Gå til innhold

Tror dere jeg overlever dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Om noen uker skal jeg operere ut galleblæren og tenker ikke på ant, har angst for det hver dag nå. Men hvis jeg dør er det vel meningen? Det er vel det jeg må tenke? Sykepleieren sa de utførte sånne operasjoner hver uke og var rutinerte på det, men tenk om jeg er den uheldige? 

Jeg har totalt hatt ni operasjoner i magen. Mye større enn å fjerne galleblæren. Har sett mange med den type inngrep på postoperativt. Jeg kan ikke love deg at det kommer til å gå gå bra 100% sikkert. Men det kan ingen. Det er helt innafor å grue seg. Men ikke la det bli en langvarig angstfølelse. Vær god mot seg selv i tiden før, om du gruer deg stå i det og ikke la det eskalere.

Så meldes vi nå du er ferdig operert, så har du en heiagjeng som venter på deg her i forum❤️

Jeg tror det er langt større risiko for at plagene dine ikke reduseres like mye som du håper på, enn for at du dør. Men ikke tolk dette som at jeg ikke tror operasjonen vil hjelpe 😉

Kikkhulloperasjoner går helt strålende, jeg har fjernet underlivscyster på den måten tre ganger med mange års mellomrom, dessuten har jeg sterilisert meg vha. samme operasjonsmetode. Det er 30 år siden første gangen, og narkosen har blitt en bagatell sammenliknet med den første gangen. Du slipper å være uvel i mange timer etterpå, de gir akkurat det som trengs. De følger med hele tiden, anestesi er et eget spesialområde.

Selve snittene er små og gror fort, bare unngå bukser som strammer akkurat rett oppå. De er i navlen og litt lenger ned, på hver side, Bagateller sammenliknet med "gammeldagse" operasjonssnitt. 

De kommer også til å fortelle deg at noen har litt smerter i skjelettet etterpå, det er fordi de pumper inn litt CO2 i kroppen din for at alt skal legge seg "lagvis" slik at de ser bedre. Det kan gi f.eks. skuldersmerter som ettervirkning. Jeg har aldri merket noe til det etter noen av mine fire runder. 

https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/laparoskopi-kikkhullskirurgi

Annonse

kupton skrev (13 timer siden):

Akkurat som å kjøre til butikken. De aller fleste overlever. Men en har aldri noen garanti. Det finnes folk som har blitt drept i trafikken på vei til butikken. Garantier får vi aldri.

Nei får vel ikke noen garanti...det er det jeg er ute etter. 

Trinity80 skrev (12 timer siden):

Jeg har totalt hatt ni operasjoner i magen. Mye større enn å fjerne galleblæren. Har sett mange med den type inngrep på postoperativt. Jeg kan ikke love deg at det kommer til å gå gå bra 100% sikkert. Men det kan ingen. Det er helt innafor å grue seg. Men ikke la det bli en langvarig angstfølelse. Vær god mot seg selv i tiden før, om du gruer deg stå i det og ikke la det eskalere.

Så meldes vi nå du er ferdig operert, så har du en heiagjeng som venter på deg her i forum❤️

Ni operasjoner ja, det var mye. Ja får prøve å ikke la denne angsten overta alt, føler jeg teller ned dager i livet mitt. Ja får melde når jeg er ferdig, da vil jeg være så lettet om det går bra. 

Worriesome Plenty 2 skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner du har angst, men det er ikke noe farlig. Tenk en stund frem i tid til jula, da er dette langt bak deg 🙂

Ja mannen sa jeg kunne se frem mot jul og jeg kan spise hva jeg vil. 

laban skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er langt større risiko for at plagene dine ikke reduseres like mye som du håper på, enn for at du dør. Men ikke tolk dette som at jeg ikke tror operasjonen vil hjelpe 😉

Kikkhulloperasjoner går helt strålende, jeg har fjernet underlivscyster på den måten tre ganger med mange års mellomrom, dessuten har jeg sterilisert meg vha. samme operasjonsmetode. Det er 30 år siden første gangen, og narkosen har blitt en bagatell sammenliknet med den første gangen. Du slipper å være uvel i mange timer etterpå, de gir akkurat det som trengs. De følger med hele tiden, anestesi er et eget spesialområde.

Selve snittene er små og gror fort, bare unngå bukser som strammer akkurat rett oppå. De er i navlen og litt lenger ned, på hver side, Bagateller sammenliknet med "gammeldagse" operasjonssnitt. 

De kommer også til å fortelle deg at noen har litt smerter i skjelettet etterpå, det er fordi de pumper inn litt CO2 i kroppen din for at alt skal legge seg "lagvis" slik at de ser bedre. Det kan gi f.eks. skuldersmerter som ettervirkning. Jeg har aldri merket noe til det etter noen av mine fire runder. 

https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/laparoskopi-kikkhullskirurgi

Kirurgen sa etter operasjonen var jeg frisk og kunne spise det samme som alle andre. 

Du har hatt kikkhullsoperasjoner ja, håper det går med kikkhull da. Får inn på linken å lese. 

stjernestøv skrev (49 minutter siden):

Kirurgen sa etter operasjonen var jeg frisk og kunne spise det samme som alle andre. 

Du har hatt kikkhullsoperasjoner ja, håper det går med kikkhull da. Får inn på linken å lese. 

Min galleblære ble fjernet med kikkhullsoperasjon.  
Jeg har ikke hatt et eneste anfall etter operasjonen.

Endret av Emoji

Annonse

stjernestøv skrev (49 minutter siden):

De ville nok ikke operert deg hvis det ikke var gode sjanser for bedring eller hvis de anså inngrepet som risikofylt. Men som du fikk beskjed om - for dem er slike operasjoner rutine.

laban skrev (23 minutter siden):

De ville nok ikke operert deg hvis det ikke var gode sjanser for bedring eller hvis de anså inngrepet som risikofylt. Men som du fikk beskjed om - for dem er slike operasjoner rutine.

Ok. Fikk opplyst om fare for betennelse, blødning og problemer med galleveien men det var sjeldent sa han. Det gikk som regel bra. Og ja at det var rutine for dem så håper det går bra. 

Kikhulloperasjon er jo svært lite risikofylt. Jeg hadde jo åpen hjertekirurgi med helt åpen brystkasse og brystbeinet saget i to. Til og med det var rutineoperasjon for dem.

Nei, man har aldri noen garantier, men jeg kan ikke se noen som helst grunn til at du ikke skulle overleve en rutine kikhulloperasjon.

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Kikhulloperasjon er jo svært lite risikofylt. Jeg hadde jo åpen hjertekirurgi med helt åpen brystkasse og brystbeinet saget i to. Til og med det var rutineoperasjon for dem.

Nei, man har aldri noen garantier, men jeg kan ikke se noen som helst grunn til at du ikke skulle overleve en rutine kikhulloperasjon.

Oi det hørtes skummelt ut men det er jo rutine for dem ja, de kan jo alt mulig i dag. 

Håper du har rett. 

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde jo åpen hjertekirurgi med helt åpen brystkasse og brystbeinet saget i to.

Jeg synes moderne kirurgi er enormt imponerende. F.eks. når de opererer knøttsmå barnehjerter, når de foretar transplantasjoner og når de "skrur av" hele systemet og overlater det til maskiner, slik som i ditt tilfelle. Helt fantastisk hva de får til. 

Husker jeg så en dokumentar fra Great Ormond Street Hospital, det er et av verdens beste barnesykehus. Helt mirakuløst. 

laban skrev (39 minutter siden):

Jeg synes moderne kirurgi er enormt imponerende. F.eks. når de opererer knøttsmå barnehjerter, når de foretar transplantasjoner og når de "skrur av" hele systemet og overlater det til maskiner, slik som i ditt tilfelle. Helt fantastisk hva de får til. 

Husker jeg så en dokumentar fra Great Ormond Street Hospital, det er et av verdens beste barnesykehus. Helt mirakuløst. 

Ja, det er helt vanvittig. Jeg ble først hjerteoperert da jeg var syv måneder gammel - med lungebetennelse. I 1978. Utrolig hva de fikk til allerede da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...