Gå til innhold

Er man dum I hodet fordi man har angst for noe som kanskje ikke er reelt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kan noen ganger få tanker om det overnaturlige og litt paranoia, men jeg er vel ikke dum for det? Eller? 

Anonymkode: 9f32d...f4a

Har ikke noe å gjøre med at du er dum. Det kan bety at du er litt åpen for alternative måter å se virkeligheten på. Du kan score på personlighets trekket Openness. Det vil si at du er åpen for nye ideer og alternative forklaringer. 

Det er mulig at jeg tar feil, men jeg tror ikke dumme mennesker stiller spørsmål og er særlig reflekterende eller lurer på så mye. Skråsikre mennesker er vel mer på det nivået. 

Så nei, jeg tror ikke at du er spesielt dum som du frenstår her nå.

Få som tror mindre på det overnaturlige enn meg, men når angsten slår til skikkelig ser jeg skygger over alt. Tørt ikke se meg i speilet en gang tilfelle det er en djevel der inne.

Anonymkode: b1660...0bf

Annonse

kupton skrev (16 minutter siden):

Hva er dum? Ordet brukes i så mange sammenhenger og betydninger.

Man er dum når man ikke stiller spørsmål ved noe. Når man ikke er nysgjerrig og holder fast på ting man en gang lærte og ble fortalt uten å vurdere om det er rett eller galt. Det er vel ganske opplagt at man stagnerer da, og ikke akkurat tilegner seg ny og muligens bedre informasjon og kunnskap. Og virkelig dum er man når en ikke engang kan begrunne noen argumenter man kommer med fordi de "bare mener det". 

At alle kan være mindre smarte noen ganger, eller fremstå sånn- helt naturlig, men ikke når man er sånn jevnt over. 

Noen mennesker er dumme, sånn er det. Det verste er likevel de som er kronisk ignorante. 

Endret av Kashmir
kupton skrev (9 minutter siden):

@Kashmir Ja, dette er din forståelse av ordet. Andre forstår noe annet med det. Poenget mitt er at dersom man skal diskutere dum eller ikke, må man forklare hva man mener med dum.

Hm. Okay. Da får jeg tenke videre..

kupton skrev (4 timer siden):

Hva er dum? Ordet brukes i så mange sammenhenger og betydninger.

Jeg tolker spørsmålet fra trådstarter slik det tydeligst fremkommer i overskriften: Er jeg dum som ikke skjønner at dette ikke er virkelig?  Og svaret er selvsagt nei.

kupton skrev (4 timer siden):

@Kashmir Ja, dette er din forståelse av ordet. Andre forstår noe annet med det. Poenget mitt er at dersom man skal diskutere dum eller ikke, må man forklare hva man mener med dum.

Jeg mente dum som i mindre intelligent. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg mente dum som i mindre intelligent. 

Redsel er et overlevelsesinstinkt, redsel er angst. Ikke noe dumt i å ha det. Projisert det over på andre ting er ikke så dumt. Det gjør det lettere å faktisk ha litt klarere hode og dermed lettere kunne jobbe med det. Man vet hvor angsten sitter, for meg kan det være en morder i kjelleren. Eller monster under senga. Da legger man angsten der og for meg bor den der til jeg har fått kommet meg på ett litt bedre sted.

Har dog lært at å ha kjeller når man har angst er dumt... 

Anonymkode: b1660...0bf

Annonse

Jeg leser deg dithen at du lurer på om man er mindre intelligent om man har angst? Svaret på det er nei, ikke nødvendigvis. Man er heller ikke nødvendigvis mindre intelligent om man bekjenner seg til en tro som ikke er forankret i vitenskapen (feks overtro eller religion).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...