Gå til innhold

Behandling av asperger vs. unnvikende pf

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (5 minutter siden):

Ja, det har svært mye å si.

Ok. Da skal jeg forsøke ta det opp med behandler neste time, for jeg kjenner meg mer igjen i unnvikende enn asperger. Hvordan burde jeg si det til henne? Er redd for at det skal bli dårlig mottatt. 

Anonymkode: 12cf9...4ec

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Da skal jeg forsøke ta det opp med behandler neste time, for jeg kjenner meg mer igjen i unnvikende enn asperger. Hvordan burde jeg si det til henne? Er redd for at det skal bli dårlig mottatt. 

Si det bare rett ut, men ta med begrunnelse. Skriv liste med punkter om hvorfor du tenker så så har de noe å gå etter

Anonymkode: 9f3ee...514

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Si det bare rett ut, men ta med begrunnelse. Skriv liste med punkter om hvorfor du tenker så så har de noe å gå etter

Ja, det var lurt. Det skal jeg gjøre.

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg lurer egentlig litt på hvorfor det har svært mye å si? Og hvordan behandles de to diagnosene?

Autisme behandles ikke da det ikke kan behandles, men unnvikende pf kan behandles. 

Men jeg stusser litt over at det er så vanskelig for deg eller de å vite hvem av de du har. Autisme har man fra man er født og medfører betydelige vansker og funksjonsvikt på mange områder. Ved unnvikende så er det i hovedsak unnvikelse og sosial angst det går i

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Autisme behandles ikke da det ikke kan behandles, men unnvikende pf kan behandles. 

Men jeg stusser litt over at det er så vanskelig for deg eller de å vite hvem av de du har. Autisme har man fra man er født og medfører betydelige vansker og funksjonsvikt på mange områder. Ved unnvikende så er det i hovedsak unnvikelse og sosial angst det går i

Jeg scorte nok til å få unnvikende pf da jeg ble utredet (oppfylte 4 av 7 kriterier). På raads skjemaet for asperger (mener på det var det det het) scorte jeg lavt og på ados testen kunne de ikke gi noen klar konklusjon. Psykolog nr 1 valgte ikke diagnostisere meg med unnvikende pga helhetsinntrykk så vidt jeg forsto. Psykolog nr 2 valgte diagnostisere meg med asperger da hun mente jeg var akkurat innenfor å oppfylle kriteriene. Jeg unnviker mye, men jeg har ikke sosial angst (synes "bare" det er veldig stressende og ubehagelig) - Er det å ha sosial angst essensielt for å få diagnosen eller hva jeg skal si? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg scorte nok til å få unnvikende pf da jeg ble utredet (oppfylte 4 av 7 kriterier). På raads skjemaet for asperger (mener på det var det det het) scorte jeg lavt og på ados testen kunne de ikke gi noen klar konklusjon. Psykolog nr 1 valgte ikke diagnostisere meg med unnvikende pga helhetsinntrykk så vidt jeg forsto. Psykolog nr 2 valgte diagnostisere meg med asperger da hun mente jeg var akkurat innenfor å oppfylle kriteriene. Jeg unnviker mye, men jeg har ikke sosial angst (synes "bare" det er veldig stressende og ubehagelig) - Er det å ha sosial angst essensielt for å få diagnosen eller hva jeg skal si? 

Er merkelig at de gir så forskjellige diagnoser etter hvem man går til. Det sier bare at man ikke kan stole på noe

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er merkelig at de gir så forskjellige diagnoser etter hvem man går til. Det sier bare at man ikke kan stole på noe

Ja, det er litt merkelig. Men tydeligvis er der en del likhetstrekk mellom asperger og unnvikende pf. Er bare i litt villrede i forhold til hva jeg skal gjøre. Men tror jeg har bestemt meg for å ta det opp med behandler at jeg kjenner meg mest igjen i upf.

Hvis du har unnvikende pf, så kan du få behandling og etterhvert få et bedre liv. Får du aspergers, så blir du mer eller mindre erklært behandlingsresistent og du kan glemme å få noe behandling noensinne igjen, uansett om det er aspergeren som er årsaken eller ikke.

Dette er selvsagt idioti, for aspergere/autismer kan også ha nytte av behandling/terapi. Man kan selvsagt ikke behandle vekk selve autismen, men en dyktig og faglig oppdatert terapeut kan hjelpe en autist til å utvikle verktøy for å håndtere hverdagen på en bedre måte. 

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 20.51):

Men jeg lurer egentlig litt på hvorfor det har svært mye å si? Og hvordan behandles de to diagnosene?

Asperger/autisme kan ikke behandles. Da får du bare uføretrygd og et lykke til. Og det er ikke mye til liv.

Anonymkode: 99855...96f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...