Gå til innhold

Antall timer søvn og sertifikatet

Anbefalte innlegg

Finnes det en regel eller retningslinje i forhold til antall timer søvn og få lov til å kjøre? 

Eller er det en totalvurdering av hvor sliten/trøtt man er eller virker? 

Ny behandler mener jeg ikje får kjøre pga lite antall timer søvn per natt og at jeg griner mye. Har ptsd og depresjon. 

jeg opplever meg overhodet ikke søvnig. Jeg er sliten men det har jeg vært i mange år. Og jeg griner mye pga depresjon. Kjøring er for meg en pause. Fritid. 

Har alltid vært påpasselig med å kun kjøre når jeg føler jeg er i stand til det og har ikke hatt noen ulykker (ikke små bulker engang) på ca 20 år som sjåfør. Er fortvilet over situasjonen og lurer på om jeg har noe å stille opp med? 

Anonymkode: 33567...b06

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475756-antall-timer-s%C3%B8vn-og-sertifikatet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal være skikket til å kjøre. Og mener behandler du ikke er det, så må behandler melde inn, da må du selv dra saken videre.

Men er behandler lege? Kun leger som har den rettigheten. Er behandler ikkenlege, må behandler sende inn til lege og du får time der.

Anonymkode: e42da...242

Her er hva loven sier:

"Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter. "(Vegtrafikkloven § 21).

Ut fra innlegget ditt er det litt vanskelig å forstå om behandleren din mener at førerkortet ditt bør inndras for en periode og har tenkt å sette i gang en prosess (via lege) angående dette, eller om uttalelsen  bare er et råd om at du ikke bør kjøre når du ikke har fått tilstrekkelig søvn.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Finnes det en regel eller retningslinje i forhold til antall timer søvn og få lov til å kjøre? 

Ny behandler mener jeg ikje får kjøre pga lite antall timer søvn per natt og at jeg griner mye. Har ptsd og depresjon. 

jeg opplever meg overhodet ikke søvnig. Jeg er sliten men det har jeg vært i mange år. Og jeg griner mye pga depresjon. Kjøring er for meg en pause. Fritid. 

Har alltid vært påpasselig med å kun kjøre når jeg føler jeg er i stand til det og har ikke hatt noen ulykker (ikke små bulker engang) på ca 20 år som sjåfør. Er fortvilet over situasjonen og lurer på om jeg har noe å stille opp med? 

For å svare litt mer: Konkrete regler om pliktig hviletid tror jeg kun finnes for yrkessjåfører. En bussjåfør kan for eksempel ikke gå direkte fra nattbuss til skolebuss, vil jeg anta.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er snakk om muntlig kjøreforbud av psykolog frem til vedkommende mener jeg er mer opplagt/mer søvn 

Psykolog kan ikke gi noen forbud mot det. Psykolog må da kontakte legen din. 

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. 

Så en psykolog (ikke psykologspesialist) har ikke mulighet til å gi muntlig kjøreforbud? 

Nei. Ikke en psykologspesialist heller. Er leger som har den retten. Altså kan en psykriater.

Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

Jeg innså selv jeg måtte slutte å kjøre. Jeg var rett og selv for nervøs. Da konsentrerte jeg meg om feil ting.

Er nok veldig lurt tenker jeg. Selv om man ikke føler det selv er det å kjøre med lite søvn over tid ikke bra. Man er redusert.

Lite søvn er vel på lik linje med fyllekjøring ang konsentrasjonen hvis jeg husker rett.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Statsforvalteren (riktignok lengst i nord, men reglene er nasjonale) er av en annen oppfatning, sist oppdatert i 2022. Jeg vet at optiker kan gi kjøreforbud, så det er flere enn kun fastlegen.

Førerkort - spørsmål og svar

Om en skulle komme utfor en ulykke, kan det bli dyrt...

Annonse

Eva Sofie skrev (19 minutter siden):

Statsforvalteren (riktignok lengst i nord, men reglene er nasjonale) er av en annen oppfatning, sist oppdatert i 2022. Jeg vet at optiker kan gi kjøreforbud, så det er flere enn kun fastlegen.

Førerkort - spørsmål og svar

Om en skulle komme utfor en ulykke, kan det bli dyrt...

Nytt for meg. Litt skummelt synes jeg, man forteller om sine innerste tanker som kun er tanker, aå kan de nekte deg å kjøre. Burde ikke være lov. 

Og vi har alle psyke eller ei, tanker som kan gjøre noen synes man ikke er skikket. Som en innskytelse når man kjører, hva hvis jeg kjører inn i den bilen? Kan tolkes til selvmordstanker, selv om det langt i fra er det.

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 18.03):

Det er feil. Både lege og psykolog (og optiker til en viss grad) kan gi muntlig kjøreforbud. Se f.eks Førers ansvar, egenerklæring, meldeplikten (§§ 2–3) - Helsedirektoratet

AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 18.38):

Dersom dette er psykologens faglige vurdering, så er det korrekt å gi deg kjøreforbud. Du kan be om en second opinion hos en annen lege eller psykolog, men da må du også la den som skal gjøre den nye vurderingen få tilgang til de opplysningene som allerede foreligger om din helsetilstand. Inntil du evt. har fått en second opinion, gjelder kjøreforbudet. 

Du kan lese mer om dette både på nettsidene til Helsedirektoratet og Statsforvalteren. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nytt for meg. Litt skummelt synes jeg, man forteller om sine innerste tanker som kun er tanker, aå kan de nekte deg å kjøre. Burde ikke være lov. 

Og vi har alle psyke eller ei, tanker som kan gjøre noen synes man ikke er skikket. Som en innskytelse når man kjører, hva hvis jeg kjører inn i den bilen? Kan tolkes til selvmordstanker, selv om det langt i fra er det.

Dette kan du jo diskutere på nytt med din behandler. Et muntlig kjøreforbud varer bare så lenge vedkommende mener det er nødvendig. 

Forøvrig er jeg helt uenig med deg i at det "burde ikke være lov". Reglene om muntlig kjøreforbud beskytter både deg og andre trafikanter. 

frosken skrev (12 minutter siden):

Dette kan du jo diskutere på nytt med din behandler. Et muntlig kjøreforbud varer bare så lenge vedkommende mener det er nødvendig. 

Forøvrig er jeg helt uenig med deg i at det "burde ikke være lov". Reglene om muntlig kjøreforbud beskytter både deg og andre trafikanter. 

Er enig.  I tillegg så hjelper det pasienten til å lettere og få tilbake førerkortet.  Det er mer omstendig prosess å få tilbake førerkortet hvis en fysisk mister det. Har selv både fått muntlig kjøreforbud og mistet det fysisk pga sykdom.  Må si at jeg foretrekker muntlig kjøreforbud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...