Gå til innhold

Hva er psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg ser veldig annerledes på visse påstander. Eksempelvis:

Igjen støter vi på en rekke sirkulære prosesser som forteller oss at kategorien alvorlig depressiv lidelse ikke er en «ting» som «finnes et sted», på samme måte som en tuberkuloseinfeksjon er lokaliserbar.’

Dette er jo direkte feilinformasjon. Man selv mange psykiske lidelser og tilstander på MR og PET skanning. Sistnevnte veldig enkelt! De kan fint lokalisere det i dag gjennom nevroradiologi). Skal selv på MR snart i regi av min DPS.

En lidelse bør ikke deles i fysisk eller psykisk, bare kategoriseres. På samme måte som ICD-kodingen.

Jeg vil gjerne vite hvilke sirkulære prosesser som er opphav til min bipolaritet. Hvilket samspill med omgivelsene, ref Karterud, styrer mine sykdomsepisoder. Får man nyss i det kan man jo heller bedrive familieterapi, traumebehandling eller eksponeringsterapi hos mennesker med bipolar sykdom og schizofreni og droppe medisinene. Karterud må gjerne legge frem behabdlingsmodeller for disse sykdommene ut fra sin forståelse av sykdom som sirkulære prosesser med omgivelsene som nærmeste forklaring til sykdomssymptomene

Anonymkode: 6bb5f...009

Nå kan jeg lite om personlighetsforstyrrelser, foruten at jeg vet noen av de kan man bli frisk av med mye og rett terapi.

Disse kan man så klart ikke sammenligne med kroniske psykisk sykdom.  

Var det det han prøvde på?

Anonymkode: c48b1...274

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå kan jeg lite om personlighetsforstyrrelser, foruten at jeg vet noen av de kan man bli frisk av med mye og rett terapi.

Ja, han snakker om all psykisk sykdom som om det er sykdommer med opphav i omgivelser, traumer mm

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, han snakker om all psykisk sykdom som om det er sykdommer med opphav i omgivelser, traumer mm

Da er han mildt sakt en idiot. Og igjen stigmatiserer psykisk syke. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er han mildt sakt en idiot. Og igjen stigmatiserer psykisk syke. 

Han er ekspert på personlighetsforstyrrelser og forklarer disse bra. Bare dumt at han drar fordtåelsesmodellene for personlighetsforstyrrelser over på andre sykdommer. Må jo være frustrerende for han kolleger som jobber med andre diagnoser enn ham, da mange av disse har en helt annen måte å behandles og forstås på

28 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hva du mener, men nå er det flere pfer som faktisk også gir hjerneforandringer, og eupf har man begynt å forske på som en mulig nevrodivergens (i likhet med autisme og adhd), det er få som blir veldig eller helt bra med den diagnosen. For å ta et eksempel har jeg lest enkelte tall om at bipolare har en opp til 85% «suksessrate», mens eupf er under 50% (man kan selvfølgelig ikke stole helt og holdent på disse tallene, men en pekepinn).

Anonymkode: d27e8...46d

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, men nå er det flere pfer som faktisk også gir hjerneforandringer, og eupf har man begynt å forske på som en mulig nevrodivergens (i likhet med autisme og adhd), det er få som blir veldig eller helt bra med den diagnosen. For å ta et eksempel har jeg lest enkelte tall om at bipolare har en opp til 85% «suksessrate», mens eupf er under 50% (man kan selvfølgelig ikke stole helt og holdent på disse tallene, men en pekepinn).

Derfor jeg sa noen personlighetsfprstyrrelser. Da det strengt tatt er det jeg vet. Kun satt meg inn i den ene en jeg kjenner har, og når man da vet personen kan bli frisk, men ikke vil, da blir man litt ja, oppgitt kan man jo si, men igjen, ligger jo til forstyrrelse den personen har.

Han skrev vel at det var over 200 personlighetsforstyrrelser hvis jeg husket rett. Da er det så mange kun spesielle interessert setter seg inn i de, som for eksempel den professoren. Men han kan jo da lite om alle andre lidelser, og burde da holde kjeft om de, derfor en idiot.

Men én bipolar blir aldri frisk da. Man kan jo lange og gode og kanskje evige perioder der man er bra. Men er en kronisk sykdom. Og det er så vidt meg bekjent noen personlighetsforstyrelser også.

Men de kan man vel ikke medisinere?

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Derfor jeg sa noen personlighetsfprstyrrelser. Da det strengt tatt er det jeg vet. Kun satt meg inn i den ene en jeg kjenner har, og når man da vet personen kan bli frisk, men ikke vil, da blir man litt ja, oppgitt kan man jo si, men igjen, ligger jo til forstyrrelse den personen har.

Han skrev vel at det var over 200 personlighetsforstyrrelser hvis jeg husket rett. Da er det så mange kun spesielle interessert setter seg inn i de, som for eksempel den professoren. Men han kan jo da lite om alle andre lidelser, og burde da holde kjeft om de, derfor en idiot.

Men én bipolar blir aldri frisk da. Man kan jo lange og gode og kanskje evige perioder der man er bra. Men er en kronisk sykdom. Og det er så vidt meg bekjent noen personlighetsforstyrelser også.

Men de kan man vel ikke medisinere?

Nei, man kan ikke helt medisinere dem, mest symptomer som følger, hva jeg vet. Jeg har bipolar og selv om det riktignok er en kronisk lidelse så kan mange ha en episode hele livet, eller at de sliter noen år og så aldri får noen tilbake. Selvfølgelig er det noen som sliter masse livet ut - men jeg har håp! Det er også mer håndfast i mitt hodet, som du sier, det kan medisineres i de fleste tilfeller og man kan leve veldig gode liv (jeg sier ikke at ikke mange sliter), mens en pf som feks eupf er vanskelig å behandle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...