Gå til innhold

Bipolar affektiv psykose

Anbefalte innlegg

Dette står på sykemeldingen min. Jeg har lest om dette og vet at det er en diagnose som bare er tull, altså for min del. Mulig legen hadde dårlig tid. Bør jeg be legen rette opp i det eller kan dette ikke komme negativt tilbake på meg? Tenker på bilkjøring osv. at det er uheldig med "slurv" med diagnose når det gjelder en slik en. 

Anonymkode: 46a91...041

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475908-bipolar-affektiv-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

44

• kupton

4

Mest aktive i denne tråden

Depresjon antar jeg. Ville det ikke være rart om det var virkelig  var sånn å ikke ta annen kontakt enn å sykemelde og ikke gjøre noe mer om det var tilfellet med ? Synes det høres alvorlig ut. Og slik som jeg skriver her og kommunikasjon med andre tilsier ikke noe I den retning heller. 

Jeg lurer på om jeg må skrive en melding mtp konsekvenser eller kan la det fare? Tror legen har skrevet det fordi jeg har depresjon og diagnose bipolar2. Bommet litt i lista kanskje. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Depresjon antar jeg. Ville det ikke være rart om det var virkelig  var sånn å ikke ta annen kontakt enn å sykemelde og ikke gjøre noe mer om det var tilfellet med ? Synes det høres alvorlig ut. Og slik som jeg skriver her og kommunikasjon med andre tilsier ikke noe I den retning heller. 

Jeg lurer på om jeg må skrive en melding mtp konsekvenser eller kan la det fare? Tror legen har skrevet det fordi jeg har depresjon og diagnose bipolar2. Bommet litt i lista kanskje. 

*en den skrivefeil fordi jeg endret om på setninger, ikke fordi jeg er fjern ;)

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Helt sikkert bare en linje som ligger under en annen, nok lett å klikke feil. Hadde skrevet til legen på helsenorge og spurt om legen kunne skrive ny sykemelding med rett diagnose.

Anonymkode: 57e1e...22e

Ja. Hvis det kan ha konsekvenser må jeg det. Men ønsker ikke å ta kontakt ellers. Derav spørsmålet. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da har du nok rett i at han har bomma 

Anonymkode: 39fdb...7e1

Ja. Sist sto det "depresjonsfølelse" som jeg synes virket veldig bagatelliserende men er i alle fall mer korrekt enn det som står nå helt  i andre enden av skalaen. 

Nå er jeg så sint at jeg ikke vet hva. Sendte melding og spurte legen om den kunne endre diagnose på sykemelding eller om det ikke har noe å si. Svaret jeg fikk: 

Her denne personen helt skada? Jeg er da for f*** sykemeldt for en depressiv periode, eller lignende. Ikke for diagnosen bipolar i seg selv. Eupf har jeg ikke engang. Diagnose på sykemelding må da hen klare å formulere selv. Kanskje vært en idé å tilby en faktisk legetime istedenfor å ta bestilling på e-melding før man sykemelder. Ikke det at jeg er så gira på å gå dit men hvis ikke legen klarer vurdere om det er depresjon eller psykose så er vel denne lite skikket til oppgaven!

Screenshot_20231103_184147_PatientSky~2.jpg

Ja. Men per nå står det bipolar affektiv psykose. Noe jeg reagerte på. Dette var svaret jeg fikk da jeg etterspurte å endre diagnose på sykemelding. Jeg skal liksom velge blant disse som legen mener er registrert på meg fra DPS... for det første fikk jeg aldri diagnosen eupf. Det ble fastslått at bp2 er riktig. Og for det andre kan man vel ikke sykemeldes uten videre for å ha noe sånt i bunn bare? Da kan jeg får uendelig sykemelding da tydeligvis, siden hoveddiagnosen er alt som skal til. 

Er du sikker på at du ikke har fått emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse som diagnose? Har selv opplevd å få diagnose og ikke bli opplyst om det. Kan være greit å sjekke opp i. Kan jo så klart også bare være en feil i epikrisen da. 

Anonymkode: 44eca...e8f

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at du ikke har fått emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse som diagnose? Har selv opplevd å få diagnose og ikke bli opplyst om det. Kan være greit å sjekke opp i. Kan jo så klart også bare være en feil i epikrisen da. 

Anonymkode: 44eca...e8f

Ja. Sjekket opp sammen med psykolog for to måneder siden. Jeg var opprørt fordi jeg trodde et annet dps hadde satt den urettmessig. Hun sjekket systemet mens jeg var der. 

Det må gå an å bli sint uten å bli beskyldt for personlighetsforstyrrelse. 

Men hvorfor spør den meg??? Vet ikke at den ene ikke er fastslått engang. Vet de ikke hvorfor jeg er sykemeldt, symptomer og ingenting? Nei. Forbanna dust. Ikke du altså. Legen. Jeg kan vel ha noe helt annet denne gangen selv om jeg har bipolar vel? 

Kjenner jeg er ferdig med den legen. Og dps om de nå har løyet og den diagnosen står der allikevel. 

Men da mener folk at det er helt ok å skrive generell diagnose, be pasienten velge en av og, og ikke faktisk undersøke hva man sykemelde for. Hadde vel vært interessant det, uansett om det var hypomani eller depresjon. Prøver bytte vekk denne legen men er sånn 190 folk på alle andre ventelister. I tillegg til å bli sinna fordi legen ikke engang vet hvorfor hen sykemelde er kanskje at jeg også føler meg helt overlatt til meg selv. Jeg skjønner oppriktig ikke hvordan jeg bare skal komme ut av dette. Samtidig vet jeg ikke akkurat hva legen skal gjøre heller. Men kanskje vært interessert nok til å vite hva det gjelder eller høre åssen der står til i slutten av 3. uke sykemelding.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da mener folk at det er helt ok å skrive generell diagnose, be pasienten velge en av og, og ikke faktisk undersøke hva man sykemelde for. Hadde vel vært interessant det, uansett om det var hypomani eller depresjon. Prøver bytte vekk denne legen men er sånn 190 folk på alle andre ventelister. I tillegg til å bli sinna fordi legen ikke engang vet hvorfor hen sykemelde er kanskje at jeg også føler meg helt overlatt til meg selv. Jeg skjønner oppriktig ikke hvordan jeg bare skal komme ut av dette. Samtidig vet jeg ikke akkurat hva legen skal gjøre heller. Men kanskje vært interessert nok til å vite hva det gjelder eller høre åssen der står til i slutten av 3. uke sykemelding.

Men du hadde kun e-konsultasjon?

Legen kan da kun diagnostere utifra hva du skriver. Leger kan ikke se igjennom Internett.

Kan det være du forklarer deg dårlig skriftlig?

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men du hadde kun e-konsultasjon?

Legen kan da kun diagnostere utifra hva du skriver. Leger kan ikke se igjennom Internett.

Kan det være du forklarer deg dårlig skriftlig?

Ja. Og en telefon. Jeg tenker at legen har ansvar for å be om en vanlig konsultasjon hvis en ikke klarer vurdere. Den telefonen var for tre uker siden, så e - melding for de neste ukene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...