Gå til innhold

@kupton (og andre); katatoni?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg har blitt beskrevet som kataton opp til flere ganger i min sykehistorie, og mange av gangene gir dette helt mening for meg etter hva jeg vet om katatoni. Jeg har da gitt veldig redusert sosial kontakt, ikke snakket, ikke tatt til meg næring i form av mat eller drikke, omtrent bare ligget eller sittet på en plass. I de aller værste tilfellene er jeg helt frossen på ett sted.

Jeg har dog også blitt beskrevet som kataton i behandling hos psykologen min. Han har skrevet at jeg snakker og veldig lite, omtrent bare enkle svar på spørsmål, har redusert sosial kontakt og omtrent ikke mimikk. Det kan være andre ting han også har sett, men dette er det jeg husker nå i hvert fall. Er dette en form for katatoni? Selv om jeg klarer å komme meg dit, gå ut derfra og henholdsvis klare meg hjemme uten innleggelse?

Hva er egentlig katatoni? Hva kommer det av? Hvor lenge kan det vare? Er det noe som antagelig kommer til å fortsette å komme gjennom livet mitt? Hva kan jeg gjøre for å unngå/bedre det?

Anonymkode: 5ef09...5fe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475791-kupton-og-andre-katatoni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

kupton skrev (1 minutt siden):

Er der noe som kan bare kun under ett minutt også? Ble utredet for autisme som liten og er ikke det men bipolar. Men har der med å forsvinne litt og Ingen får kontakt.

Har egentlig tenkt slikt er helt normalt, og tenkt jeg bare trenger en utkobling fra alt rundt.

Anonymkode: 358a7...c18

5 minutes ago, kupton said:

Interessant. Lurer også litt på som personen over. Jeg har hatt «episoder» som har vart over dager og kanskje et par uker, men også noen på få timer. På denne nettsiden står det jo også at man nesten alltid er innlagt ved denne tilstanden. Jeg har vært innlagt mange av gangene, men jeg har også, som nevnt, blitt beskrevet som kataton i poliklinisk behandling hvor jeg har vært i hjemmesituasjon. Jeg har både kjent bipolar, epilepsi og utredes for autisme.

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Katatoni er ikke vanlig ved bipolar. 

Anonymkode: a0213...4e8

Leste du artikkelen? Det er vanligere for de med alvorlig bipolar depresjon å bli katatone enn ved andre depresjoner.

AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 10.19):

Hva er egentlig katatoni? Hva kommer det av? Hvor lenge kan det vare? Er det noe som antagelig kommer til å fortsette å komme gjennom livet mitt? Hva kan jeg gjøre for å unngå/bedre det?

Katatoni vi si at en person kan sitte helt stille og urørlig i flere minutter, timer og noen ganger også dager. 

Så plutselig kan denne personen bevege seg veldig mye og med bevegelser som ikke er innenfor det som er rasjonelt.  

En annen adferd er at denne personen kan gjenta det som andre personer spør de om: Hei, hvordan har du det i dag, og der personen gjentar det samme spørsmålet tilbake. 

Slike personer er sårbare fordi de ikke klarer å ta vare på seg selv. 

Personer med katatoni må noen ganger ha lengre pleie for å fungere. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste du artikkelen? Det er vanligere for de med alvorlig bipolar depresjon å bli katatone enn ved andre depresjoner.

Ikke vanlig nei, det kan skje. Men et vanlig symptom ved bipolar lidelse er det ikke

Annonse

42 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke vanlig nei, det kan skje. Men et vanlig symptom ved bipolar lidelse er det ikke

Sa ikke at det var vanlig, men nå har jeg det slik og som du sier så kan det jo skje. Hva har det med saken å gjøre at det ikke er vanlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...