Gå til innhold

Usikkerhet rundt diagnose

Anbefalte innlegg

Jeg har jo fått asperger som en av to diagnoser. Diagnosen ble satt av behandler som kjente meg godt, så slikt sett stoler jeg jo på den vurderingen, men samtidig har jeg hengt meg litt opp i det at jeg ikke kjenner meg igjen i en del av de typiske kriteriene. Så jeg har i det siste tenkt litt på om jeg enten skulle hatt en annen diagnose eller om de symptomene jeg har rett og slett ikke oppfyller til noen diagnose i det hele tatt.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Bare la det være, spørre om ny utredning, annet? (Noen som kanskje har vært i lignende situasjon eller bare har noen tanker om hva som vil være lurt?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475854-usikkerhet-rundt-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Hvilke kriterier kjenner du deg ikke igjen i?  

Om man tar autismeforeningens liste  med kjennetegn på ASD så kjenner jeg meg igjen i utfordringer med sosiale ferdigheter, utfordringer med kommunikasjon og økt sårbarhet for stress. Resten av punktene kan jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i. 

lavender skrev (11 minutter siden):

Om man tar autismeforeningens liste  med kjennetegn på ASD så kjenner jeg meg igjen i utfordringer med sosiale ferdigheter, utfordringer med kommunikasjon og økt sårbarhet for stress. Resten av punktene kan jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i. 

Ok. Jeg blir ofte forvirret over diagnoser flere får, og hva som liksom legges vekt på. Noen mente jo jeg også hadde Asperger, og jeg ser jo at det kan være grunnlag for å mistenke. Jeg nevnte det for legen min for kort tid siden, og han lo da jeg sa at jeg hadde tenkt på det selv en stund. Eller ihvertfall lurte. Men det er nok lettere å si hva som utelukker diahnoser enn peker på dem? 

Husk at jeg ikke er noen ekspert, men jeg ser heller ikke at det du nevner alene skal være grunnlag for den diagnosen. Men det er nå meg. 

Jeg ville likevel bedt om ny utredning hvis jeg var deg da. 

Endret av Kashmir

Annonse

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Ok. Jeg blir ofte forvirret over diagnoser flere får, og hva som liksom legges vekt på. Noen mente jo jeg også hadde Asperger, og jeg ser jo at det kan være grunnlag for å mistenke. Jeg nevnte det for legen min for kort tid siden, og han lo da jeg sa at jeg hadde tenkt på det selv en stund. Eller ihvertfall lurte. Men det er nok lettere å si hva som utelukker diahnoser enn peker på dem? 

Husk at jeg ikke er noen ekspert, men jeg ser heller ikke at det du nevner alene skal være grunnlag for den diagnosen. Men det er nå meg. 

Jeg ville likevel bedt om ny utredning hvis jeg var deg da. 

Det an være forvirrende ja. Ja, jeg vil også tro at det er lettere å si hva som utelukker diagnoser enn peker på dem.

Ja, jeg burde kanskje bedt om ny utredning. Men jeg har allerede fått revurdert diagnose en gang før, mulig jeg har brukt opp muligheten? Også hva om jeg skulle miste bipolar diagnosen?

lavender skrev (2 minutter siden):

Det an være forvirrende ja. Ja, jeg vil også tro at det er lettere å si hva som utelukker diagnoser enn peker på dem.

Ja, jeg burde kanskje bedt om ny utredning. Men jeg har allerede fått revurdert diagnose en gang før, mulig jeg har brukt opp muligheten? Også hva om jeg skulle miste bipolar diagnosen?

Ja, jeg vet ikke hvordan det fungerer egentlig. 

Jeg vet ikke hvorfor du skulle miste bipolar lidelse? 

Du kan kanskje nevne det, og så se hva responsen blir? 

lavender skrev (2 timer siden):

Behandler som satte diagnosen var vel 50/50 i forhold til det å sette diagnosen og ikke så vidt jeg forsto henne. Hun har sluttet nå så får dessverre ikke diskutert det med henne.

Hvorfor setter en psykolog en diagnose der det bre er 50/50 iforhold til at pasienten har diagnosen? Det er jo helt på trynet. 

Men er de symptomene du ramset opp det eneste? Isåfall syns ikke jeg heller du har diagnosen. Du har kanskje sosial angst eller lærevansker? 

Anonymkode: 73c7d...113

lavender skrev (3 timer siden):

Behandler som satte diagnosen var vel 50/50 i forhold til det å sette diagnosen og ikke så vidt jeg forsto henne. Hun har sluttet nå så får dessverre ikke diskutert det med henne.

Hater det der når behandler virker såpass usikker selv at man må så tvil om riktigheten på diagnosen. Man blir veldig lite trygg selv. 

lavender skrev (3 timer siden):

De tingene du kjenner deg igjen i her kan jo gjelde for veldig mye annet den ene diagnosen der... Ja. MÅ jo ikke være feil, men er jo grunn til å søke mer bekreftelse på den i alle fall. 

Anonymkode: 18d69...87f

Kashmir skrev (14 timer siden):

Ja, jeg vet ikke hvordan det fungerer egentlig. 

Jeg vet ikke hvorfor du skulle miste bipolar lidelse? 

Du kan kanskje nevne det, og så se hva responsen blir? 

Jeg tenkte bare dersom en eventuelt ny utreder mente jeg ikke hadde bipolar, da ville den vel bli tatt vekk?

Ja, jeg burde kanskje nevne det?

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor setter en psykolog en diagnose der det bre er 50/50 iforhold til at pasienten har diagnosen? Det er jo helt på trynet. 

Men er de symptomene du ramset opp det eneste? Isåfall syns ikke jeg heller du har diagnosen. Du har kanskje sosial angst eller lærevansker? 

Anonymkode: 73c7d...113

Ja, de symptomene jeg ramset opp er de eneste. Jeg synes det er vanskelig å være sosial, men jeg tror ikke en kan gå så langt å kalle det sosial angst. Jeg har gjort det helt gjennomsnittlig på skolen så vet ikke om lærevansker. Men det kan jo og være at jeg ikke har noe diagnose heller da.

Annonse

lavender skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte bare dersom en eventuelt ny utreder mente jeg ikke hadde bipolar, da ville den vel bli tatt vekk?

Ja, jeg burde kanskje nevne det?

Det er jo mulig hvis vedkommende mener at du ikke har diagnosen lenger. Ser jo her at flere blir erklært friske- eller også at de får andre diagnoser, og tilleggsdiagnoser.

Jeg ser absolutt poemget med å sette diagnose på grunn av at mange må jo ha hjelp og medisiner kanskje, og det blir vanskelig uten å ha særlig å forholde seg til. Men jeg syns det er mye uforståelig også. .

At du får Asperger på så tynt grunnlag mener jeg er rart. Som utenforstående. Jeg syns du godt kan nevme det ja. 

Fionys skrev (12 timer siden):

Man må jo vanligvis oppfylle visse kriterier for å få en diagnose. Hvilke symptomer mener du ikke stemmer som utreder har lagt til grunn for diagnosen? 

Akkurat hvilke spesifikke symptomer utreder har lagt til grunn for at jeg har diagnosen er jeg usikker på, men om du leser svaret mitt til Kashmir lenger oppe med link til autismeforeningen så har jeg skrevet hvilke symptomer jeg kjenner meg igjen i og ikke.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hater det der når behandler virker såpass usikker selv at man må så tvil om riktigheten på diagnosen. Man blir veldig lite trygg selv. 

De tingene du kjenner deg igjen i her kan jo gjelde for veldig mye annet den ene diagnosen der... Ja. MÅ jo ikke være feil, men er jo grunn til å søke mer bekreftelse på den i alle fall. 

Anonymkode: 18d69...87f

Ja, har sett på differensialdiagnoser til asperger og det er jo en del. Likevel kan det jo godt hende jeg har diagnosen også da, hadde bare vært lettere å slått seg til ro med den om jeg følte jeg passet mer inn i diagnosen. Mulig jeg får se om jeg finner noen bøker o.l. Kanskje kan jeg kjenne meg mer igjen der?

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Det er jo mulig hvis vedkommende mener at du ikke har diagnosen lenger. Ser jo her at flere blir erklært friske- eller også at de får andre diagnoser, og tilleggsdiagnoser.

Jeg ser absolutt poemget med å sette diagnose på grunn av at mange må jo ha hjelp og medisiner kanskje, og det blir vanskelig uten å ha særlig å forholde seg til. Men jeg syns det er mye uforståelig også. .

At du får Asperger på så tynt grunnlag mener jeg er rart. Som utenforstående. Jeg syns du godt kan nevme det ja. 

Jeg har skjønt det slik at man ikke blir frisk av bipolar, blir man "frisk" hadde man ikke diagnosen i utgangspunktet. Men skal vel litt til for at de fjerner en diagnose. Jeg har til tider tvilt på bipolar diagnosen også og har da fått beskjed om at det at jeg responderer på medisiner er en indikasjon på at jeg har den. I tillegg til at en hypomani og mange depresjoner er dokumentert godt i journal da.

Kanskje jeg kan høre med behandler om jeg kan lese forrige behandlers begrunnelse for asperger diagnosen?

lavender skrev (27 minutter siden):

Jeg har skjønt det slik at man ikke blir frisk av bipolar, blir man "frisk" hadde man ikke diagnosen i utgangspunktet. Men skal vel litt til for at de fjerner en diagnose. Jeg har til tider tvilt på bipolar diagnosen også og har da fått beskjed om at det at jeg responderer på medisiner er en indikasjon på at jeg har den. I tillegg til at en hypomani og mange depresjoner er dokumentert godt i journal da.

Kanskje jeg kan høre med behandler om jeg kan lese forrige behandlers begrunnelse for asperger diagnosen?

Ok. Ja, jeg vet ikke, så nå lærte jeg noe nytt 🙂 hm. Det er jo fint, og interessant! 

Ja, jeg syns du bør lese begrunnelsen. Så lenge det var så få punkter og siden du er i tvil. 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Ok. Ja, jeg vet ikke, så nå lærte jeg noe nytt 🙂 hm. Det er jo fint, og interessant! 

Ja, jeg syns du bør lese begrunnelsen. Så lenge det var så få punkter og siden du er i tvil. 

Ja, jeg tror jeg skal be om å få lese. Hun leste jo den opp for meg når hun hadde skrevet den ferdig, men jeg klarer ikke huske hva der sto. Gullfiskhukommelse hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...