Gå til innhold

Raymond Johansen (Ap) vil la politi gå med religiøse hodeplagg

Anbefalte innlegg

Så er denne diskusjonen oppe igjen for n'te gang.

Johansen sier at politiet ikke er representativt nok, og at politiet sliter med tillit. 

Jeg forstår ikke hvorfor politiet får mer tillit at de går med hijab, snarere det motsatte. 

Hva tenker folker, bør dette tillates?

Anonymkode: fe163...9fc

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Prinsipielt er jeg imot, men klarer ikke mane frem noe stort engasjement. Vi vet alle at før eller siden blir det lov.

Ettersom hijab opprinnelig er et signal om å ikke se på bæreren. Vil jeg tro at en politikvinne i hijab  har lite autoritet.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Muslimske kvinner har ikke lov å røre menn som ikke er ektefellen eller familie, så skal hun da bare stå og se på hvis forbryteren er en man?

Anonymkode: 961a7...087

Det tenkte jeg på også. Nei, folk som er så religiøse at de må gå i hijab har ingen ting i politiet å gjøre.

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så er denne diskusjonen oppe igjen for n'te gang.

Johansen sier at politiet ikke er representativt nok, og at politiet sliter med tillit. 

Jeg forstår ikke hvorfor politiet får mer tillit at de går med hijab, snarere det motsatte. 

Hva tenker folker, bør dette tillates?

Nei. Nokk styr nå. Bryter det ut en krig her i Norge som det har gjort i Israel nå så er vel heller ikke dette noe som tenkes på med det første. Samme med alt annet schizofrent tull folk finner på fordi de ikke har virkelige problemer. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det tenkte jeg på også. Nei, folk som er så religiøse at de må gå i hijab har ingen ting i politiet å gjøre.

Det handler nok ikke om at vedkommende kvinne med hijab er «så religiøs», men at familiens overhode (nesten alltid en mann) krever at hun ikke skal vise håret sitt så alle kan se.  Men at hijab ikke har noe i politiet å gjøre, det er jeg enig i. 

Osten skrev (36 minutter siden):

Det handler nok ikke om at vedkommende kvinne med hijab er «så religiøs», men at familiens overhode (nesten alltid en mann) krever at hun ikke skal vise håret sitt så alle kan se.  Men at hijab ikke har noe i politiet å gjøre, det er jeg enig i. 

Men. Noen kvinner bruker det helt frivillig. Og noen kan få mer respekt også. Om akkurat det er feil i "våre" øyne må vi innse at det er fakta, og lite feil i andres øyne. 

Jeg bor jo midt i suppa av en god mix av ulike nasjonaliteter. Det oppleves veldig bra, men byr også på visse utfordringer. 

Jeg vet bare også at jeg som kvinne går nesten 100% trygg her, og også i nabokvartalet der det er tidvis mye uro. Man lar kvinner være i fred. Samtidig er det også jentegjenger som også er truende.

Ingen lett sak, men jeg tror nok hijab i politiet er null problem. Det er mest nordmenn som er mot. Null toleranse pga fordommer veldig ofte. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Men. Noen kvinner bruker det helt frivillig. Og noen kan få mer respekt også. Om akkurat det er feil i "våre" øyne må vi innse at det er fakta, og lite feil i andres øyne. 

Jeg bor jo midt i suppa av en god mix av ulike nasjonaliteter. Det oppleves veldig bra, men byr også på visse utfordringer. 

Jeg vet bare også at jeg som kvinne går nesten 100% trygg her, og også i nabokvartalet der det er tidvis mye uro. Man lar kvinner være i fred. Samtidig er det også jentegjenger som også er truende.

Ingen lett sak, men jeg tror nok hijab i politiet er null problem. Det er mest nordmenn som er mot. Null toleranse pga fordommer veldig ofte. 

Politiet skal være helt nøytralt. Religiøse effekter, enten det er kors eller hijab, skal ikke aksepteres. 

Kashmir skrev (45 minutter siden):

Hvis muslimske kvinner bruker hijab frivillig i Norge, er det respektløst overfor landet de bor i.  Det er også svært respektløst overfor kvinner i resten av verden, Iran bl.a. der kvinner kjemper til døden for å slippe å bruke hijab. 
Dessuten hører hijab absolutt ikke hjemme i politiet. 

Osten skrev (11 minutter siden):

Hvis muslimske kvinner bruker hijab frivillig i Norge, er det respektløst overfor landet de bor i.  Det er også svært respektløst overfor kvinner i resten av verden, Iran bl.a. der kvinner kjemper til døden for å slippe å bruke hijab. 
Dessuten hører hijab absolutt ikke hjemme i politiet. 

Jeg mener bare at det kan ha en god effekt på alle de så mange bekymrer seg for. Da går det an å bruke midler uten at det nødvendigvis må kritisert. 

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

Jeg synes det er frekt å kalle det fordommer å ikke ønske hijab velkommen i politiet, og ellers i Norge også, fir den saks skyld. Hvorfor ønsker ikke kvinner i Iran å bruke hijab? Er det også fordommer? Eller er det kanskje fordi det er et plagg som demonstrerer kvinneundertrykkelse? 

Kashmir skrev (27 minutter siden):

Jeg mener bare at det kan ha en god effekt på alle de så mange bekymrer seg for. Da går det an å bruke midler uten at det nødvendigvis må kritisert. 

Justisminister Mehl om hijab i politiet: – Ikke aktuelt

– Det er viktig at vi har et politi som man møter likt, uansett hvor man er i landet, og uniformen er en viktig del av det, sier Mehl om Johansens forslag.

Mehl mener det bidrar til høy tillit politiet er likt uniformert. «Enhetspolitiet», kaller hun det.

Osten skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er frekt å kalle det fordommer å ikke ønske hijab velkommen i politiet, og ellers i Norge også, fir den saks skyld. Hvorfor ønsker ikke kvinner i Iran å bruke hijab? Er det også fordommer? Eller er det kanskje fordi det er et plagg som demonstrerer kvinneundertrykkelse? 

Regimet i Iran er ikke noe muslimske kvinner i andre land oftest resoekterer eller syns er greit. 

Det er ikke kun en side av noe. Noen vil bruke hibjab og kan velge det selv. Det er en frihet kvinner i Iran ikke har. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Justisminister Mehl om hijab i politiet: – Ikke aktuelt

– Det er viktig at vi har et politi som man møter likt, uansett hvor man er i landet, og uniformen er en viktig del av det, sier Mehl om Johansens forslag.

Mehl mener det bidrar til høy tillit politiet er likt uniformert. «Enhetspolitiet», kaller hun det.

Det må hun få mene. Vi trenger jo ikke av den grunn være enige. 

Nå er det jo ekstremt mange diskusjoner om at det er ulike grupper som utfører kriminalitet. Kanskje tilnærmingsmåte da bør vurderes å være noe ulik? 

Eller er prinsipp da viktigere enn skjønn og vurdering? 

Kashmir skrev (19 minutter siden):

Regimet i Iran er ikke noe muslimske kvinner i andre land oftest resoekterer eller syns er greit. 

Det er ikke kun en side av noe. Noen vil bruke hibjab og kan velge det selv. Det er en frihet kvinner i Iran ikke har. 

Å bruke hijab er ikke frihet. 

Vi skal ikke ha det sånn i Norge at de unge kriminelle guttene/ungdommene har større respekt for en muslimsk kvinne med hijab enn for en norsk kvinne. 

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jo, det er et helt fritt valg for mange. At du ikke vil tro det, er vel egentlig ikke noen mening i å diskutere? 🙂

Nei, det er ingen vits i å diskutere et kvinneundertrykkende plagg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...