Gå til innhold

Burde jeg vurdere å begynne på igjen på lamictal?

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake sluttet jeg på lamictal da jeg ikke lenger klarte å ta den pga smaken og jeg har tenkt tanken om jeg kanskje burde begynne på igjen? En stund etter at jeg sluttet havnet jeg inn i en depresjon og fikk tilbake suicidale tanker. Jeg ble innlagt og ble etterhvert bedre. Nå er jeg vel på min "normal" og vil si jeg har det bra. 

Men det jeg lurer på er om jeg kan risikere å havne i depresjon igjen eller om en kan si at jeg trygt egentlig kan klare meg uten lamictalen? Jeg bruker litium, abilify og wellbutrin nå. Jeg kan vel si at jeg ikke merket store forskjellen når jeg begynte på lamictal. Men kanskje den gjorde mer nytte enn det jeg egentlig trodde? 

Målet mitt har vel egentlig vært å bruke så lite medisiner som mulig, men jeg har bare blitt veldig redd for å bli dårlig igjen. Så har innsett at akkurat det målet ikke er så viktig.

(Skal selvfølgelig diskutere dette med behandler, men tenkte det ville være fint med flere innspill).

Endret av lavender
  • lavender endret tittelen til Burde jeg vurdere å begynne på igjen på lamictal?

Fortsetter under...

Den gang du skulle til å slutte og ba om kommentarer på det, fikk du tydelige råd om å ikke slutte. Du fikk informasjon om at det var en overveiende stor sjanse for at du vil bli verre om du slutter. Da kan du selv tenke deg til svaret på dagens tråd angående Lamictal og sykdomsopplevelse. Er man så syk som du er og innvilget uførestønad pga sykdom, blir det alt for dumt å unngå viktig medisin fordi du syns det ikke smaker godt nok. Det finnes til og med løsninger på det med smak, som du fikk sist, og valgte å ikke forholde deg til. 

Anonymkode: bf9df...1a7

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den gang du skulle til å slutte og ba om kommentarer på det, fikk du tydelige råd om å ikke slutte. Du fikk informasjon om at det var en overveiende stor sjanse for at du vil bli verre om du slutter. Da kan du selv tenke deg til svaret på dagens tråd angående Lamictal og sykdomsopplevelse. Er man så syk som du er og innvilget uførestønad pga sykdom, blir det alt for dumt å unngå viktig medisin fordi du syns det ikke smaker godt nok. Det finnes til og med løsninger på det med smak, som du fikk sist, og valgte å ikke forholde deg til. 

Anonymkode: bf9df...1a7

Åja, husket ikke at jeg alt hadde opprettet en tråd om det. Ja, jeg skjønner at det blir dumt, og jeg føler meg dum og. Da jeg sluttet tenkte jeg jo at de andre medisinene jeg står på trolig ville være nok. Og det er de kanskje også? For jeg klarer meg jo uten per i dag, spørsmålet er bare om det vil vedvare. Vil også legge til at jeg har vært deprimert på lamictal også, og da var depresjonen alvorlig. Så jeg synes ikke det er så lett å si hvilken effekt lamictal egentlig har og ikke. 

Jeg begynte igjen nå nylig, smaken er grusomt, men drikker man den ned er den ebdre enn for eksempel imovane. 

Hvorfor de har lagd den med så vond smak kan man vel undres over. Men virkningen er mye bedre en  smaken.

Og er vel til syvende og sist fet som betyr noe.

And by the way, pakningene har blitt idiotiske også. Men sikker for at barn ikke skal få de i seg, men veldig irriterende å åpne. 

Ble også deprimert på lamictal, begynte på Abilify, gikk mer lamictal en jeg var komfortabel med, derfor byttet jeg til lithium, noe jeg også datt ned i depresjon av. Var jo bra på lamictal + Abilify, men var en idiot, og håper jeg har lært.

Så var det meg ville jeg begynt igjen.

Anonymkode: f2ebd...360

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville vurdert å begynne igjen men o samråd med behandler. Jeg ville fulgt behandler sitt råd.

Anonymkode: 1f2bd...721

Ja, jeg skal diskutere det med behandler, tenkte bare det ville være fint med innspill fra andre også.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg begynte igjen nå nylig, smaken er grusomt, men drikker man den ned er den ebdre enn for eksempel imovane. 

Hvorfor de har lagd den med så vond smak kan man vel undres over. Men virkningen er mye bedre en  smaken.

Og er vel til syvende og sist fet som betyr noe.

And by the way, pakningene har blitt idiotiske også. Men sikker for at barn ikke skal få de i seg, men veldig irriterende å åpne. 

Ble også deprimert på lamictal, begynte på Abilify, gikk mer lamictal en jeg var komfortabel med, derfor byttet jeg til lithium, noe jeg også datt ned i depresjon av. Var jo bra på lamictal + Abilify, men var en idiot, og håper jeg har lært.

Så var det meg ville jeg begynt igjen.

Anonymkode: f2ebd...360

Ja, jeg burde kanskje begynne på igjen. Er bare litt kjedelig å gå på en medisin om man ikke trenger den. Nå er jeg kanskje litt rar av meg, jeg vet ikke. For jeg er jo heldig og ikke har noen bivirkninger sånn sett. 

lavender skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg burde kanskje begynne på igjen. Er bare litt kjedelig å gå på en medisin om man ikke trenger den. Nå er jeg kanskje litt rar av meg, jeg vet ikke. For jeg er jo heldig og ikke har noen bivirkninger sånn sett. 

Jeg er ganske lik deg. Vil ikke stå på medisin jeg ikke trenger. Du er ikke rar. Jeg vil også slutte på medisin jeg ikke har bivirkning av😅også gjør jeg det og blir dårligere.

Jeg er ganske lik deg. Vil ikke stå på medisin jeg ikke trenger. Du er ikke rar. Jeg vil også slutte på medisin jeg ikke har bivirkning av😅også gjør jeg det og blir dårligere.

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal forsøke slutte på medisiner lenger (planen var egentlig å trappe ned på flere av de jeg står på nå). Jeg har jo ingen god grunn til å slutte. Og jeg forsøker tenke at jeg hadde jo ikke tenkt at jeg skulle slutte hele tiden om jeg gikk på feks insulin eller hjertemedisiner. Kjedelig å ta medisiner, ja. Men jeg har diagnose som tilsier at jeg må gå på medisiner livet ut og da må jeg bare forsøke godta det tenker jeg 🙂 

Jeg er også kommet til den konklusjonen; at jeg har en diagnose som tilsier at jeg må gå på medisiner livet ut (bp2). I epikrisen fra DPS står det at jeg bør motiveres til å stå på medisiner...

Det er vel et bra langsiktig mål å gå på så lite medisiner som mulig. Bivirkninger kan være mer enn det vi ikke ser. Samtidig har du merket at det gikk dårligere uten Lamictal, uten å vite om det var tilfeldig eller ikke. Du må nesten starte opp igjen og se om det blir bedring, eller? 

Nå man trappe opp like sakte som første gang når man starter opp på nytt tro?

Anonymkode: a02b3...0ba

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er også kommet til den konklusjonen; at jeg har en diagnose som tilsier at jeg må gå på medisiner livet ut (bp2). I epikrisen fra DPS står det at jeg bør motiveres til å stå på medisiner...

Ja, jeg har også bp2 🙂

Det er vel et bra langsiktig mål å gå på så lite medisiner som mulig. Bivirkninger kan være mer enn det vi ikke ser. Samtidig har du merket at det gikk dårligere uten Lamictal, uten å vite om det var tilfeldig eller ikke. Du må nesten starte opp igjen og se om det blir bedring, eller? 

Nå man trappe opp like sakte som første gang når man starter opp på nytt tro?

Nå er jeg jo så bra som jeg kan bli (føler jeg) og begynner jeg på lamictal nå vet jeg jo da egentlig ikke om jeg blir bedre, siden jeg ikke kan bli bedre. Om du skjønner hva jeg mener?

Ja, man må trappe opp like sakte. Jeg mener på å huske at det er slik at om du er en uke uten lamictal så må du begynne å trappe opp igjen.

Annonse

lavender skrev (Akkurat nå):

Nå er jeg jo så bra som jeg kan bli (føler jeg) og begynner jeg på lamictal nå vet jeg jo da egentlig ikke om jeg blir bedre, siden jeg ikke kan bli bedre. Om du skjønner hva jeg mener?

Ja, man må trappe opp like sakte. Jeg mener på å huske at det er slik at om du er en uke uten lamictal så må du begynne å trappe opp igjen.

Å. Men var det ikke sånn at det gikk dårligere nå da du sluttet eller var det bedre igjen? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å. Men var det ikke sånn at det gikk dårligere nå da du sluttet eller var det bedre igjen? 

Joda, det gikk dårligere når jeg sluttet, men etter en måneds tid+ var jeg tilbake til min normal. Det er litt derfor jeg lurer på om jeg kan risikere å havne i depresjon igjen eller om en kan si at jeg sannsynligvis kan klare meg uten lamictalen.

Håper dette fungerer for deg. Men som "høytfungerende" person med tilbakevendende depresjoner og som ikke har begynt på medisiner før 15 år etter at dette startet, så må jeg bare få si at det er et tøft liv. Nedturene kommer jo. Men du har andre medisiner også, så er vel ikke sikkert alt det er nødvendig. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når skal du dit? Oppdater oss gjerne.

Hun skulle ringe meg i løpet av uka. Ja, jeg kan forsøke huske å oppdatere her når jeg har fått snakket med henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...