Gå til innhold

Søvnvansker, våker tidlig og sovner ikke igjen

Anbefalte innlegg

Har i lang tid slitt med at jeg våkner i 7 tiden uavhengig når jeg legger meg og har da masse angst og uro og må stå opp ellers blir jeg bare dårligere (er ufør så må ikke stå opp så tidlig, syntes det er fælt med disse morgentimene, skulle gjerne sovet til 10-11). Bruker Imovane og atarax. 
Hva bør jeg gjøre? Er det andre medisiner jeg kan prøve ut? Fikk remeron en gang, da ble jeg veldig slått ut, vet ikke om denne kan brukes etter behov eller om det er noe man må stå på fast.
Setter pris på gode råd 🙂

Anonymkode: 37dba...ecb

Fortsetter under...

Jeg har kronisk insomni, og sliter med det samme. Eneste som har fungert på meg er lavdose Nozinan. Den VET jeg at jeg sover på, men den bruker jeg kun i krisetilfeller når jeg nesten blir psykotisk av lite søvn. Typ 5-6 ganger i året. Jobber 100% så må opp syv, heldigvis har jeg mulighet til hjemmekontor på de verste dagene  

Ingenting annet har fungert for meg på lang sikt hittil. Har testet hele apoteket føles det som. Liker ikke ligge halvsløv i to dager med Remeron eller Quetapin heller. Og de mister søvneffekten på meg.

Går på DPS nå, kan si fra hvis jeg tester noe som fungerer for meg. Så kan du snakke med din egen behandler om det. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har i lang tid slitt med at jeg våkner i 7 tiden uavhengig når jeg legger meg og har da masse angst og uro og må stå opp ellers blir jeg bare dårligere (er ufør så må ikke stå opp så tidlig, syntes det er fælt med disse morgentimene, skulle gjerne sovet til 10-11). Bruker Imovane og atarax. 
Hva bør jeg gjøre? Er det andre medisiner jeg kan prøve ut? Fikk remeron en gang, da ble jeg veldig slått ut, vet ikke om denne kan brukes etter behov eller om det er noe man må stå på fast.
Setter pris på gode råd 🙂

Hvorfor mener du at det er problematisk å våkne klokka 7? 

Jeg vet ikke hva som er vansker her? 

Hvis det er tiden du våkner på, så bør du legge deg sånn at du får nok søvn da.

Og du må prøve å gjøre morgentimene best mulig, som å lage bra rutiner? Nå elsker jeg tidlige morgener, så kanskje lett for meg å si. Men jeg drikker kaffe, spiser alltid god frokost, er innom ulike nettsteder før jeg starter på jobb eller/ og prosjekter. Jeg bruker bare god tid uten stress. Har stort sett alltid ryddig kjøkken og arbeidsplass- for det er viktig for å slappe av. 

Endret av Kashmir
frosken skrev (8 minutter siden):

Hvorfor mener du at det er problematisk å våkne klokka 7? 

Fordi angsten letter om kvelden så de beste timene på døgnet er 12-02, er derfor vanskelig, blir derfor for lite søvn.
Funker heller ikke å legge meg 10, da våkner jeg ved 3 tiden. Er umulig å få mer en 5 timer søvn.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi angsten letter om kvelden så de beste timene på døgnet er 12-02, er derfor vanskelig, blir derfor for lite søvn.
Funker heller ikke å legge meg 10, da våkner jeg ved 3 tiden. Er umulig å få mer en 5 timer søvn.

Det var litt sånn jeg også leste det. Jeg har problematikken med å våkne 3-4 selv på tunge medikamenter. Har du flere oppvåkninger eller er det kun lengden på sovetiden som er problemet?

Annonse

Trinity80 skrev (1 time siden):

Det var litt sånn jeg også leste det. Jeg har problematikken med å våkne 3-4 selv på tunge medikamenter. Har du flere oppvåkninger eller er det kun lengden på sovetiden som er problemet?

Kun lengden. 

Jeg har også lært meg til å verdsette morgentimene selv om jeg ikke har noe på dagsprogrammet, ettersom jeg våkner kl. 3.00-5.00-tiden, litt avhengig av når jeg legger meg. Jeg velger å legge meg kl. 21.00-22.00-tiden, om jeg kan, fordi jo mer søvn jeg får før midnatt, jo bedre søvnkvalitet får jeg. 

Jeg bruker i likhet med TS også Atarax, og sover ca. 5-6 timer nokså sammenhengende på den. Jeg føler meg godt uthvilt de fleste dagene om det ikke er noe spesielt som skjer. For min del er det hva som er avgjørende. Og jeg har innsett selv at jeg fungerer best i det daglige om jeg holder meg under 6 1/2 time med søvn. Dette er veldig individuelt fra person til person og der må hver enkelt kjenne på seg selv. Men selv om de fleste fungerer best med 6-8 timers søvn, trenger noen mennesker mindre og noen mer. I mer krevende perioder, kan mitt søvnbehov øke litt eller ganske mye.

Når jeg har f.eks. brukt Truxal, Nozinan, Remeron etc., har jeg følt meg lite opplagt neste morgen og jeg opplevde at søvnkvaliteten var dårligere med urolig søvn og flere oppvåkninger - men det kan ha andre forklaringer også enn medisinene, men at jeg hadde større søvnvansker på den tiden.

PS: Unødvendig å si, men... Dette er kun mine erfaringer og jeg tenker at søvnvansker på individnivå er vanskelig å sammenligne. Men de nettene jeg ligger søvnløs, som skjer i blant, hjelper det meg veldig godt å ikke stresse med å se på klokken. Om jeg skal noe, blir jeg vekket av alarmen. Om jeg ikke skal noe, kan jeg ev. sove litt utover om jeg skulle sove.

Tar sobril, den største de, 2 dager pr uke for å roe ned for søvn, etter de to dagene fungere ett par nettet med imovane og alimemazin ett par dager. Det blir 4 dager pr uke med grei søvn og da er jeg mer enn nok fornøyd. Etter 40 år med minimalt med søvn er det deilig å våkne opp trøtt som jeg gjør med alimemazin.  Endelig fått forståelse for de som sliter å stå opp om morgenen. De 3 siste dagene sovet jeg rundt 3 timer. Men 3 dager som ikke er i rekkefølge gjør meg ikke høy.

Anonymkode: be477...401

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg har også lært meg til å verdsette morgentimene selv om jeg ikke har noe på dagsprogrammet, ettersom jeg våkner kl. 3.00-5.00-tiden, litt avhengig av når jeg legger meg. Jeg velger å legge meg kl. 21.00-22.00-tiden, om jeg kan, fordi jo mer søvn jeg får før midnatt, jo bedre søvnkvalitet får jeg. 

Jeg bruker i likhet med TS også Atarax, og sover ca. 5-6 timer nokså sammenhengende på den. Jeg føler meg godt uthvilt de fleste dagene om det ikke er noe spesielt som skjer. For min del er det hva som er avgjørende. Og jeg har innsett selv at jeg fungerer best i det daglige om jeg holder meg under 6 1/2 time med søvn. Dette er veldig individuelt fra person til person og der må hver enkelt kjenne på seg selv. Men selv om de fleste fungerer best med 6-8 timers søvn, trenger noen mennesker mindre og noen mer. I mer krevende perioder, kan mitt søvnbehov øke litt eller ganske mye.

Når jeg har f.eks. brukt Truxal, Nozinan, Remeron etc., har jeg følt meg lite opplagt neste morgen og jeg opplevde at søvnkvaliteten var dårligere med urolig søvn og flere oppvåkninger - men det kan ha andre forklaringer også enn medisinene, men at jeg hadde større søvnvansker på den tiden.

PS: Unødvendig å si, men... Dette er kun mine erfaringer og jeg tenker at søvnvansker på individnivå er vanskelig å sammenligne. Men de nettene jeg ligger søvnløs, som skjer i blant, hjelper det meg veldig godt å ikke stresse med å se på klokken. Om jeg skal noe, blir jeg vekket av alarmen. Om jeg ikke skal noe, kan jeg ev. sove litt utover om jeg skulle sove.

Det siste der tror jeg faktisk er noe av det viktigeste. Sover jeg ikke har jeg lært at å puste og fokusere på den gjør at jeg hviler. Og hvile om natten et godt. Står aldri opp før etter 5, uansett hvor rastløs jeg skulle bli.

Jeg ser ikke helt problemet med å våkne kl. 07. Utfordringen er vel da heller å lære seg å sovne tidligere enn å sove lengre.

Da jeg så overskriften trodde jeg kanskje TD våknet kl. 3 eller 4 og ikke fikk sove igjen. Har hatt det slik i stressende perioder selv. Om TS er vant til å sove til utpå formiddagen er det jo ikke art h*n ikke får sove før 12-02.

(igjen mulig jeg ikke burde uttale meg i psykiatri-tråder, men akkurat søvn har vært en utfordring for meg også)

Nå har jeg sluttet å sove helt, ligger å kaldsvetter og vrir på meg. Aner ikke hva jeg skal gjøre? Har ikke time hos legen før om over en uke. Skjønner ingenting, er ikke fysisk syk det jeg vet, men soverommet virker ikke varmt selv om det er 20 grader (vet dette er mye, men har vært vant til det. Setter jeg luken på gløtt blir den 10 grader). 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg sluttet å sove helt, ligger å kaldsvetter og vrir på meg. Aner ikke hva jeg skal gjøre? Har ikke time hos legen før om over en uke. Skjønner ingenting, er ikke fysisk syk det jeg vet, men soverommet virker ikke varmt selv om det er 20 grader (vet dette er mye, men har vært vant til det. Setter jeg luken på gløtt blir den 10 grader). 

Ofte jeg ikke får sove. Men har lært meg å puste dypt in  og sakte ut, ligge rolig og kun tenke på pusten. Sover ikke mer, men kroppen slapper av å hviler. Det er viktig. 

Finnes en reisesyketablett som gjør en døsig. Uten resept. Kan kanskje hjelpe en natt. En natt er  eldre enn ingen frem til legebesøk.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...