt i rygge.

Anbefalte innlegg

Når jeg selv ble ufør var jeg ikke forberedt på den prosessen det er å bli ufør. Utredninger og krav som stilles. Årevis på AAP. Jeg viste egentlig ingenting om det. Fra før hadde jeg inntrykk av at det var ganske så lett å få innvilget uføretrygd. Fra opp igjennom husker jeg flere uføre personer jeg kjente som oppga en grunn til at de var uføre. Vondt i ryggen gikk igjen blant flere. Kanskje «vondt i ryggen» er et kodeord for psykisk sykdom? Nå har jeg selv blant annet vondt i ryggen. Og hvis noen spør, så legger jeg ikke ut om alt det psyke som står i lege journalen. 

Anonymkode: 8b506...47b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475612-uf%C3%B8r-med-bare-vondt-i-rygge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk ufør dagen sykemeldingen gikk ut.

Men føler enda ikke det var lett. Etter 4 år opp og ned mye i kraftige depresjoner og hypomanier er kropp og sinn rett og slett ødelagt. 

Angrer litt på at jeg ikke tok min lidelse alvorlig før det ble for sent.

Anonymkode: bdd62...a2e

Everybody skrev (1 minutt siden):

Vondt i ryggen? Det kan jo behandles med trening og fysio. Må være noe annet de ikke forteller.

"Vondt i ryggen" kan være alt fra forbigående lette smerter til invalidiserende smerter og bevegelsesbegrensninger. Så selv om flertallet blir bra igjen, så er det ingen grunn til å mistenkeliggjøre folk som blir uføretrygdet som følge av rygglidelser. Det blir litt som å si at "ufør fordi man har det vanskelig psykisk: det kan da ikke være grunn til å bli ufør fordi man er lei seg, alle kan jo bli glade igjen...". 

frosken skrev (2 minutter siden):

"Vondt i ryggen" kan være alt fra forbigående lette smerter til invalidiserende smerter og bevegelsesbegrensninger. Så selv om flertallet blir bra igjen, så er det ingen grunn til å mistenkeliggjøre folk som blir uføretrygdet som følge av rygglidelser. Det blir litt som å si at "ufør fordi man har det vanskelig psykisk: det kan da ikke være grunn til å bli ufør fordi man er lei seg, alle kan jo bli glade igjen...". 

Nei, mistenkeliggjør ikke folk som blir ufør pga ryggproblemer, det kan være seriøst. Det er ikke lett å få uføretrygd, det vet jeg alt om.

Hvorfor er egentlig folk så opptatt av hvorfor folk er ufør, hva de tjener osv? Kvinneguiden er fullt av slike poster de siste dagene, admin har slettet flere av dem. 😂 Bare la legene sette diagnoser og bestemme hvem som skal få uføretrygd😂

Annonse

Everybody skrev (34 minutter siden):

Vondt i ryggen? Det kan jo behandles med trening og fysio. Må være noe annet de ikke forteller.

Det er det jeg mener. Jeg sier ikke at vondt i ryggen ikke kan være ille og invalidiserende i seg selv. Og ha flere grunner. Men mine ryggproblemer er vel mest et symptom på psykiske problemer. Er jeg dårlig psykisk, så blir ryggen dårligere. Jeg trener og går til kiropraktor. Det hjelper. Hvis noen spør hvorfor jeg ikke jobber er det enklere å si at jeg har vondt i ryggen en å prate om psykiske problemer. Det er mindre stigma. Tror kanskje det er mange andre med vondt i ryggen som egentlig har flere problemer. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk ufør dagen sykemeldingen gikk ut.

Men føler enda ikke det var lett. Etter 4 år opp og ned mye i kraftige depresjoner og hypomanier er kropp og sinn rett og slett ødelagt. 

Angrer litt på at jeg ikke tok min lidelse alvorlig før det ble for sent.

Hei, jeg er i samme situasjon. Kjørt meg for hardt og tok ikke sykdommen alvorlig nok. Resultat er utkjørt av bipolar og føler meg ensom i det. Om du kunne tenke deg å veksle noen ord om prosessen og symptomene så skriv gjerne privat melding til meg. Før var jeg frisk mellom episodene men ikke nå lengre og det er sykt vanskelig å godta. 

Cybele skrev (6 minutter siden):

Hei, jeg er i samme situasjon. Kjørt meg for hardt og tok ikke sykdommen alvorlig nok. Resultat er utkjørt av bipolar og føler meg ensom i det. Om du kunne tenke deg å veksle noen ord om prosessen og symptomene så skriv gjerne privat melding til meg. Før var jeg frisk mellom episodene men ikke nå lengre og det er sykt vanskelig å godta. 

Det skal jeg få gjort i morgen.

Everybody skrev (1 time siden):

Ikke all vond rygg hjelper med trening. Nå har jeg hatt vond rygg i flere måneder. Ingen trening og behandling hjelper. Er forøvrig i jobb. Det som hjelper for meg er smertestillende og varme bad og badstue. Nå har de oppdaget at jeg har en revmatisk sykdom i ryggen.  Vet ikke om man blir ufør av det. Er akkurat oppdaget. Jeg er blitt henvist til spesialist for revmatiske sykdommer. 

Anonymkode: 3a9ef...908

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke all vond rygg hjelper med trening. Nå har jeg hatt vond rygg i flere måneder. Ingen trening og behandling hjelper. Er forøvrig i jobb. Det som hjelper for meg er smertestillende og varme bad og badstue. Nå har de oppdaget at jeg har en revmatisk sykdom i ryggen.  Vet ikke om man blir ufør av det. Er akkurat oppdaget. Jeg er blitt henvist til spesialist for revmatiske sykdommer. 

Varme hjelper også for meg.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Varme hjelper også for meg.

Har du sjekket deg for revmatiske sykdommer? Det kan de finne ut på blodprøver. De fant det faktisk ikke ut på blodprøver hos meg, men på MR.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg mener. Jeg sier ikke at vondt i ryggen ikke kan være ille og invalidiserende i seg selv. Og ha flere grunner. Men mine ryggproblemer er vel mest et symptom på psykiske problemer. Er jeg dårlig psykisk, så blir ryggen dårligere. Jeg trener og går til kiropraktor. Det hjelper. Hvis noen spør hvorfor jeg ikke jobber er det enklere å si at jeg har vondt i ryggen en å prate om psykiske problemer. Det er mindre stigma. Tror kanskje det er mange andre med vondt i ryggen som egentlig har flere problemer. 

Du tror mange andre som har vondt i ryggen EGENTLIG har flere problemer, og så skriver du det rett etter å ha nevnt stigma? 😀

Ja. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du sjekket deg for revmatiske sykdommer? Det kan de finne ut på blodprøver. De fant det faktisk ikke ut på blodprøver hos meg, men på MR.

Det er ikke all revmatisk sykdom man kan se på blodprøver som er veldig spesifikke. Man har anti CCP for leddgikt og div gen tester for andre. Men antar det er bechterev man snakker om her, det genet er det mange som bærer og får positivt utslag på. Men det slår ut på mange som ikke har sykdommen.Hvet ikke om jeg stavet bechterev rett🤪

Anonymkode: 36b3f...fa1

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke all revmatisk sykdom man kan se på blodprøver som er veldig spesifikke. Man har anti CCP for leddgikt og div gen tester for andre. Men antar det er bechterev man snakker om her, det genet er det mange som bærer og får positivt utslag på. Men det slår ut på mange som ikke har sykdommen.Hvet ikke om jeg stavet bechterev rett🤪

Anonymkode: 36b3f...fa1

Jeg vet heller ikke om det er skrevet rett😊, men det var den sykdommen jeg tok blodprøve på, som ikke slo ut der. Men det er et eller annet innen sånn type sykdom de så på MR. Jeg aner ikke hva jeg har, da fastlegen måtte slå opp ordet, og bare henviste meg til spesialist innen revmatisk sykdom.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet heller ikke om det er skrevet rett😊, men det var den sykdommen jeg tok blodprøve på, som ikke slo ut der. Men det er et eller annet innen sånn type sykdom de så på MR. Jeg aner ikke hva jeg har, da fastlegen måtte slå opp ordet, og bare henviste meg til spesialist innen revmatisk sykdom.

Jeg må bare si at mine søsken byttet begge hofter før de var 50 år pga artrose, som også er i samme gata som det de nå har funnet i ryggen min. De fikk beskjed om at det var genetisk. Så ja, dette er nok genetisk.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det har jeg ikke. Kan jeg spør legen om test?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...