Kashmir- Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Vi har vært og ryddet i nærområdet her. Vi var seks naboer som bla har pluklet søppel. Det ble tre store sekker. Men alt fra tomme sigpakker til pappbeger det har vært mat i- så det tyder jo på at det er ungdom og voksne. Det var noen ødelagte leker og klesplagg også, så mulig det tok mye plass, men likevel. Jeg ser aldri noen som kaster søppel, og jeg tror de fleste syns det er skikkelig harry på en dårlig måte, å gjøre det. Jeg ble litt sur, men det kan også være fordi jeg hadde glemt at jeg hadde lovt å bli med, så ble avbrutt midt i sen frokost 🙃 Kaster dere søppel eller opplever at noen gjør det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Nei, jeg kaster aldri søppel i naturen, bortsett fra det som råtner (feks bananskall eller epleskrott). Mistenker det meste er kastet ut av bilvindu. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 28. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2023 Vhanja skrev (3 minutter siden): Nei, jeg kaster aldri søppel i naturen, bortsett fra det som råtner (feks bananskall eller epleskrott). Mistenker det meste er kastet ut av bilvindu. Ja, det var det ene naboen mente også- at de bare kjører forbi og kaster ut. Jeg ser jo aldri at noen gjør det. En slekning fra hjemlandet mitt sa at Norge er veldig rent og pent. Det var hyggelig å høre, men jeg bor kanskje i et strøk ikke alle har like mye resoekt for... muligens. Ufyselig er det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det er enda verre med de som bare legger masse møbler og drit utenfor søppelkassene og containere i borettslag. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Kashmir skrev (1 time siden): Vi har vært og ryddet i nærområdet her. Vi var seks naboer som bla har pluklet søppel. Det ble tre store sekker. Men alt fra tomme sigpakker til pappbeger det har vært mat i- så det tyder jo på at det er ungdom og voksne. Det var noen ødelagte leker og klesplagg også, så mulig det tok mye plass, men likevel. Jeg ser aldri noen som kaster søppel, og jeg tror de fleste syns det er skikkelig harry på en dårlig måte, å gjøre det. Ser masse søppel på steder hvor det ikke kjører biler. Må være gående folk som bare kaster det fra seg. Folk er noen egoistiske drittsekker så ikke annet å forvente. Anonymkode: e3201...f89 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 28. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser masse søppel på steder hvor det ikke kjører biler. Må være gående folk som bare kaster det fra seg. Folk er noen egoistiske drittsekker så ikke annet å forvente. Anonymkode: e3201...f89 Det er noen av dem siste ihvertfall. Det er jo fare for at rotter osv dukker opp også. For mye pappbeger og papir med matrester var det! 😨 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Kashmir skrev (17 minutter siden): For mye pappbeger og papir med matrester var det! 😨 Bor du i nærheten av en storkiosk, et gatekjøkken eller annet som er åpent sent på kveld / natt? Jeg tror mye av den typen kastes på den tiden, av folk som kjøper noe de skal spise / drikke underveis fra et sted til et annet, eller på hjemvei. Derfor ser man stort sett ikke at det skjer. Kashmir skrev (1 time siden): Kaster dere søppel eller opplever at noen gjør det? Jeg kaster selvsagt aldri søppel noe sted det ikke er tilrettelagt for det. Det som er mest irriterende for oss, er at vi er pålagt hytterenovasjon som blir dyrere og dyrere, bl.a. fordi de fastboende i nærheten stapper dunkene fulle av stort avfall som de ellers må betale ekstra for å kvitte seg med. Endret 28. oktober 2023 av laban 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 28. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) laban skrev (10 minutter siden): Bor du i nærheten av en storkiosk, et gatekjøkken eller annet som er åpent sent på kveld / natt? Jeg tror mye av den typen kastes på den tiden, av folk som kjøper noe de skal spise / drikke underveis fra et sted til et annet, eller på hjemvei. Derfor ser man stort sett ikke at det skjer. Jeg kaster selvsagt aldri søppel noe sted det ikke er tilrettelagt for det. Det som er mest irriterende for oss, er at vi er pålagt hytterenovasjon som blir dyrere og dyrere, bl.a. fordi de fastboende i nærheten stapper dunkene fulle av stort avfall som de ellers må betale ekstra for å kvitte seg med. Hyggelige fastboende. Not. Og ja. Det er en benisnstasjon her borte. Så kan være en grunn at de kjøper mat der og kaster resten på vei forbi her. Endret 28. oktober 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det skal også nevnes at fugler, spesielt litt større som kråker, skjærer og måker, er flinke til å dra søppel ut av søppelkasser på jakt etter mat. Derfor ligger det ofte søppel strødd rundt slike steder. Så blir noe tatt av vinden, noe etterlatt av en fugl som har flydd bort med noe emballasje og spist det som var igjen osv. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det er dessverre mange som kjøper seg take-away og så bare slenger drikkebegre og isoporbokser ut av bilvinduet etterpå. Det ligger titt og ofte sånt utenfor her, vi bor langs en europavei, selv om det ikke er noen maccern eller Burger King her så er det jo bensinstasjoner og andre steder man kan kjøpe sånt. Det hender jeg ligger en bak en bil og at et kommer noe småtteri susende ut av bilvinduet faktisk, ikke store ting, men noe smått jeg bare rekker å se snurten av i farten. Selvfølgelig kaster jeg aldri ting fra meg sånn, da er det i såfall en epleskrott eller noe annet som råtner fort og da går det i en grøftekant eller ute i naturen, ikke på gata. Og som @Vhanja sier så er spesielt skjærene og måkene veldig ivrige på å dra ting ut fra søppelkassene, det er ikke uten grunn at det stadig flere steder settes ut søppelkasser som er fuglesikre. Det verste synes jeg egentlig er når jeg er på tur i skogen og kommer til et sted der noen tydeligvis har sittet og kost seg og latt både engangsgrill, plasten fra pølsepakka og tomflaskene ligge igjen. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 28. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2023 Lillemus skrev (5 minutter siden): Det er dessverre mange som kjøper seg take-away og så bare slenger drikkebegre og isoporbokser ut av bilvinduet etterpå. Det ligger titt og ofte sånt utenfor her, vi bor langs en europavei, selv om det ikke er noen maccern eller Burger King her så er det jo bensinstasjoner og andre steder man kan kjøpe sånt. Det hender jeg ligger en bak en bil og at et kommer noe småtteri susende ut av bilvinduet faktisk, ikke store ting, men noe smått jeg bare rekker å se snurten av i farten. Selvfølgelig kaster jeg aldri ting fra meg sånn, da er det i såfall en epleskrott eller noe annet som råtner fort og da går det i en grøftekant eller ute i naturen, ikke på gata. Og som @Vhanja sier så er spesielt skjærene og måkene veldig ivrige på å dra ting ut fra søppelkassene, det er ikke uten grunn at det stadig flere steder settes ut søppelkasser som er fuglesikre. Det verste synes jeg egentlig er når jeg er på tur i skogen og kommer til et sted der noen tydeligvis har sittet og kost seg og latt både engangsgrill, plasten fra pølsepakka og tomflaskene ligge igjen. Jeg skjønner seriøst ikke hva som feiler folk som gjør sånt! Ja, søppeldunker og fugler kan jo være syndere også, det har Vhanja og du rett i. Det tenkte jeg ikke på. Og de som lar ting stå igjen ute i naturen! ☹ Vi er en gjeng med hunder som møtes på stranden som fast treff. Og noen idioter lar engangsgrill OG plastposer (!) ligge tilbake. Søppeldunk MED lokk ca 30 m unna. Fyfader der er så provoserende! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg forstår heller ikke hvorfor folk ikke kan ta med seg søpla si til en søppelkasse. Eller hjem igjen – hvis det er søppel i skogen, på strender etc så har jo folk allerede båret pølsepakka etc TIL stedet. De har da vitterlig plass til å bære omslaget etc hjem igjen. Noe kan nok skyldes fugler som drar ut ting, og at folk uforvarende har mistet ting eller sjokoladepapir el lign har blir tatt av vinden før man får sukk for seg (selvopplevd!). Men det meste skyldes at folk bare driter i det og hiver ting fordi det er lettvint der og da. Det er en skikkelig uting. Det er ikke vanlig å se folk kaste søppel, så de fleste er fullstendig klar over at dette ikke er noe de vil bli tatt på fersken i å gjøre. Jeg kan huske to tilfeller jeg har sett: Den ene gangen var det to åpenbart rusede personer på en perrong på Oslo S som hadde kjøpt seg hver sin ispinne. De dro av papiret og slapp det rett ned på perrongen. Jeg følte det ikke trygt å agere på dette. Men en annen gang observerte jeg en ung gutt «miste» papir el lign. Jeg plukket opp og rakte det til han med et vennlig smil og sa «du mistet noe». Han virket nokså forfjamset! 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg slipper aldri søppelet mitt i gata eller naturen nei. Ikke engang en snuspris. Alt går i søppeldunken. Jeg SER ikke folk som gjør det heller, men jeg ser alltid søppel langs gatene. Alt fra snus, sigaretter, papp, plastbeger, og til og med klær! Sokker og sko! Jeg har tenkt at i Oslo trenger man egentlig ikke kjøpe sko, for det står alltid noen forlatte langs gatene, eller ligger i trikkesporet. Jeg forstår ikke hvordan de har klart det og det var et uhell. Da må noen ha vært ekstremt full siden de klarer å gå av seg skoene uten å merke det. Har funnet håndklær også. Har faktisk tatt det og donert det til H&M. Da får man kupong😅 Jeg ser veldig ned på denne oppførselen. Jeg forstår ikke hvordan det kan være mulig å gidde å ha med seg søpla si, men ikke gidde å kaste det i søpledunkene rundt om… 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 morsan skrev (23 minutter siden): Men det meste skyldes at folk bare driter i det og hiver ting fordi det er lettvint der og da. Det er en skikkelig uting. Driter, ja. Enkelte gjør det også - lett synlig på stier og i marka. Og når det ligger dopapir der, kommer det neppe fra dyr. Egentlig er vi en litt rar art, som synes menneskedritt (dvs. vår egen arts) er mye mer ufyselig enn dyredritt. Men det er det! Så på TV at det er et prøveprosjekt i Lofoten med utdeling av poser a la hundeposer til mennesker, dette i mangel av fasiliteter i turområder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Babette skrev (2 minutter siden): Driter, ja. Enkelte gjør det også - lett synlig på stier og i marka. Og når det ligger dopapir der, kommer det neppe fra dyr. Egentlig er vi en litt rar art, som synes menneskedritt (dvs. vår egen arts) er mye mer ufyselig enn dyredritt. Men det er det! Så på TV at det er et prøveprosjekt i Lofoten med utdeling av poser a la hundeposer til mennesker, dette i mangel av fasiliteter i turområder. Ja, menneskebæsj er skikkelig ekkelt! jeg så et innslag på TV for en tid tilbake om disse bæsjeposene. Og leste nettopp (altså nå for få minutter siden!) et leserinnlegg fra ei som snakket om viktigheten for å tilrettelegge med doer der folk ferdes - de færreste har et ønske om å gjøre fra seg under en busk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 morsan skrev (8 minutter siden): Ja, menneskebæsj er skikkelig ekkelt! jeg så et innslag på TV for en tid tilbake om disse bæsjeposene. Og leste nettopp (altså nå for få minutter siden!) et leserinnlegg fra ei som snakket om viktigheten for å tilrettelegge med doer der folk ferdes - de færreste har et ønske om å gjøre fra seg under en busk. Ja, men det er ikke bare - bare å sette opp doer i turområder heller, det utløser behov for renhold og vedlikehold. Og av en mystisk grunn ser det ut som enkelte synes det er greit å oppføre seg som villaper når de bruker disse doene. Jeg kunne vise deg et par bilder som ville gjøre deg kvalm i flere dager. Dette fører i sin tur til leserinnlegg og reaksjoner, der folk spør hvem som har ansvaret, og går ut fra at disse doene "aldri" vaskes. Men det kan godt tenkes at de var helt fine den ene dagen og fullstendig tilgriset den neste. Likevel er jeg selvsagt enig i at det bør settes opp flere doer her og der. Og jeg må trekke fram friluftsområder i Rogaland, som jeg besøkte jevnlig for noen år siden. Der var doene utrolig rene og innbydende, med muligheter til håndvask og ingen lukt. Til det siste du skriver: Men om de likevel må gjøre fra seg under en busk, bør de lære av kattene og enten grave over etter beste evne eller uansett holde seg unna stier og parkeringsplasser. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Babette skrev (1 time siden): Ja, men det er ikke bare - bare å sette opp doer i turområder heller, det utløser behov for renhold og vedlikehold. Og av en mystisk grunn ser det ut som enkelte synes det er greit å oppføre seg som villaper når de bruker disse doene. Jeg kunne vise deg et par bilder som ville gjøre deg kvalm i flere dager. Dette fører i sin tur til leserinnlegg og reaksjoner, der folk spør hvem som har ansvaret, og går ut fra at disse doene "aldri" vaskes. Men det kan godt tenkes at de var helt fine den ene dagen og fullstendig tilgriset den neste. Har dessverre også opplevd inne på kjøpesentre at toalettene er fullstendig nedgriset og der sjekkes de jo hver time mange steder, med liste på veggen. En gang opplevde jeg at den ene båsen var full av avføring i hele skålen, på ringen og golvet - det kan kanskje være noen som hadde hatt eksplosiv diare, hva vet jeg... En annen gang har jeg opplevd at et blodig bind var klistret opp på veggen. Lekkert. De som jobber som renholdere på slike steder bør ha like høy lønn som direktørene. Minst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 Del Skrevet 28. oktober 2023 Fugler og vær og vind står nok for mest av forsøplingen. Men det er jo alltid noen som ikke bryr seg om fellesskapet. Anonymkode: d09ba...4e1 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. oktober 2023 Del Skrevet 29. oktober 2023 Babette skrev (19 timer siden): Ja, men det er ikke bare - bare å sette opp doer i turområder heller, det utløser behov for renhold og vedlikehold. Og av en mystisk grunn ser det ut som enkelte synes det er greit å oppføre seg som villaper når de bruker disse doene. Jeg kunne vise deg et par bilder som ville gjøre deg kvalm i flere dager. Dette fører i sin tur til leserinnlegg og reaksjoner, der folk spør hvem som har ansvaret, og går ut fra at disse doene "aldri" vaskes. Men det kan godt tenkes at de var helt fine den ene dagen og fullstendig tilgriset den neste. Likevel er jeg selvsagt enig i at det bør settes opp flere doer her og der. Og jeg må trekke fram friluftsområder i Rogaland, som jeg besøkte jevnlig for noen år siden. Der var doene utrolig rene og innbydende, med muligheter til håndvask og ingen lukt. Til det siste du skriver: Men om de likevel må gjøre fra seg under en busk, bør de lære av kattene og enten grave over etter beste evne eller uansett holde seg unna stier og parkeringsplasser. Ja, 100 prosent enig i alt! Leserinnlegget gikk nok mer på steder hvor det ville være mer naturlig å sette opp, som ved merkede utsiktspunkt langs veien osv. Husker forresten en fin septemberdag for noen år siden jeg tok med bikkja ned til en strand (sånn type med mest svaberg og lyng) og lot den løpe litt. Bikkjer har det med å rulle seg, og denne dagen rullet den seg i menneskebæsj! Æsj og usj! Denne stranda har forresten helt greie utedoer, men noen hadde likevel gjort fra seg i lyngen rett ved der folk ligger og soler seg og bader. Har aldri foretatt så grundig vasking av møkkabikkja verken før eller siden 🤮 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 29. oktober 2023 Del Skrevet 29. oktober 2023 morsan skrev (20 minutter siden): Ja, 100 prosent enig i alt! Leserinnlegget gikk nok mer på steder hvor det ville være mer naturlig å sette opp, som ved merkede utsiktspunkt langs veien osv. Husker forresten en fin septemberdag for noen år siden jeg tok med bikkja ned til en strand (sånn type med mest svaberg og lyng) og lot den løpe litt. Bikkjer har det med å rulle seg, og denne dagen rullet den seg i menneskebæsj! Æsj og usj! Denne stranda har forresten helt greie utedoer, men noen hadde likevel gjort fra seg i lyngen rett ved der folk ligger og soler seg og bader. Har aldri foretatt så grundig vasking av møkkabikkja verken før eller siden 🤮 Å herregud så motbydelig! Håper du hadde hansker. 😅 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/475827-jeg-skj%C3%B8nner-ikke-hvem-som-hiver-s%C3%A5-mye-s%C3%B8ppel-ute/#findComment-4215371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.