Gå til innhold

Jeg er så redd for mus! Men føler ingen forstår hvor ille det er for meg

Anbefalte innlegg

Og jeg føler at det er ingen som forstår hvor ille jeg har det. Det er ikke noe jeg styrer. Idag nektet jeg å gå på et område på jobb hvor det lå en halvdød mus, og da jeg så den skremte jeg kollegaen min (ikke med vilje). Kolleger har det morsomt på min bekostning. 

Jeg forsøkte for noen år siden å takle det ved å gradvis eksponere meg for det. Jeg kom så langt at jeg skjelvende og ved å skynde meg samt holde pusten kostet opp noen døde mus som lå på trappa og hive dem i søpla, men det var helt jævlig. Idag hadde jeg ikke gjort det for en million, jeg bare klarer det ikke, men ingen forstår. Det er virkelig ikke bare for meg å ta meg sammen, og jeg gjør virkelg så godt jeg kan å ta meg sammen.

Er det noen her inne som forstår meg? 

Anonymkode: e8be3...d4c

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg føler at det er ingen som forstår hvor ille jeg har det. Det er ikke noe jeg styrer. Idag nektet jeg å gå på et område på jobb hvor det lå en halvdød mus, og da jeg så den skremte jeg kollegaen min (ikke med vilje). Kolleger har det morsomt på min bekostning. 

Jeg forsøkte for noen år siden å takle det ved å gradvis eksponere meg for det. Jeg kom så langt at jeg skjelvende og ved å skynde meg samt holde pusten kostet opp noen døde mus som lå på trappa og hive dem i søpla, men det var helt jævlig. Idag hadde jeg ikke gjort det for en million, jeg bare klarer det ikke, men ingen forstår. Det er virkelig ikke bare for meg å ta meg sammen, og jeg gjør virkelg så godt jeg kan å ta meg sammen.

Er det noen her inne som forstår meg? 

Ps. Det endte med at vi flyttet derfra. Jeg taklet ikke å bo der pga mus. 

Jeg skjønner deg. Jeg har fobi mot edderkopper og stankelbein. Jeg var over førti år før jeg klarte å støvsuge et stankelbein, da etter tre forsøk. 

Jeg er fortsatt veldig redd dem, men kan for det meste klare å ordne opp selv om det koster meg mye og jeg blir svært redd. 

Hvis du ikke klarer å komme dit selv så vil jeg anbefale å gå til psykolog for å få terapi mot fobien. Jeg har hørt at terapi mot konkrete fobier egentlig er ganske "enkelt" og tar ikke så lang tid å gjennomføre. Jeg har vurdert det selv flere ganger.

Det er mange som ikke skjønner fobier. Jeg får helt noia av gravemaskiner og veldig høye "ting". Og det er ikke akkurat lett for så mange å forstå. Det blir ofte ikke tatt på alvor i det hele tatt. 

Litt provoserende. Men også litt forståelig enkelte ganger 🙃

Uansett. Det oppstår reell og lammende frykt ofte. Jeg har en bjelke i taket med litt forskjellige ( lagde/ fake ) insekter, bla en edderkopp. Det ga jeg beskjed om til en i familien da jeg hang den opp, for hun freaker helt ut, og jeg respekterer at folk har fobier.

Det eneste som vel hjelper er eksponering. Tror ikke annet hjelper. 

( det var en som la ut bilde av gravemaskin her da jeg fortalte om fobien min, og jeg ble skikkelig irritert. Men hun mente ikke noe vondt med det 😄 Men sånn er det : vi kan jo bli uvel bare av bilder. Så..prøv og start der? ) 

Synes det er rimelig respektløst å ikke ta hensyns til andres angst. Ja vi har mange " dumme" ting vi kan bli redde for. Man forstår jo selv at ting ikke er farlig, men det hjelper ikke.

Selv er min møll av de uforståelige redselen man kan ha. Aldri hørt om andre en  meg som har akkurat den

Nå hjelper eksponeringsterapi ofte på slike. Så har du mulighet til å få hjelp til det, så burde du.

Anonymkode: 3950d...ec5

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det er mange som ikke skjønner fobier. Jeg får helt noia av gravemaskiner og veldig høye "ting". Og det er ikke akkurat lett for så mange å forstå. Det blir ofte ikke tatt på alvor i det hele tatt. 

Litt provoserende. Men også litt forståelig enkelte ganger 🙃

Uansett. Det oppstår reell og lammende frykt ofte. Jeg har en bjelke i taket med litt forskjellige ( lagde/ fake ) insekter, bla en edderkopp. Det ga jeg beskjed om til en i familien da jeg hang den opp, for hun freaker helt ut, og jeg respekterer at folk har fobier.

Det eneste som vel hjelper er eksponering. Tror ikke annet hjelper. 

( det var en som la ut bilde av gravemaskin her da jeg fortalte om fobien min, og jeg ble skikkelig irritert. Men hun mente ikke noe vondt med det 😄 Men sånn er det : vi kan jo bli uvel bare av bilder. Så..prøv og start der? ) 

Den har jeg også. Skumle maskiner de store. Traktorer er også noe jeg unngår. 

Men den er heldigvis ikke plagsom da jeg sjeldent må forholde meg til de.

Annonse

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Jepp, kjenner igjen denne.

Jeg synes egentlig fobier er veldig interessant å lese om, men kan aldri lese artikler som har å gjøre med dette - fordi som regel klistrer de alltid et stort bilde av edderkopp i artikkelen. 

Husker en gang det var et tosiders oppslag i en avis om edderkoppfobi. Hadde så lyst å lese artikkelen, men hele bakgrunnsbilde - over to sider - var en tarantula. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den har jeg også. Skumle maskiner de store. Traktorer er også noe jeg unngår. 

Men den er heldigvis ikke plagsom da jeg sjeldent må forholde meg til de.

Det er akkurat det. De tingene er ganske lett å unngå. Heldigvis 😀

Vhanja skrev (47 minutter siden):

Jepp, kjenner igjen denne.

Jeg synes egentlig fobier er veldig interessant å lese om, men kan aldri lese artikler som har å gjøre med dette - fordi som regel klistrer de alltid et stort bilde av edderkopp i artikkelen. 

Husker en gang det var et tosiders oppslag i en avis om edderkoppfobi. Hadde så lyst å lese artikkelen, men hele bakgrunnsbilde - over to sider - var en tarantula. 

Herregud 😆 de som skrev den artikkelen hadde tydeligvis ikke så stor forståelse for fobier selv  da nettopp å bli redd bilder også er helt typisk! Men det var kanskje mest rettet mot andre som skulle forstå? Litt paradoksalt da! 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Herregud 😆 de som skrev den artikkelen hadde tydeligvis ikke så stor forståelse for fobier selv  da nettopp å bli redd bilder også er helt typisk! Men det var kanskje mest rettet mot andre som skulle forstå? Litt paradoksalt da! 

Jeg tror ikke de tenkte over det. Kanskje ikke lett å forstå for de som ikke kjenner på det selv. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen logisk grunn til at det nettopp er kvinner som er så redd for mus og rotter?

Anonymkode: e40c7...857

Hvordan vet du at kvinner er mer redd mus og rotter enn menn?

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det noen logisk grunn til at det nettopp er kvinner som er så redd for mus og rotter?

Elsker mus, rotter og gnagere generelt, slanger og edderkopper er søte. Møll derimot.

Kvinne mitt i hysterisk alder :😜 ( straks 50)

Vhanja skrev (20 minutter siden):

Jeg har to brødre. De er like redd for edderkopper som meg. :) 

Her fant jeg en mulig forklaring.

https://www.vikebladet.no/nyhende/i/aWem37/derfor-er-kvinner-meir-redde-for-mus

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her fant jeg en mulig forklaring.

https://www.vikebladet.no/nyhende/i/aWem37/derfor-er-kvinner-meir-redde-for-mus

Interessant. Litt tåpelig click-bait overskrift, da, når artikkelen sier noe helt annet.

UtakknemligDiva

Jeg forstår ikke at det er mulig å være redd for mus nei. Men jeg forstår deg. Jeg har det slik med edderkopper. Det kan bli en del liv rundt meg dersom jeg ser en edderkopp….. og det er jo en del som nesten gjør litt narr av en for det, særlig som voksen. 

Endret av UtakknemligDiva
UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Elsker mus, rotter og gnagere generelt, slanger og edderkopper er søte. Møll derimot.

Kvinne mitt i hysterisk alder :😜 ( straks 50)

Ja jeg har noen dyr jeg synes er søte også. Som mange andre synes er helt tullete kan være søte.

Mus er søte, rotter er søte (bortsett fra disse med utstående ører, de er stygge), slanger er søte (eller fascinerende på en måte) , krokodiller og alligatorer er veldig søte.. synes de har så søte øyne 😅😅 bare synd konsekvensen av å nærme seg en er hva det er..

UtakknemligDiva
Glitter skrev (11 minutter siden):

Jeg har sore problemer med knelere. Jeg blir fysisk kvalm av de. 😛

Haha jeg hadde en på rommet mitt da jeg var i Tyrkia. Tror du fikk snap 😅😅😅

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...