Gå til innhold

Hva gjør langvarig depresjon med hjernen?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt tung depresjon det meste av mitt voksne liv, med gradvis og naturlig forverring. De siste årene sliter jeg mere og mere med å fungere i det daglige. I tillegg til dårlig korttidshukommelse, er  jeg blitt så "fjern" at motorikken svikter,  jeg feks glemme å løfte føttene så  jeg snubler ned trapper og sliter med å finne ut hvor jeg skal. Jeg får ikke med meg store deler at samtaler med andre. Langtidshukommelsen virker bedre. Jeg tror noen ganger at jeg holder på å få demens, men er bare 56 år. Leser på nettet at langvarig depresjon kan skade hjernefunksjonen. Er det noen som opplever det samme og kanskje har blitt utredet/behandlet for dette?

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

24

• kupton

11

• Janvl

5

• UtakknemligDiva

1

Janvl skrev (29 minutter siden):

Jeg har hatt tung depresjon det meste av mitt voksne liv, med gradvis og naturlig forverring. De siste årene sliter jeg mere og mere med å fungere i det daglige. I tillegg til dårlig korttidshukommelse, er  jeg blitt så "fjern" at motorikken svikter,  jeg feks glemme å løfte føttene så  jeg snubler ned trapper og sliter med å finne ut hvor jeg skal. Jeg får ikke med meg store deler at samtaler med andre. Langtidshukommelsen virker bedre. Jeg tror noen ganger at jeg holder på å få demens, men er bare 56 år. Leser på nettet at langvarig depresjon kan skade hjernefunksjonen. Er det noen som opplever det samme og kanskje har blitt utredet/behandlet for dette?

Jeg ha også slitt med mye depresjon oppigjennom. Siden tidlig tenårene. Jeg er i begynnelsen av 40-årene nå. Jeg ble utbrent i midten av 30-årene. Jeg sliter også med å følge samtaler og å forstå hva folk sier noen ganger. Jeg surrer og glemmer mye. Har ikke merka noe med motorikk. Dette føler jeg blir verre. Jeg fikk ADHD og bipoar 2 diagnose og medisiner i slutte av 30-årene, men ting er allikevel ikke som før. Jeg har også vert sosialt isolert en stund og jeg føler den «sosiale IQ’en» er mye dårligere.

Anonymkode: 6e75a...89c

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg føler at å være ufør og ikke ha et liv, men bare sitte hjemme alene uten kjæreste, venner eller noen ting er langt mer skadelig for hjernen enn å kun være deprimert. 

Anonymkode: 42a78...e66

Gjør du noe selv for å få deg "et liv" da? 

Anonymkode: 62346...ac3

Janvl skrev (28 minutter siden):

Jeg har prøvd å ta opp med min fastlege, men får liksom ett fornuftig og konkret svar.  Føler meg veldig hjelpeløs og vet om det er noe man kan gjøre, eventuelt hva, og hvem jeg i så fall kan spørre?

Hvis du har slitt mye med depresjoner, så kan det jo være at du har en bipolar lidelse. Har du hatt noen utredning? 

Anonymkode: 6e75a...89c

Annonse

Ifølge en psykiater på forumet her, så tyder langvarig depresjon på enten feil diagnose eller feil behandling/ medisiner.

Hvorfor har du da vært deprimert så lenge med så alvorlige konsekvenser uten å få riktig hjelp og/ eller behandling? 

Ellers så er det ikke så rart at hukommelse og annet svikter når man går i en alvorlig depressiv tilstand i årevis. 

Annonse

Fjerning av depresjonen er en forutsetning. Det igjen forutsetter riktig medisinering. Når en så blir eutym (får normalt stemningsleie)/fri for depresjon vil kognisjonen bedre seg, men meget langsomt. Om en kan bli "som før" avhenger om hvor lange en har vært deprimert, hvor ofte og alvorlighetsgraden.

kupton skrev (44 minutter siden):

Fjerning av depresjonen er en forutsetning. Det igjen forutsetter riktig medisinering. Når en så blir eutym (får normalt stemningsleie)/fri for depresjon vil kognisjonen bedre seg, men meget langsomt. Om en kan bli "som før" avhenger om hvor lange en har vært deprimert, hvor ofte og alvorlighetsgraden.

Er det sånn at også etter depresjon så KAN kognisjonen bli verre med årene? Jeg opplever at den blir verre med årene. Var deprimert i kanskje 20 år før jeg ble frisk. Jeg er frisk nå og har vært det i 10 år. 

For min del mener jeg at min evne til  fokusering og konsentrasjon ikke samsvarer med en person på 56 år, og mine evner blir betydelig værre i perioder med tung depresjon. Er nok mentalt sliten og har liten energi som følge av mange år med tankekjør og tunge tanker. Hjernen er vel litt som en  harddisk på en pc, er det mye virus og søppelfiler, ,vil den jobbe mye mer sakte enn før, og ikke kunne utføre de samme oppgaver. Makes sense? Så depresjon må bort og at hjernen skal fungere optimalt....

AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 18.17):

Nå er jeg bipolar. Men nå som 48 år ble jeg ufør. Hjernen er ødelagt. Hukommelsen er så og si ikke eksisterende.  Jeg er ikke den jeg kjenner lengre. 

Anonymkode: 7ad85...a2c

Så trist å høre!

Anonymkode: 50060...a0a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...