Gå til innhold

Nå bør media slutte å skrive om disse friidrettsbrødrene og faren

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (13 minutter siden):

Det tviler jeg sterkt på. Jeg tror guttene har fått ut mye av sitt potensiale, i stor grad takket være faren (har ikke sett serien).

Ja ja. Jeg benekter det ikke. Jeg bare stiller spørsmål til om hva hvis... han ( faren ) hadde vært mer pedagogisk. 

Vi vet jo ikke. Uten at jeg sier Gjert var dårlig trener! Spørsmålet er om han kunne vært bedre.

Fortsetter under...

Det jeg tenker ut fra siste innspill her, er at guttene faktisk ba faren om hjelp. Det tror jeg på. De så veldig opp til faren sin.

Og så tror jeg at Gjert ville være helten deres. Helt naturlig det. Men han var den voksne og burde nok hørt på bekymringer fra andre voksne. For de fikk han jo.

Men han var selv en underdog og ville bedre for sønnene. Og så ble alt feil. 

Veldig feil også. Og så har jeg sympati med Gjert, men støtten min er hos guttene.

Fan. Jeg får hodepine av dette 🙃

Babette skrev (5 timer siden):

Men det klarte han jo, han brøt jo med Gjert både som trener og far?

Er det ikke også litt drøyt å kalle Gjert overgriper så lenge han ikke er dømt for noe?

Jeg kalte ikke Gjert en overgriper – det var en generell uttalelse. Poenget var å si at man ikke kan, som du, «frikjenne» noen fordi hus ble bygd på nabotomta. Det at man ikke kan frikjenne noen på et slikt grunnlag er ikke det samme som at noen er skyldig. 

morsan skrev (5 timer siden):

Ja, jeg tror også at dette er relatert først og fremst til søsteren. Men uansett er jeg ikke enig i at det ikke gir mening i at Henrik bygget hus på nabotomten hvis han hadde vært redd faren sin. Det er mange eksempler på at folk som har vært utsatt for fysisk/psykisk mishandling ikke klarer løsrive seg fra overgriperen.

Det kan jo også være fordi han vil holde et øye med mor og søsken...

morsan skrev (17 minutter siden):

Jeg kalte ikke Gjert en overgriper – det var en generell uttalelse. Poenget var å si at man ikke kan, som du, «frikjenne» noen fordi hus ble bygd på nabotomta. Det at man ikke kan frikjenne noen på et slikt grunnlag er ikke det samme som at noen er skyldig. 

Det er jeg enig i.  Min intensjon var å bygge opp en argumentasjon som peker i retning av at beskyldningene/ anmeldelsen handler om søsteren.

Kashmir skrev (6 timer siden):

Det jeg tenker ut fra siste innspill her, er at guttene faktisk ba faren om hjelp. Det tror jeg på. De så veldig opp til faren sin.

Og så tror jeg at Gjert ville være helten deres. Helt naturlig det. Men han var den voksne og burde nok hørt på bekymringer fra andre voksne. For de fikk han jo.

Men han var selv en underdog og ville bedre for sønnene. Og så ble alt feil. 

Veldig feil også. Og så har jeg sympati med Gjert, men støtten min er hos guttene.

Fan. Jeg får hodepine av dette 🙃

Jeg synes det er leit for både brødrene og Gert at det har blitt vanskelig, men jeg synes ikke SÅ synd på de gutta. De er tross alt svært suksessfulle toppidrettsøvere. 

Annonse

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er leit for både brødrene og Gert at det har blitt vanskelig, men jeg synes ikke SÅ synd på de gutta. De er tross alt svært suksessfulle toppidrettsøvere. 

Ja

Men hvor mye betyr det? Det er er et vesentlig spørsmål  🙃

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Ja

Men hvor mye betyr det? Det er er et vesentlig spørsmål  🙃

Hvis det ikke hadde betydd svært mye for dem, så hadde de heller ikke hatt så gode resultater. 

frosken skrev (8 minutter siden):

Hvis det ikke hadde betydd svært mye for dem, så hadde de heller ikke hatt så gode resultater. 

Nei. 

Men hvem har ansvaret er vel spørsmålet? Sønnene eller faren? For å sette grenser? 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nei. 

Men hvem har ansvaret er vel spørsmålet? Sønnene eller faren? For å sette grenser? 

Ansvaret for hva, tenker du på?

Jeg mener jo fortsatt at det er mindre sannsynlig at brødrene hadde hatt like gode idrettskarrierer om de ikke hadde blitt trent av faren - hele livet deres har jo blitt tilrettelagt for å kunne trene optimalt.  Når det gjelder hvilken av partene som skulle tatt ansvar for å avbryte samarbeidet tidligere (gitt at det har vært destruktivt), så tenker jeg at Jakob har vært såpass ung at det ikke er rart om han har fulgt brødrene - mens Henrik er vel 32 år gammel og Philip 30 - så de burde for lengst ha vært voksne nok til å ta sine egne valg. 

Kan godt hende at det har skjedd ting i deres oppvekst som ikke burde ha skjedd, men jeg klarer ikke helt å opparbeide noe stort engasjement i forhold til det. Kanskje er det pga hvilke andre ting som preger verden om dagen. 

Lillemus skrev (3 timer siden):

Det kan jo også være fordi han vil holde et øye med mor og søsken...

Nå synes jeg det snart er slik at hele familien - bortsett fra faren - betraktes som voldsofre? 

frosken skrev (2 minutter siden):

Ansvaret for hva, tenker du på?

Jeg mener jo fortsatt at det er mindre sannsynlig at brødrene hadde hatt like gode idrettskarrierer om de ikke hadde blitt trent av faren - hele livet deres har jo blitt tilrettelagt for å kunne trene optimalt.  Når det gjelder hvilken av partene som skulle tatt ansvar for å avbryte samarbeidet tidligere (gitt at det har vært destruktivt), så tenker jeg at Jakob har vært såpass ung at det ikke er rart om han har fulgt brødrene - mens Henrik er vel 32 år gammel og Philip 30 - så de burde for lengst ha vært voksne nok til å ta sine egne valg. 

Kan godt hende at det har skjedd ting i deres oppvekst som ikke burde ha skjedd, men jeg klarer ikke helt å opparbeide noe stort engasjement i forhold til det. Kanskje er det pga hvilke andre ting som preger verden om dagen. 

Jeg skjønte siste avsmitt veldig godt. Jeg tror det er detfor jeg har sett og engasjert meg i denne saken også. Ja.. for uansett er den en bagatell i verden som den er nå.

SAMTIDIG er jeg oppriktig interessert i psykologien her

Jeg er helt åpen for at du har rett! Men.det er derfor jeg liker å diskutere også! Å ikke bare "stå på mitt" men få andre innspill

frosken skrev (32 minutter siden):

Nå synes jeg det snart er slik at hele familien - bortsett fra faren - betraktes som voldsofre? 

Ja enig. Uansett hvordan Gjert har oppført seg i sin trener - og oppdragergjerning tidligere, tror jeg han har skjønt at han har vært for streng og ikke har noen planer om å oppføre seg på samme måte overfor det yngste barnet.

Når det gjleder kone og mor Tone, tenker jeg at det må være krevende å være i hennes sko.

Annonse

Kayia skrev (20 timer siden):

Jeg trodde den kantinesaken kom i media først etter bobla sprakk etter mesterskapet, at media da begynte å ta opp og skrive om historier som lå tilbake i tid.

Er ellers enig med @Nicklusheletida i at dette nok har mye med at far Gjert ikke greide å la sønnene skinne uten han, og fortsatte som trener for det jeg skjønner er en sambygding. Med dette valgte han ikke bare å gå over til den andre siden, men også å utvikle brødrenes konkurrent. Det er vanskelig nok å skifte lag som trenger når man ikke er far, det ser vi rett som det er (nå sist under LSK-Vålerenga-kampen forrige helg), men her berører det blodsbånd og hele familien, og man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at dette måtte gå galt.

Med det sagt, jeg hørte Gjert i foredragssammenheng for et par år siden, og har siden ikke greid å se karen på TV. Dengang stod han på scenen og latterliggjorde de av barna som ikke løp fort på en så usmakelig måte at jeg ble kvalm. Usmakelig fyr, og det går ikke an å skylde på at "æ e finnmarking å snakke fra lævvra" når du prøver å være artig mens du latteliggjør ungene dine ifølge min bok. 

Jeg må først si at poenget mitt ikke er å forsvare Gjert vs sønnene. Jeg forstår at Narve GS reagerer på å bli dårlig behandlet både av systemet og direkte av brødrene. De brødrene er ikke spesielt runde i kantene. Jeg synes det har vært litt forfriskende at de er så cocky og stadig havner i konflikter og knuffing under løp. (De har blitt flinkere de siste årene). De kommer gjennom som mer sympatiske når man kommer nærmere innpå i TV serien, men de kan slenge med leppa. Jeg kan forstå at Narve blir frustrert av at en konflikt mellom dem skal gå ut over han (før han visste om bakgrunnen)

Jeg tror brødrene føler at faren går over til konkurrenten, men den tankegangen hører ikke hjemme i den friidrett etter min mening. Det er ikke som fotball. Sånn som jeg kjenner vintersport så er man ett lag og trekker hverandre opp. Jeg tror og håper at friidrett er litt mer sånn. Gjert tok inn andre i Team Ingebrigtsen også.

Når det gjelder fremtiden til Gjert så får tiden vise. Generelt mener jeg kriminelle skal tilbake til samfunnet og at han bør kunne trene voksne, men ikke barn dersom han blir dømt. Stilen hans fungerer når det gjelder trening i alle fall. Hvis noen voksne vil inn i det regimet for å bli best, så er det opp til dem.

frosken skrev (15 timer siden):

Dette synes jeg er en spesiell ting å si. Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist, men mener du at SELV OM han skulle være skyldig i det sønnene anklager han for, så er det ikke synd på dem fordi de har oppnådd suksess? Det blir som å si at det ikke var synd på Tina Turner fordi hun ble mishandlet av sin første mann fordi hun ble en stor popstjerne. 

morsan skrev (1 time siden):

Dette synes jeg er en spesiell ting å si. Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist, men mener du at SELV OM han skulle være skyldig i det sønnene anklager han for, så er det ikke synd på dem fordi de har oppnådd suksess? Det blir som å si at det ikke var synd på Tina Turner fordi hun ble mishandlet av sin første mann fordi hun ble en stor popstjerne. 

Svaret på det avhenger av hva som faktisk har skjedd. Anklagene som har blitt fremmet rommer jo et enormt spekter av mulige handlinger.

Grendel skrev (7 timer siden):

Jeg må først si at poenget mitt ikke er å forsvare Gjert vs sønnene. Jeg forstår at Narve GS reagerer på å bli dårlig behandlet både av systemet og direkte av brødrene. De brødrene er ikke spesielt runde i kantene. Jeg synes det har vært litt forfriskende at de er så cocky og stadig havner i konflikter og knuffing under løp. (De har blitt flinkere de siste årene). De kommer gjennom som mer sympatiske når man kommer nærmere innpå i TV serien, men de kan slenge med leppa. Jeg kan forstå at Narve blir frustrert av at en konflikt mellom dem skal gå ut over han (før han visste om bakgrunnen)

Jeg tror brødrene føler at faren går over til konkurrenten, men den tankegangen hører ikke hjemme i den friidrett etter min mening. Det er ikke som fotball. Sånn som jeg kjenner vintersport så er man ett lag og trekker hverandre opp. Jeg tror og håper at friidrett er litt mer sånn. Gjert tok inn andre i Team Ingebrigtsen også.

Når det gjelder fremtiden til Gjert så får tiden vise. Generelt mener jeg kriminelle skal tilbake til samfunnet og at han bør kunne trene voksne, men ikke barn dersom han blir dømt. Stilen hans fungerer når det gjelder trening i alle fall. Hvis noen voksne vil inn i det regimet for å bli best, så er det opp til dem.

Mine tanker er heller ikke ment som forsvar av den ene eller andre part. Det er ikke vanskelig å forstå at alle involverte kan føle seg forulempet her, det har de alle på sitt vis god grunn til. . Jeg tenker nok at ingenting er "vanlig" i denne saken, rett og slett fordi ingen av Ingebrigtsene er særlig gjennomsnittelig/ vanlige. Jeg tror derfor ikke det har særlig betydning om kulturen innen friidrett er sånn eller sånn. Det som betyr noe er disse folkene og hvordan de er. Jeg gjetter at Gjert neppe går og klapper sønnene oppmuntrende på skulderen nå som han trener deres konkurent, og har tenkt at det må være psykisk slitsomt for sønnene å ha kjeftementet og gnålet hans i nærheten når de skal prestere. Jeg ser faktisk ikke bort fra at skitslenging-tonen er årsaken til at Gjert ikke fikk akredditering. Jeg har ikke inntrykk av at de er infame og gjør dette for å ramme Gjert eller Narve.

Men dette blir jo bare spekulasjoner selvfølgelig. 

Endret av Kayia
frosken skrev (18 timer siden):

Svaret på det avhenger av hva som faktisk har skjedd. Anklagene som har blitt fremmet rommer jo et enormt spekter av mulige handlinger.

«Avhenger av hva som er skjedd» var allerede innebygget i spørsmålet 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...