Gå til innhold

Hva kvalifiserer til alvorlig psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Solstrim skrev (Akkurat nå):

F 31.6 betyr pågående/aktuell blandet episode. I nuet, om du forstår. Har du kun én gang fått denne diagnosen sier det ingenting om at du fremdeles er i blandet episode videre. Det sa noe om din tilstand der og da. Den varige diagnosen er bipolar 1 eller 2. Blandet episode er sjeldent varig, men forbigående. 

Takk. Var det de nevnte ved innleggelse også, kun blandede episoder. Så da får jeg lese enda mer i journalen for å finne ut. Ble litt vel nysgjerrig nå

Anonymkode: 8be99...8a4

Fortsetter under...

Solstrim skrev (5 minutter siden):

F 31.6 betyr pågående/aktuell blandet episode. I nuet, om du forstår. Har du kun én gang fått denne diagnosen sier det ingenting om at du fremdeles er i blandet episode videre. Det sa noe om din tilstand der og da. Den varige diagnosen er bipolar 1 eller 2. Blandet episode er sjeldent varig, men forbigående. 

F 31.6 bipolar affektiv lidelse, aktuell episode blandet. 

Men sier vel like lite det også. Og skal slutte å kuppe tråden, ble  bare nysgjerrig :)

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk. Var det de nevnte ved innleggelse også, kun blandede episoder. Så da får jeg lese enda mer i journalen for å finne ut. Ble litt vel nysgjerrig nå

Jeg mistenker litt at du har en oppfatning av at du har blandet episode som varig diagnose. Slik er det ikke. Du kan ha blandede episoder i "ny og ne" (akkurat som om du kan ha (hypo)manier og depresjoner av og til), men det er sjeldent eller aldri en varig tilstand. Da du var innlagt og fikk F 31.6 gjaldt det under den bestemte innleggelsen. Hoveddiagnosen din er bipolar 1 eller 2. 

Solstrim skrev (3 minutter siden):

Jeg mistenker litt at du har en oppfatning av at du har blandet episode som varig diagnose. Slik er det ikke. Du kan ha blandede episoder i "ny og ne" (akkurat som om du kan ha (hypo)manier og depresjoner av og til), men det er sjeldent eller aldri en varig tilstand. Da du var innlagt og fikk F 31.6 gjaldt det under den bestemte innleggelsen. Hoveddiagnosen din er bipolar 1 eller 2. 

Forstår det altså. Bare det at jeg ikke finner annet i journalen min fra utredningen. Innleggelse var kun for depresjon. Men står enda blandede episoder på den journalen. Så får høre med psykriater når han er ferdig med ferie. På vei opp og henger meg litt vel opp i ting nå, da må jeg løse alt samme time ting oppstår😁

• 4 uker senere...
Vendi skrev (På 31.10.2023 den 11.57):

Ok så det trenger ikke å være varig. Jeg var under tvungen psykisk helsevern pga en sinnslidelse i 2014-16. De sa det var en alvorlig sykdom jeg hadde den gangen. Jeg trodde de mente det var varig. Men har aldri vært under tvungen psykisk helsevern etter den gangen. I dag er jeg ikke under psykisk helsevern i det hele tatt, og har blitt nedtrappet og avsluttet medisiner for noen år siden. Så da er ikke den diagnosen der lenger? Jeg hører ingen si noe om den diagnosen mer. Var akkurat henvist til somatisk sykehus. Legen der sa bare at hen så at jeg hadde hatt psykiske problemer, men at det nå var over. Det var alt.

Anonymkode: 8b166...c4f

Alvorlig psykisk lidelse er jo ofte at man ikke har kontakt med verden. Vrangforestillinger og psykoser. 
så har du mange som er alvorlig syk i hodet av ondskap, psykopati og manipulasjon uten at de har det på papiret 

Anonymkode: 052e0...2a0

Annonse

kupton skrev (15 timer siden):

En blandet episode ser en nesten utelukkende ved BP1.

Jeg har bp2 men opplever oftere det jeg anser som blandede episoder. Bytter på å være helt passiv..ikke spise, ikke gå ut, gardinene stengt,  ikke oversikt over natt og dag, foruten jeg våkner litt til en del kvelder. Da er jeg meg sint og opprørt, har lyst til å gjøre noe og få utløp får kreativt. Kan tenke at jeg bare dukker opp på jobb i morgen og freestyler til jeg er i gang ordentlig. Men så kommer natten og det blir mest angstpreget har søvnproblemer fra før men må også opp flere ganger om natta og lyse rundt fordi jeg har hørt lyd av en av dørene. Ikke ringer , men finner 112 og lyser rundt i leiligheten. Vet ikke om dette er ren depresjon eller litt mer sånn energisk redsel, sinne og skepsis. Har en del prosjekter er i hula mi som er korte innfall og blir liggende både her og der. Vet ikke om det å være redd for plutselig bombeangrep om natten, innbruddstyver og potensielt pedofile på sfp eller skole er depresjonstegn eller litt mer blanda. 

Anonymkode: f11ae...a91

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...