AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal ikke slutte og er ikke så redd, bare lurer. Vet man ikke hvordan det fungerer da? Anonymkode: b14dc...2bf Synes du har fått veldig mange svar på det her jeg da. Ingen kan si noe om hvordan hvert enkelt individ vil få det etter de slutter. Hadde det finnes en fasit om hvordan medisiner virker på hvert enkelt individ, så hadde en grunndig forklaring kunnet gies og ikke minst man slapp å prøve flere før man fant den rette medisin. Jeg har prøvd å forklare hvordan reopptakhemmete fungerer, det er det man vet om hvordan de virker. Anonymkode: 49f65...04c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes du har fått veldig mange svar på det her jeg da. Ingen kan si noe om hvordan hvert enkelt individ vil få det etter de slutter. Hadde det finnes en fasit om hvordan medisiner virker på hvert enkelt individ, så hadde en grunndig forklaring kunnet gies og ikke minst man slapp å prøve flere før man fant den rette medisin. Jeg har prøvd å forklare hvordan reopptakhemmete fungerer, det er det man vet om hvordan de virker. Anonymkode: 49f65...04c Det er jo flere andre her i tråden som også lurer så så rart spørsmål kan det jo ikke være.. Jeg har fortsatt ikke fått svar på det jeg lurer på, mulig jeg stiller spørsmålet rart. Jeg har skjønt at medisinen ikke TILFØRER merserotonin eller andre stoffer, men de gjør jo åpenbart noe med disse stoffene i hjernen, siden det påvirker både angst og depresjon..? Det er jo hele poenget.. Og det jeg lurer på er jo da hva som skjer med denne endringen når man slutter å ta medisinen- om den endringen som skjer under medisinering vedvarer, eller om den endringen reverseres- altså at nivåene eller opphopning hva man kan kalle det går tilbake til slik det var før man begynte å innta medisinen. Og hvis det er tilfelle; hvordan kan man da fortsette å være frisk av depresjonen/angsten? Hvis da premisset er at «nivåene» av disse stoffene slik de var før medisinering var årsak til depresjonen/angsten? Anonymkode: b14dc...2bf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo flere andre her i tråden som også lurer så så rart spørsmål kan det jo ikke være.. Jeg har fortsatt ikke fått svar på det jeg lurer på, mulig jeg stiller spørsmålet rart. Jeg har skjønt at medisinen ikke TILFØRER merserotonin eller andre stoffer, men de gjør jo åpenbart noe med disse stoffene i hjernen, siden det påvirker både angst og depresjon..? Det er jo hele poenget.. Og det jeg lurer på er jo da hva som skjer med denne endringen når man slutter å ta medisinen- om den endringen som skjer under medisinering vedvarer, eller om den endringen reverseres- altså at nivåene eller opphopning hva man kan kalle det går tilbake til slik det var før man begynte å innta medisinen. Og hvis det er tilfelle; hvordan kan man da fortsette å være frisk av depresjonen/angsten? Hvis da premisset er at «nivåene» av disse stoffene slik de var før medisinering var årsak til depresjonen/angsten? Anonymkode: b14dc...2bf Nei, reopptakhemmere fungerer kun når du tar de, etter det blir det fri flyt igjen. Men det betyr ikke at man blir syk igjen. Premisset er ikke nivået av stoffene . Trene for eksempel øker serotonin. Men man kan få depresjoner selv om man trener. Bakgrunnen til depresjon og angst bør være behandlet før man eventuelt slutter, da står man sterkere og har mindre sjanse for tilbakefall. Er ikke nivået av serotonin som gir depresjon og angst. Noe annet legger til rette for det. Hva er nok umulig for andre enn den det gjelder, eller dens behandler å vite/finne ut av. Men de vet at det å hemme reopptak, slik serotonin samler seg mer gjør det lettere å komme over en depresjon. Og regner med det er som mange andre medisiner, de vet ikke helt hvorfor det virker slik ( det synser jeg kun på da jeg kun har lest om slikt på et overfladisk nivå). Anonymkode: 49f65...04c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, reopptakhemmere fungerer kun når du tar de, etter det blir det fri flyt igjen. Men det betyr ikke at man blir syk igjen. Premisset er ikke nivået av stoffene . Trene for eksempel øker serotonin. Men man kan få depresjoner selv om man trener. Bakgrunnen til depresjon og angst bør være behandlet før man eventuelt slutter, da står man sterkere og har mindre sjanse for tilbakefall. Er ikke nivået av serotonin som gir depresjon og angst. Noe annet legger til rette for det. Hva er nok umulig for andre enn den det gjelder, eller dens behandler å vite/finne ut av. Men de vet at det å hemme reopptak, slik serotonin samler seg mer gjør det lettere å komme over en depresjon. Og regner med det er som mange andre medisiner, de vet ikke helt hvorfor det virker slik ( det synser jeg kun på da jeg kun har lest om slikt på et overfladisk nivå). Anonymkode: 49f65...04c Ok takk! Vet du hvorfor det virker på angst også? Nå gjelder det som sagt i mitt tilfelle ikke ssri/snri men remeron- men den også påvirker jo serotonin og noe annet. lege har sagt at når man er deprimert / har angst så er kjemien i hjernen feil, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det.. min lidelse har komnet som reaksjon på en krisesituasjon og er selvforsterkende osv. men likevel er det jo vanskelig å vite eksakt grunn for angst/depresjon da.. å sånn sett «kurere» grunnen. Anonymkode: b14dc...2bf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ok takk! Vet du hvorfor det virker på angst også? Nå gjelder det som sagt i mitt tilfelle ikke ssri/snri men remeron- men den også påvirker jo serotonin og noe annet. lege har sagt at når man er deprimert / har angst så er kjemien i hjernen feil, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det.. min lidelse har komnet som reaksjon på en krisesituasjon og er selvforsterkende osv. men likevel er det jo vanskelig å vite eksakt grunn for angst/depresjon da.. å sånn sett «kurere» grunnen. Anonymkode: b14dc...2bf Men remwron er reopptakhemmer, ergo fungerer den likt. Hvorfor mener du det er vanskelig å vite hvorfor du får det samtidig som du skriver det kom av en krisesituasjon? Ja behandleren din har rett. Eller som min en gang forklarte, tenkt deg en bryter til ett lys, du drar litt mye i den ene enden slik en ene ledningen løsner litt, lampa blinker. Når man åpner bryteren og skrur fast ledningen igjen fungerer bryteren som den skal og lyset går på. Strømmen er der hele tiden, den kommer bare ikke igjennom. Kuren din er jo å bearbeide traumer. Anonymkode: 49f65...04c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men remwron er reopptakhemmer, ergo fungerer den likt. Hvorfor mener du det er vanskelig å vite hvorfor du får det samtidig som du skriver det kom av en krisesituasjon? Ja behandleren din har rett. Eller som min en gang forklarte, tenkt deg en bryter til ett lys, du drar litt mye i den ene enden slik en ene ledningen løsner litt, lampa blinker. Når man åpner bryteren og skrur fast ledningen igjen fungerer bryteren som den skal og lyset går på. Strømmen er der hele tiden, den kommer bare ikke igjennom. Kuren din er jo å bearbeide traumer. Anonymkode: 49f65...04c Ok👍 så da kommer disse stoffene i hjernen ut av balanse pga depresjonen/angsten? Ikke motsatt.. Har ikke traumer eller traumelidelse. men gikk på en smell og ble utslitt og ble gående i det og DET ble en krise for meg å oppleve meg selv og reaksjonen på dette. Men må nok bearbeide den opplevelsen ja. Anonymkode: b14dc...2bf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men jeg skjønner fortsatt ikke helt; la oss si nr 1. Kan det ikke være AD som gjør at man i så fall er stabil? Og hvorfor vil det fortsatt være være bra når man da slutter? Vil ikke de nivåene i hjernen gå tilbake når man slutter? og annet spørsmål, det å være stabil på AD, vil det si at man blir seg selv igjen slik man var før depresjonen? Anonymkode: b14dc...2bf Her kan en ikke være sikker. En ting kan pasienten vurdere selv evt sammen med behandler: Kjennes det ut som om det er greit igjen. Hvis ikke bør en ikke slutte. Men har det vært greit lenge, kan en gå videre. Anbefalingene baserer seg på erfaring fra svært mange pasienter undersøkt i vitenskapelige studier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 Del Skrevet 27. oktober 2023 kupton skrev (10 timer siden): Her kan en ikke være sikker. En ting kan pasienten vurdere selv evt sammen med behandler: Kjennes det ut som om det er greit igjen. Hvis ikke bør en ikke slutte. Men har det vært greit lenge, kan en gå videre. Anbefalingene baserer seg på erfaring fra svært mange pasienter undersøkt i vitenskapelige studier. Okei, vanskelig da. For det er vel meningen at man skal føle at det er greit når man tar det? syns det er facinerende at medisinen kan gjøre en bra når den tukler med disse stoffene og så er man bra også når en slutter. Interesant også at man ikke vet helt hvorfor de virker. Jeg tenker som feks i mitt tilfelle; en reaksjon på noe/ tar AD men den situasjonen som utløste er fortsatt der- hvordan kan medisin på en måte ta bort den reaksjonen.. 😆 Jeg har ikke tatt veldig lenge foreløpig så det føles jo ikke greit eller normalt enda- og jeg kjenner jo på det at man kanskje ikke vil oppnå å føle seg grei/normal så lenge man går på AD uansett? Ut fra det jeg har lest om at folk mister både følelser (blir flat) og personlighet (blir ubekymra og annerledes siden de påvirker hjernen). Håper jo virkelig de siste tingene der ikke er sant da. For målet mitt er å føle meg normal igjen. Anonymkode: b14dc...2bf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 27. oktober 2023 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker som feks i mitt tilfelle; en reaksjon på noe/ tar AD men den situasjonen som utløste er fortsatt der- hvordan kan medisin på en måte ta bort den reaksjonen.. 😆 Tanken er jo at når medisinen løfter deg ut av den verste depresjonen, vil du være i stand til å gjøre noe med det som gjorde deg deprimert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. oktober 2023 Del Skrevet 27. oktober 2023 kupton skrev (11 timer siden): Her kan en ikke være sikker. En ting kan pasienten vurdere selv evt sammen med behandler: Kjennes det ut som om det er greit igjen. Hvis ikke bør en ikke slutte. Men har det vært greit lenge, kan en gå videre. Anbefalingene baserer seg på erfaring fra svært mange pasienter undersøkt i vitenskapelige studier. Jeg kom i går til å tenke litt rundt svaret ditt på forrige side, om bruk av bl.a. psykofarmaca har noen innvirkning mtp. at en nå vet at hjernen er plastisk og over tid har mulighet til å "endre seg"? Jeg synes at hjernens plastisitet er svært fascinerende. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 Del Skrevet 27. oktober 2023 Eva Sofie skrev (6 timer siden): Jeg kom i går til å tenke litt rundt svaret ditt på forrige side, om bruk av bl.a. psykofarmaca har noen innvirkning mtp. at en nå vet at hjernen er plastisk og over tid har mulighet til å "endre seg"? Jeg synes at hjernens plastisitet er svært fascinerende. Jeg håper jo den jan endre seg tilbake til slik det var jeg da.. Anonymkode: b14dc...2bf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4214939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg håper jo den jan endre seg tilbake til slik det var jeg da.. Anonymkode: b14dc...2bf Bruk tid på nedtrapping, slik @kupton har nevnt. Men, at du bør gå på medisinen i ett år først. Det er lett å bli utålmodig, men det betyr kanskje at du nå har det litt bedre? Når hjernen er plastisk i en retning, er den også det i motsatt retning - men endringene er ikke gjort over natten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4215177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Eva Sofie skrev (1 minutt siden): Bruk tid på nedtrapping, slik @kupton har nevnt. Men, at du bør gå på medisinen i ett år først. Det er lett å bli utålmodig, men det betyr kanskje at du nå har det litt bedre? Når hjernen er plastisk i en retning, er den også det i motsatt retning - men endringene er ikke gjort over natten. Det er ikke aktuelt å slutte nei, jeg har ikke gått på det lenge. Bare lurer.. Anonymkode: b14dc...2bf 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475774-hvordan-vet-man-om-man-kan-slutte-med-ad/page/2/#findComment-4215178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.