Gå til innhold

Depresjon hos bipolare og medisiner

Anbefalte innlegg

@kupton Jeg har bipolar sykdom og AD har aldri virket på meg, den hadde ingen effekt mot depresjon men ga mani ved en gitt dose. Litium har derimot god antidepressiv effekt. Hvorfor er det sånn at de bipolare depresjonene ofte reagerer annerledes legemidler som normalt behandler depresjon og hvorfor får jeg så god effekt av litium for depresjon og ikke bare mani? Har vi med bipolar en annen form for depresjon enn vanlig klinisk deprimerte som har utbytte av AD? 

Anonymkode: a4e84...04e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475819-depresjon-hos-bipolare-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på remeron, fungerte utmerket mot depresjon, dog en evig dans på skyer.

Lithionit vet de vel ikke helt hvorfor virker. Men denne forskningen er interesant 

https://forskning.no/forebyggende-helse-geologi-psykiske-lidelser/faerre-selvmord-med-litium-i-drikkevannet/1719403

Lithium er godt for alle virker det som.

Jeg fikk depresjoner på lithionit. Hadde 0.9 i serumspeil, så det var der det skulle. Merket ikke den på psyken i heletatt. Så lithium er ikke en vemidundermedisin for alle.

Abilify derimot er min vidundermedisin ser det ut til.

Synes det er artig å lese om virkninger av div medisiner og fo3wkning rundt dette. Lithium er faktisk et meget interesant stoff.

Anonymkode: 4dd11...129

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på remeron, fungerte utmerket mot depresjon, dog en evig dans på skyer.

Lithionit vet de vel ikke helt hvorfor virker. Men denne forskningen er interesant 

https://forskning.no/forebyggende-helse-geologi-psykiske-lidelser/faerre-selvmord-med-litium-i-drikkevannet/1719403

Lithium er godt for alle virker det som.

Jeg fikk depresjoner på lithionit. Hadde 0.9 i serumspeil, så det var der det skulle. Merket ikke den på psyken i heletatt. Så lithium er ikke en vemidundermedisin for alle.

Abilify derimot er min vidundermedisin ser det ut til.

Synes det er artig å lese om virkninger av div medisiner og fo3wkning rundt dette. Lithium er faktisk et meget interesant stoff.

Takk for svar og linking. Ja du har rett i at det er spennende å lese om virkning og forskning rundt ulike typer medisiner. 

Jeg prøvde bare ssri før diagnose med null effekt på depresjon men bidro til oppturer. Lamictal og litium fungerer for depresjon og jeg forstår ikke hvorfor og hvorfor ssri ikke virket, prøvde i mange omganger. Får depresjon på medisiner nå også men mildt. 

Er du bedre behandlet for depresjoner på Abilify? Håper det

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar og linking. Ja du har rett i at det er spennende å lese om virkning og forskning rundt ulike typer medisiner. 

Jeg prøvde bare ssri før diagnose med null effekt på depresjon men bidro til oppturer. Lamictal og litium fungerer for depresjon og jeg forstår ikke hvorfor og hvorfor ssri ikke virket, prøvde i mange omganger. Får depresjon på medisiner nå også men mildt. 

Er du bedre behandlet for depresjoner på Abilify? Håper det

Pr nå ser det ut til at blandingen lamictal og abilify virker. 

Hjernen er en vidunderlig maskin. Kunne jeg giftet meg med den hadde jeg gjort det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig kjent at antidepressiva gir mani. Det samme skjer meg. Dog om du kombinerer med medisiner som tar oppturer så funker det for ganske mange.

Anonymkode: 3dd92...061

Det vet jeg. Men hva er forklaringen bak at noen får antidepressiv effekt av litium? 

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det vet jeg. Men hva er forklaringen bak at noen får antidepressiv effekt av litium? 

De vet ikke helt hvorfor, men nå funker det ikke som antidepressiv på en som kun sliter med depresjon utfra det jeg vet. Det funker som en stemningsstabliserende for de som har bipolare tilstander. Den tar også manier. Bipolaritet er jo en kjemisk ubalanse med nevrotransmittere osv osv. så er nok noe med litium (som i utgangspunktet finnes naturlig i kroppen) som fikser noe der.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De vet ikke helt hvorfor, men nå funker det ikke som antidepressiv på en som kun sliter med depresjon utfra det jeg vet. Det funker som en stemningsstabliserende for de som har bipolare tilstander. Den tar også manier. Bipolaritet er jo en kjemisk ubalanse med nevrotransmittere osv osv. så er nok noe med litium (som i utgangspunktet finnes naturlig i kroppen) som fikser noe der.

Det fungerer på de uten bipolaritet også. Der de har høy forekomst av litium i vannet er de rett og slett lykkeligere, mindre selvmord der enn der det er minde lithium i vannet. Norge har generelt lite. Derfor lithium er et meget fascinerende grunnstoff.

27 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikkelykkligere i den forstand at de er mer lykkelige enn andre, men mye mindre deprimert blir mer rett.

Det er noe jeg har hørt og lest om, men har vist seg å ikke stemme. Du kan lese litt om det her: Litium i drikkevann

Det er blant annet alt for lav konsentrasjon i det vannet til at det skal ha noen stor effekt, og litium funker ikke på «normale», vanskelige tanker.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er noe jeg har hørt og lest om, men har vist seg å ikke stemme. Du kan lese litt om det her: Litium i drikkevann

Det er blant annet alt for lav konsentrasjon i det vannet til at det skal ha noen stor effekt, og litium funker ikke på «normale», vanskelige tanker.

Den linken jeg la ut før sier noe annet altså.

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Den linken jeg la ut før sier noe annet altså.

Har du lest hele selve forskningen? Det er fortsatt ganske usikkerhet og mye synsing og mye ting som tilsier at dette kan ha mange andre årsaker, men definitivt interessant og selvfølgelig verdt å forske på. Jeg vet bare at folk med depresjoner ikke blir bedre med medisinen litium, samme med de som for eksempel har pf. Hvis det hadde vært så enkelt hadde man kunnet gitt den medisinen til mange mange fler.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du lest hele selve forskningen? Det er fortsatt ganske usikkerhet og mye synsing og mye ting som tilsier at dette kan ha mange andre årsaker, men definitivt interessant og selvfølgelig verdt å forske på. Jeg vet bare at folk med depresjoner ikke blir bedre med medisinen litium, samme med de som for eksempel har pf. Hvis det hadde vært så enkelt hadde man kunnet gitt den medisinen til mange mange fler.

Har du link til forskning som støtter påstandene om at folk ikke blir bedre av depresjon med litium?  

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litium hos bipolar vs unipolar

Jeg tror det kan brukes hos folk med veldig alvorlige depresjoner som ikke blir bedre av antidepressiva, men en «vanlig» depresjon behandles jo ikke med litium.

Interessant. Litium behandler påviselig altså depresjon hos mennesker med bipolar lidelse og behandle påviselig depresjon som ikke er en del av bipolar sykdom dårligere. Mange med bipolar trenger mer/annen medisin enn litium for å ta en depresjon iallfall om den er akutt da. Dvs ikke alle med bipolar behandles godt nok med bare litium for depresjon, men mange gjør det? 

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Interessant. Litium behandler påviselig altså depresjon hos mennesker med bipolar lidelse og behandle påviselig depresjon som ikke er en del av bipolar sykdom dårligere. Mange med bipolar trenger mer/annen medisin enn litium for å ta en depresjon iallfall om den er akutt da. Dvs ikke alle med bipolar behandles godt nok med bare litium for depresjon, men mange gjør det? 

Ja :)

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Noen vil alltid få det. Er snakk om en hel befolkning i byer, de har mindre selvmord som nummer 1, det vil jeg si mener at det er mindre dype deprimerte mennesker. Det har de jo egentlig bevist med studien.

Det er ikke store doser, men mye mer enn vi har i for eksempel Norge. Sikkert akkurat nok til at folk får det litt bedre.

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Noen vil alltid få det. Er snakk om en hel befolkning i byer, de har mindre selvmord som nummer 1, det vil jeg si mener at det er mindre dype deprimerte mennesker. Det har de jo egentlig bevist med studien.

Det er ikke store doser, men mye mer enn vi har i for eksempel Norge. Sikkert akkurat nok til at folk får det litt bedre.

Jeg mente for eksempel setningen «A possible mechanism by which lithium in drinking water might prevent suicide is by ameliorating the symptoms of mood disorders». Ikke at det ikke er bra, men sannsynligvis så påvirker det ikke folk med normale humørforandringer eller letter depresjoner.

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 19.24):

@kupton Jeg har bipolar sykdom og AD har aldri virket på meg, den hadde ingen effekt mot depresjon men ga mani ved en gitt dose. Litium har derimot god antidepressiv effekt. 1. Hvorfor er det sånn at de bipolare depresjonene ofte reagerer annerledes legemidler som normalt behandler depresjon og 2. hvorfor får jeg så god effekt av litium for depresjon og ikke bare mani? 3. Har vi med bipolar en annen form for depresjon enn vanlig klinisk deprimerte som har utbytte av AD? 

1. Fordi det er to helt ulike sykdommer som affiserer ulike reseptorer i hjernen. 2. Det er vi usikre på, men det er velkjent at litium virker godt både på depresjon og mani hos personer med BP. Det som ikke så mange vet, er at litium virker best tidlig i forløpet der det ikke har vært så mange sykdomsepisoder. Derfor gjelder det å unngå ufornuftige seponeringer der en pådrar seg en ny episode for deretter å oppleve redusert effekt av litium. 3. Ja, som sagt to ulike sykdommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...