Gå til innhold

Jeg er deprimert. Har du erfaring med å "skjerpe" deg for å komme ut av depresjonen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs hvor jeg er depresjonsmessig. Nå kjenner jeg meg selv og mine depresjoner godt. Så alvorlig depresjon trenger jeg ikke gjøre noe for å komme ut av, den forsvinner gradvis opp til moderat, der må jeg skjerpe meg å jobbe aktivt. Men tar det med ro, kommer opp i lett etterhvert og der er det full rulle for meg. Da skal jeg alt. Butikker, besøk, kino, ut å spise, gå turer, strikke litt, lese osv. Ting jeg setter pris på ellers. 

Så sier det poff, så er det borte.

Anonymkode: 332cc...14e

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørs hvor jeg er depresjonsmessig. Nå kjenner jeg meg selv og mine depresjoner godt. Så alvorlig depresjon trenger jeg ikke gjøre noe for å komme ut av, den forsvinner gradvis opp til moderat, der må jeg skjerpe meg å jobbe aktivt. Men tar det med ro, kommer opp i lett etterhvert og der er det full rulle for meg. Da skal jeg alt. Butikker, besøk, kino, ut å spise, gå turer, strikke litt, lese osv. Ting jeg setter pris på ellers. 

Har du bp2?

Anonymkode: 7e344...b6a

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du bp2?

Anonymkode: 7e344...b6a

Blandede episoder. Så noe  ganger skjer alt på noe  få dager, andre ganger tar det måneder. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan alvorlig depresjon forsvinne av seg selv??

Anonymkode: 4e343...20a

Annonse

Jeg merker jo at det å holde på rutinene som å spise regelmessig, god døgnrytme, fysisk aktivitet og være ute i dagslys hjelper på. Gir jeg etter og bare ligger i sengen hele dagen forverrer det stort sett.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan alvorlig depresjon forsvinne av seg selv??

lavender skrev (6 minutter siden):

Jeg merker jo at det å holde på rutinene som å spise regelmessig, god døgnrytme, fysisk aktivitet og være ute i dagslys hjelper på. Gir jeg etter og bare ligger i sengen hele dagen forverrer det stort sett.

Hos meg gjør den det. Altså, jeg går på medisiner. Men øker de ikke i den perioden da det har vist seg ikke virker.

kupton skrev (1 minutt siden):

Skjerpings hjelper dessverre ikke på depresjon. Men det hjelper på å få gjort aktiviteter som igjen hjelper på depresjonen.

Da hjelper det jo på en måte å skjerpe seg/tvinge seg da?

kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan den. Ikke plutselig, men gradvis.

Hva er det som skjer i hjernen ved depresjon egentlig? Hvis det da er slik at depresjon er en sykdom (fysisk) i hjernen og ikke handler om tankemønstre og det å være negativ eller lei?

Jeg vet at håp er livsviktig, så da må en gjøre praktiske ting som å tenke over hva man spiser, at man er i noe altivitet og får nok og så god søvn som mulig. Og jeg gjorde slike ting, og selv om man kan himle med øynene over slike opplagte ting, så er det like fullt viktig. Det er jo fordi man gjør riktige ting og får såkalt mestringsfølelse. En ser jo muligens eller mest sannsynlig ikke poenget der og da, men det blir vanligvis mye bedre etterhvert.

Jeg vil også si at inspirasjon er kjempeviktig. Om det er andre personer som inspirerer, bøker eller musikk, filmer eller kunst. Hva som inspirerer er jo avhengig av hvem du er og hva du liker. Både mennesker og bøker har betydd aller mest for meg. Eller gjorde da jeg var deprimert. Og å skape noe. Ta vare på noe ( jeg fikk meg hund ) 

Og ja, man kan bli frisk. Det tok meg tre år. Brukte medisiner mot depresjon også, og tror det er viktig før det går for langt. 

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er det som skjer i hjernen ved depresjon egentlig? Hvis det da er slik at depresjon er en sykdom (fysisk) i hjernen og ikke handler om tankemønstre og det å være negativ eller lei?

Må det være enten / eller? Er ikke tankemønstre og følelser en del av hjernen? Kan ikke endring av tankemønstre endre aktiviteten til nevrotransmittere i hjernen? Og motsatt? 

Anonymkode: d4dd0...b3b

Jeg tror det avhenger av hva du legger i "skjerpe seg". Om du mener "tvinge seg til å leve som om man ikke hadde en depresjon" tror jeg det kan være kontraproduktivt, men om du mener "ikke gi seg over til depresjonen og bli liggende i sengen" tror jeg det kan være positivt. Som Både anonym og Kupton sier vil det å opprettholde rutiner som hygieniske gjøremål, hente post, handle, lage mat, få frisk luft etc kunne være positivt.

Vil legge til at jeg ikke er helseutdannet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signalstoffer som er ute av balanse.

Du kan nok gjøre deg selv deppa, bitter og sur. Og etterhvert da utvikle en depresjon. Men da kommer jo enda depresjonen av en stor negativ endring.

Ja hvis du ikke naturlig er bitter, deppa og sur da. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Signalstoffer som er ute av balanse.

Du kan nok gjøre deg selv deppa, bitter og sur. Og etterhvert da utvikle en depresjon. Men da kommer jo enda depresjonen av en stor negativ endring.

Ja hvis du ikke naturlig er bitter, deppa og sur da. 

Men når man ser på symptonene til depresjon så er jo det langt mer enn å være sur og deppa. Det er kognitive vansker, tap av følelser og interesse, og mange andre alvorlige greier.

Når jeg er alvorlig deprimert, klarer jeg ikke "å bare skjerpe meg" da blir alt så mørkt og skummelt og fælt at om noen hadde sagt et lite "bø' så ville jeg krøllet meg sammen. Når jeg er mildt deprimert, så klarer jeg  å tvinge meg til jobb, og ellers helt dagligdagse ting. Jeg synes fremdeles det er vanskelig, men jeg er er liksom ikke lammet på samme måte. 

Anonymkode: 9ba6e...300

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg er alvorlig deprimert, klarer jeg ikke "å bare skjerpe meg" da blir alt så mørkt og skummelt og fælt at om noen hadde sagt et lite "bø' så ville jeg krøllet meg sammen. Når jeg er mildt deprimert, så klarer jeg  å tvinge meg til jobb, og ellers helt dagligdagse ting. Jeg synes fremdeles det er vanskelig, men jeg er er liksom ikke lammet på samme måte. 

Jeg fikk en akutt depresjon utenlands i sommer, da klarte jeg ikke å "skjerpe meg " et familiemedlem måtte komme å hente meg. Dette ble en veldig dyr ferie, for å si det mildt. Fordi jeg ikke klarte å skjerpe meg. Aldri mer !

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blandede episoder. Så noe  ganger skjer alt på noe  få dager, andre ganger tar det måneder. 

Da har du vel bipolar lidelse? Meg bekjent er det ingen diagnose som heter "Blandede episoder". Jeg har selv bipolar/schizoaffektiv og har hatt flest blandede episoder, som det virker som du også har. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...