Gå til innhold

Nå bør media slutte å skrive om disse friidrettsbrødrene og faren

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
frosken skrev (7 timer siden):

Samtidig som en annen bror har sagt at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene av hjemmet. 

Jeg synes vel i grunnen at de tre brødrene kunne ha håndtert konflikten betydelig bedre enn de gjør. 

Vi ser det ikke helt på samme måte. Jeg mener det er media som har presset frem at sannheten til slutt kom frem. De hadde ikke lenger noe valg. 

Det startet under VM, hvor Narve Giljås kom med flåsete/ umodne kommentarer rundt konflikten, hvor han heller kunne valgt å opptre mer voksent og tie, slik som Jacob gjorde. Jeg la merke til at Jacob ikke ville kommentere konflikten i det hele tatt, men kun prate om selv selv og sine  prestasjoner. Jeg la også merke til at Henrik sa at familiekonflikten ikke hører til i media, at han ikke vil uttale seg om det fordi han mente det ville lage mer sår i familien. Jeg mener de 3 brødrene har opptrått verdig  hele veien og forsøkt å fokusere på det de skulle. I over ett år ville de ikke uttale seg om saken.  Familiekonflikten kunne roet seg om den eldste i familen ( faren) , hadde trukket seg tilbake, funnet på noe annet å drive med, respektert sønnenes valgt, i steden for å krige med sønnene sine. 

Media grep tak i Narve Giljås kommentarer under VM og de stoppet aldri med sine skriverier.  Kommentarfeltetene i sosiale medier viste at folk tok parti og støttet Gjert og Narve, uten at de visste hva som hadde skjedd. Når friidrettsforbundet gikk ut og sa at det blir ikke noen akkreditering på Gjert i 2024 heller, så burde det ha stoppet der. De hadde ikke gjort en slik forskjellsbehandling om det ikke lå noe mer alvorlig bak. 

At en fjerde bror har en annen opplevelse er vel vanlig i en stor søskenflokk. Han har ikke drevet med toppidrett. 

Endret av Nicklusheletida
.

Fortsetter under...

Skal innrømme at det var ren nysgjerrighet som fikk meg til å se første episode av Team Ingebrigtsen i går da jeg la meg. Jeg har egentlig ikke sett annet enn overskrifter fordi idrett er ikke akkurat min lidenskap ( men liker snowboard og kunstløp da ) Så hørte jeg på podcasten og stusset litt. Fordi Gjert tok lite ansvar. 

Jeg ble mer nysgjerrig etter tråden her, så da fant jeg serien på NRK. Jeg ble litt satt ut- for et hard mann Gjert er!?  Og den lille broren som sa at når de eldste brødrene gjorde feil så fikk de veldig mye kjeft, og han ville drive med idrett selv, men ville IKKE ha kjeft, for det var ikke morsomt ! 

Nå ser jeg dette i lys av hva som skjer nå da, så jeg reagerer muligens sterkere enn jeg hadde gjort om ikke. Jeg er ihvertfall åpen for det. Og jeg kan på en måte se at faren trodde at han handlet rett iom at han fortalte en del i podcasten. 

Jeg skjønner ihvertfall sønnene mye bedre. Veldig mye bedre også. 

Nicklusheletida
Lillemus skrev (22 timer siden):

Men har guttene sagt at det er snakk om fysisk vold? Det sies jo at psykisk vold er verre og det er jo usynlig for de rundt. Mange sier også at søstra har flyttet ut, på samme tid som brødrene kuttet kontakten med faren, og bor hos en av brødrene. Det er jo litt spesielt.

Vi vet jo ikke om det stemmer, men ryktene sier at det siste som skjedde gikk ut over søsteren ja og at en av brødrene har tatt vare på henne. Hun sluttet med friidrett på samme tid. Gert sa det selv i podkasten, at han ikke visste hvordan han skulle oppdra døtre, så noe er det vel i dette. 

Nicklusheletida
frosken skrev (På 22.10.2023 den 13.16):

Samtidig som en annen bror har sagt at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene av hjemmet. 

Jeg synes vel i grunnen at de tre brødrene kunne ha håndtert konflikten betydelig bedre enn de gjør. 

Her er en som skriver det jeg har tenkt, men ikke fått frem godt nok. 

https://www.vg.no/sport/friidrett/i/9zwx6M/nok-naa

Annonse

Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Helt enig! 

Nicklusheletida skrev (57 minutter siden):

Dette er jo skrevet av brødrenes pressetalsmann, så her sees selvfølgelig saken fra deres side. Jeg tenker at fremtiden vel vil avklare nærmere hvordan situasjonen reelt sett er. Kanskje har pressetalsmannen rett, kanskje ikke. 

Nicklusheletida
Lillemus skrev (På 22.10.2023 den 13.00):

Så spørs det om far og sønner er enige om hva som er vold og ikke... Tragisk sak er det jo uansett. :(

Jeg så ikke svaret ditt før nå. Det er sant. Jeg husker det ble skrevet at Gert kjeftet på Jakob før en konkurranse, fordi Jacob hadde spist  for mye frokost. Det endte med at Jacob hentet mer frokost og Gjert ble så rasende at han forsvant og ble borte i 10 timer. Jeg håper det er dette de mener med fysisk vold. 

Saken blir bare verre og verre og jeg føler med alle og kanskje spesielt mamma Tone som sikkert har forsøkt å kompensere for Gjerts harde linje. Stakkars mamma oppi dette. 

Nicklusheletida skrev (59 minutter siden):

Veldig tragisk dette.

Jeg tenker at man har gått over em grense ift norsk standard her, og at flere slike historier blir medie- mat. 

Jeg er ikke opprinnelig norsk, men føler meg 50% sånn. Og jeg har vært stolt av en del norsk trasisjon- kanskje ikke minst av norsk presse. De har stort sett vært så redelige.

Håper dette ikke legger en ny standard. 

Jeg lurer litt på hvorfor noe av dette skal ut i media i det hele tatt. Hva som enn har skjedd så tenker jeg det er en privatsak. Jeg synes ikke noe om å at vi har noen som helst "rett" til å kreve detaljer i en tragisk familiekonflikt.

frosken skrev (6 minutter siden):

Dette er jo skrevet av brødrenes pressetalsmann, så her sees selvfølgelig saken fra deres side. Jeg tenker at fremtiden vel vil avklare nærmere hvordan situasjonen reelt sett er. Kanskje har pressetalsmannen rett, kanskje ikke. 

Ja og at flere synspunkter nå framkommer i form av kronikker gjør at avisens redaksjonelle ansvar for å balansere blir nedtonet og uklart. I utgangspunktet er det kronikkens forfatter(e) som står ansvarlig for det som hevdes, dermed vil ikke den andre part i saken ha tilsvarsrett i samtid på samme måte som hvis VG selv skrev artikkelen og siterte brødrene eller deres talsmann.

Men har avisen likevel et ansvar for det som publiseres? Jeg mener det.

Vhanja skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvorfor noe av dette skal ut i media i det hele tatt. Hva som enn har skjedd så tenker jeg det er en privatsak. Jeg synes ikke noe om å at vi har noen som helst "rett" til å kreve detaljer i en tragisk familiekonflikt.

Det berører også en annen utøver.

I tillegg er denne familien grundig eksponert i media fra før av, gjennom TV-serie, intervjuer og annet.

Annonse

Babette skrev (Akkurat nå):

Det berører også en annen utøver.

I tillegg er denne familien grundig eksponert i media fra før av, gjennom TV-serie, intervjuer og annet.

Jeg ser ikke at noe av dette er et argument for at detaljer rundt familiedrama skal ut i media.

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Jeg ser ikke at noe av dette er et argument for at detaljer rundt familiedrama skal ut i media.

Det er jeg enig i, men det er nok vanskelig å sile hva som kommer ut når saken først har sluppet løs. Og det var jo ikke vanskelig å se av den ordinære dekningen av friidretts-VM at det var et betent forhold mellom partene. At både den ene og den andre presterte så bra til tross for at de lever med en slitsom konflikt, er beundringsverdig.

Nicklusheletida
frosken skrev (1 time siden):

Selv om det er brødrenes pressetalsmann, så er det jo riktig at brødrene gang på gang på gang har sagt at de ikke vil uttale seg og at familiekonflikten ikke har noe i media å gjøre. Det er fortiden som viser det og ikke noe fremtiden kan endre på. 

Vhanja skrev (1 time siden):

Se Nicklusheletida sitt innlegg fra søndag kl 20:59, hun beskriver forløpet godt her. Dette var ikke en mediesak før aktørene selv bidro til å spille dette ut forran pressekorpset, og når det skjer er showet i gang.

Selv tenker jeg at dette ikke er så enkelt som en familiefeide. Vi få innsikt i en usunn kulturen i kullissene bak toppidrettsutøvere, og er derfor et offentlig anliggende både når det skjer her hjemme og internasjonalt. Det er del av prestasjonskultur, der man skal vinne for enhver pris, og i mange tilfeller er prisen utøvere betaler svært høy.

Nicklusheletida skrev (På 23.10.2023 den 9.24):

Vi vet jo ikke om det stemmer, men ryktene sier at det siste som skjedde gikk ut over søsteren ja og at en av brødrene har tatt vare på henne. Hun sluttet med friidrett på samme tid. Gert sa det selv i podkasten, at han ikke visste hvordan han skulle oppdra døtre, så noe er det vel i dette. 

Hvis jeg skal spekulere, tror jeg at dette er sakens kjerne, altså at det primært er mellom Gjert og datteren at det har skjært seg. Hun sies å være like talentfull som brødrene, men sluttet med friidrett for ca. 2 år siden.  Det var vel også på den tiden brødrene brøt med faren?

Nå er det dessverre ganske vanlig at jenter slutter med konkurranseidrett i ungdommen og vi vet jo ikke, men Gjerts egne uttalelser kan peke i samme retning. Altså at han ikke vet hvordan man oppdrar (og trener?) jenter. Han har også på mer generell basis sagt at kombinasjonen far og trener kan være utfordrende, noe det er lett å forstå.

At brødrene nå går aktivt ut i media tror jeg delvis er for å ta støyten, og beskytte søsteren mot mediapress.

Hvis guttene hadde vært redd faren sin gjennom hele barndommen og ungdommen, ville det ikke gittt mening at Henrik har valgt å bygge hus ved siden av foreldrene.

Hvorom allting er: Gjert må være en svært dyktig trener, og han er en vesentlig årsak til de tre brødrenes sportslige og økonomiske suksess. De hadde neppe vært der de er uten hans innsats.

Jeg må også tilstå at jeg har litt sympati for Gjert. Kanskje fordi han er fra Finnmark?

Nicklusheletida
Babette skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg skal spekulere, tror jeg at dette er sakens kjerne, altså at det primært er mellom Gjert og datteren at det har skjært seg. Hun sies å være like talentfull som brødrene, men sluttet med friidrett for ca. 2 år siden.  Det var vel også på den tiden brødrene brøt med faren?

Nå er det dessverre ganske vanlig at jenter slutter med konkurranseidrett i ungdommen og vi vet jo ikke, men Gjerts egne uttalelser kan peke i samme retning. Altså at han ikke vet hvordan man oppdrar (og trener?) jenter. Han har også på mer generell basis sagt at kombinasjonen far og trener kan være utfordrende, noe det er lett å forstå.

At brødrene nå går aktivt ut i media tror jeg delvis er for å ta støyten, og beskytte søsteren mot mediapress.

Hvis guttene hadde vært redd faren sin gjennom hele barndommen og ungdommen, ville det ikke gittt mening at Henrik har valgt å bygge hus ved siden av foreldrene.

Hvorom allting er: Gjert må være en svært dyktig trener, og han er en vesentlig årsak til de tre brødrenes sportslige og økonomiske suksess. De hadde neppe vært der de er uten hans innsats.

Jeg må også tilstå at jeg har litt sympati for Gjert. Kanskje fordi han er fra Finnmark?

Jeg har likt Gert hele tiden, så jeg er litt skuffet over det som har kommet frem, men jeg håper jo at det som blir beskrevet som fysisk vold er noe annet enn det vi tenker på som fysisk vold. At han er ekstremt kontrollerende er det i hvert fall ingen tvil om, men det er vel derfor de har blitt gode. 

Kayia skrev (3 timer siden):

Se Nicklusheletida sitt innlegg fra søndag kl 20:59, hun beskriver forløpet godt her. Dette var ikke en mediesak før aktørene selv bidro til å spille dette ut forran pressekorpset, og når det skjer er showet i gang.

Selv tenker jeg at dette ikke er så enkelt som en familiefeide. Vi få innsikt i en usunn kulturen i kullissene bak toppidrettsutøvere, og er derfor et offentlig anliggende både når det skjer her hjemme og internasjonalt. Det er del av prestasjonskultur, der man skal vinne for enhver pris, og i mange tilfeller er prisen utøvere betaler svært høy.

Det er et stoet hull i beskrivelsen til @Nicklusheletida. Hun sier det startet med frekke kommentarer fra Narve G Nordås. Det gjorde det ikke.

Det startet med at han ble forsøkt frosset ut av Ingebrigtsen-brødrene. De ba ham forlate kantina. Han visste ikke om bakgrunnen for konflikten på det tidspunktet. Heldigvis tok de andre utøverne parti med Narve.

Det er Ingebrigtsen-brødrene som har vært konfliltsøkende her. 

Det har vært mye spekulasjon og debatt rundt at de har fått igjennom viljen sin på bekostning av en annen utøver. Det gjorde nok at de måtte komme med en forklaring. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...