Gå til innhold

Dere som er psykisk syke, hva jobber dere med?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at du kunne jo alltids prøvd deg i en helsefagarbeiderstilling? Om du kjenner at det ikke helt passer deg så er der alltid muligheter for å prøve noe annet. (Det var det i alle fall da jeg gikk til jobbspesialist). Ellers, om du ønsker å jobbe med dyr kanskje hundepensjonat kunne være noe? Vet ikke hvilke krav de evnt stiller til sine ansatte, men det kan jo være verdt å høre.

Selv jobber jeg på kjøkken. Jeg hadde ikke tenkt over at den spesifikke jobben jeg har eksisterte en gang før jeg begynte der. Jeg skal være ærlig å si at det ikke er drømmejobben, men jeg trives godt likevel altså. Der er slik at det går helt fint om jeg blir vekke over en lengre periode i tillegg til at jeg får jobbe i mitt eget tempo, og de to tingene endte opp som viktigere for meg enn å få jobbe med noe jeg virkelig interesserer meg for. 

Fortsetter under...

Vhanja skrev (19 minutter siden):

Kunne du jobbet litt i dyrebutikk?

Vet ikke om jeg orker å være selger. Da må jeg lære meg så mye om produktene. Det er egentlig veldig lite tid man bruker på dyrene i en dyrebutikk i forhold til alt det andre som skal gjøres. 

lavender skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker at du kunne jo alltids prøvd deg i en helsefagarbeiderstilling? Om du kjenner at det ikke helt passer deg så er der alltid muligheter for å prøve noe annet. (Det var det i alle fall da jeg gikk til jobbspesialist). Ellers, om du ønsker å jobbe med dyr kanskje hundepensjonat kunne være noe? Vet ikke hvilke krav de evnt stiller til sine ansatte, men det kan jo være verdt å høre.

Selv jobber jeg på kjøkken. Jeg hadde ikke tenkt over at den spesifikke jobben jeg har eksisterte en gang før jeg begynte der. Jeg skal være ærlig å si at det ikke er drømmejobben, men jeg trives godt likevel altså. Der er slik at det går helt fint om jeg blir vekke over en lengre periode i tillegg til at jeg får jobbe i mitt eget tempo, og de to tingene endte opp som viktigere for meg enn å få jobbe med noe jeg virkelig interesserer meg for. 

Planen ifølge jobbspesialisten er å finne en betalt jobb med en gang, og ikke være i en slags praksisstilling, så i de fleste jobber må jeg nok kunne ha stabilt oppmøte. 

Akkurat nå er det å gå i en helsefagstilling ett eller annet sted jeg tror er mest realistisk. Det vil også gi meg en myk start mtp å etter hvert begynne som sykepleier igjen. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Planen ifølge jobbspesialisten er å finne en betalt jobb med en gang, og ikke være i en slags praksisstilling, så i de fleste jobber må jeg nok kunne ha stabilt oppmøte. 

Akkurat nå er det å gå i en helsefagstilling ett eller annet sted jeg tror er mest realistisk. Det vil også gi meg en myk start mtp å etter hvert begynne som sykepleier igjen. 

Ja, det høres lurt ut det valget. I alle fall når du ønsker å jobbe som sykepleier igjen etter hvert 🙂

Kjøkken og butikk høres behagelig ut. Forestiller meg at man kan klare det uten å være 100% fokusert hele tiden. Men har ikke erfaring da. Hva tenker dere? Jobbet på café et par år på et lite sted. Det var hyggelig. Helsefagarbeider eller sykpleier? Det kan jo være ganske intenst det også men de ufaglærte vikariatene jeg har hatt var greie. Har ingen slik utdanning. Det var veldig konkrete arbeidsoppgaver og man fikk utrettet mye bare ved å lytte og vie god oppmerksomhet for en person. Der følte jeg hver vakt at jeg gjorde noe bra. 

Nå er jeg lærer. Føler mesteparten av tiden på utilstrekkelighet, stress, følelsen av å ikke være et sterkt nok menneske. Det er også vanskelig fordi jeg periodevis har et ustabilt følelsesliv,glemmer mye og er dårlig på å opprettholde relasjoner med kollegaer. Velger som regel og sitte for meg selv, med mindre det er en periode med kronisk munndiare og veldig interesse for de andres liv, ve og vel... 

Anonymkode: 3c4ed...50a

UtakknemligDiva
Glitter skrev (6 timer siden):

Hei. 

Jeg føler meg endelig frisk nok til å kunne jobbe noe. Planen er å starte med 20 eller 30% også jobbe meg opp til 50% arbeid. Det tenker jeg får være nok for meg. I alle fall inntil videre. 

Men hva skal jeg si til jobbspesialisten at jeg ser for meg å gjøre? Jeg er jo sykepleier, men skal ikke jobbe som det i første omgang. Jeg har vært innom tanken å gå i en helsefagarbeiderstilling, men vet ikke helt. Jeg synes ikke stell av pasienter er det som er mest givende. Likevel er det i helsesektoren jeg har trivdes best. 

Hva slags jobb har dere? Og har noen andre her forslag? 

Jeg liker dyr, men vet ikke hvor jeg skulle fått jobbe med dyr. Har erfaring fra dyrebutikk, men da var jeg 15 år så den erfaringen er nå så som så. 

Kan du ikke bare gå for noe i helsesektoren siden du trives med det? Hvordan kan det ikke være givende? Det er et av de viktigste yrkene i samfunnet. 

Du kan vel sjekke med dyrebutikk og.

Det finnes vel nesten ingen jobb der alt passer deg perfekt. 

Annonse

UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare gå for noe i helsesektoren siden du trives med det? Hvordan kan det ikke være givende? Det er et av de viktigste yrkene i samfunnet. 

Du kan vel sjekke med dyrebutikk og.

Det finnes vel nesten ingen jobb der alt passer deg perfekt. 

Ja, er det jeg heller mest mot å gjøre. Det er jo givende, men kan også være ganske krevende. 

Trinity80 skrev (1 time siden):

Greit å ha en jobb med mulighet for hjemmekontor synes jeg. Da kan man faktisk stå i mer jobb. 

Jeg har ikke noe kompetanse å by på hvor man kan ha hjemmekontor. 

Glitter skrev (2 timer siden):

Ja, er det jeg heller mest mot å gjøre. Det er jo givende, men kan også være ganske krevende. 

Jeg har ikke noe kompetanse å by på hvor man kan ha hjemmekontor. 

Hva med skjønnhetsindustrien? Med sykepleierbakgrunn, kan det være noe?

Glitter skrev (17 minutter siden):

Jeg har absolutt null kompetanse når det gjelder slik industri. 😛

Man kan bli omskolert gjennom Nav. Kjenner ett par stykker som har fått det dekket. Ikke tar det lang tid heller. 

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Man kan bli omskolert gjennom Nav. Kjenner ett par stykker som har fått det dekket. Ikke tar det lang tid heller. 

Planen min er å jobbe i rusomsorgen på sikt, som sykepleier. Men må gjøre noe annet i noen år først. Tror derfor ikke jeg vil omskolere meg. :)

Glitter skrev (3 minutter siden):

Planen min er å jobbe i rusomsorgen på sikt, som sykepleier. Men må gjøre noe annet i noen år først. Tror derfor ikke jeg vil omskolere meg. :)

Skjønner, du er ikke bekymret for tilbakefall om du jobber med rusomsorg? Det hadde helt sikkert vært perfekt om du ikke deler den bekymringen☺️

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber som statsminister. Jobber 100%, men det er egentlig en ganske chill jobb. Man klarer liksom alltid å prate seg ut av ting. Og sette ned en kommisjon i stedet for å fikse problemene. Men finansministeren min begynner å gå meg litt på nervene. Han skal liksom alltid ha en bedre historie å fortelle i lunchen en meg, og ha det siste oret. Argh! Av og til «glemmer» jeg å invitere han når vi spiser kake på kontoret mitt da LOL😎. Noen ganger fantaserer jeg litt om hva annet jeg kunne ha drevet med. Satser uansett på å få en jobb i utlandet etterhvert. Sånn som han som hadde jobben før. Skatte og avgiftsnivået i landet mitt begynner å bli litt høyt.

Anonymkode: c3842...97b

Da har du god erfaring i å følge nøye med. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjøkken og butikk høres behagelig ut. Forestiller meg at man kan klare det uten å være 100% fokusert hele tiden. Men har ikke erfaring da. Hva tenker dere? Jobbet på café et par år på et lite sted. Det var hyggelig. Helsefagarbeider eller sykpleier? Det kan jo være ganske intenst det også men de ufaglærte vikariatene jeg har hatt var greie. Har ingen slik utdanning. Det var veldig konkrete arbeidsoppgaver og man fikk utrettet mye bare ved å lytte og vie god oppmerksomhet for en person. Der følte jeg hver vakt at jeg gjorde noe bra. 

Nå er jeg lærer. Føler mesteparten av tiden på utilstrekkelighet, stress, følelsen av å ikke være et sterkt nok menneske. Det er også vanskelig fordi jeg periodevis har et ustabilt følelsesliv,glemmer mye og er dårlig på å opprettholde relasjoner med kollegaer. Velger som regel og sitte for meg selv, med mindre det er en periode med kronisk munndiare og veldig interesse for de andres liv, ve og vel... 

Jeg er også lærer med bipolar. Helt jævlig kombinasjon 

Anonymkode: d2856...a3d

Trinity80 skrev (55 minutter siden):

Hva med skjønnhetsindustrien? Med sykepleierbakgrunn, kan det være noe?

Glitter er så solid person, hun må jobbe med noe meningsfylt og noe hun tror på. Rus eller akuttpsyk er topp, ikke skjønnhetsindustrien

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Glitter er så solid person, hun må jobbe med noe meningsfylt og noe hun tror på. Rus eller akuttpsyk er topp, ikke skjønnhetsindustrien

Skjønnhetsindustrien kan også være meningsfylt. En kompis av meg er kirurg for eksempel. Han jobber med korrigerende kirurgi, med kvinner som har mistet brystet i kreft. Det er skjønnhetsindustrien på sitt beste det😉

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også lærer med bipolar. Helt jævlig kombinasjon 

Skulle nesten ikke tro at det fantes andre.

Tenker jo som så at hvis noen hadde visst hva slags person jeg er så hadde de bestemt seg for å sparke meg ut på dagen pga personlig uskikkethet e.l. Kan jo skjønne det også men vil ikke at det skal skje. 

Hvor mye jobber du? Har du kontaktlærer ansvar osv.? Jeg jobber 100%, ikke kontaktlærer. Tror folk misliker at andre lærere som sier nei til den rollen. 

Trinity80 skrev (9 timer siden):

Skjønner, du er ikke bekymret for tilbakefall om du jobber med rusomsorg? Det hadde helt sikkert vært perfekt om du ikke deler den bekymringen☺️

Nei. Om et par-tre år hvis jeg ennå er rusfri så vil det nok gå bra. Rusomsorgen setter stor pris på ansatte med egenerfaring. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...