Gå til innhold

Hvilken behandling for bipolar 2?

Anbefalte innlegg

Fikk diagnosen bipolar 2 av en psykiater for noen år tilbake. Har forsøkt å leve medisinfritt, men innser nå at det kanskje ikke er optimalt av to grunner: 1) Jeg har en depresjon på ca. to måneder omtrent årlig, samt minidepresjoner og 2) hypomaniene mine kan være mer skadelig enn jeg trodde.

Hadde nettopp en hypomani der jeg brukte 80-90 000 av sparepengene på få uker. Så å si daglig festing, masse sex og dating, spontane reiser (tok permisjon fra jobb). Gikk inn i et forhold alt for spontant. Mistet apetitten og gikk seks-sju kilo ned i vekt på få uker. Ser i ettertid at jeg i stor grad mistet evnen til konsekvenstenkning. Der og da føltes dog det meste fantastisk.

Like etter falt jeg inn i en depresjon nærmest over natten. Nå er alt et ork, jeg vil bare sove, spiser masse drittmat. Mangler følelser for hun jeg inngikk et forhold med i hypomanien, som føles forferdelig. Vet ikke om dette skyldes depresjonen eller om følelsene jeg hadde under hypomanien ikke var reelle. 

Spørsmål:

1. Er det sannsynlig at dette er bipolar? Kan det være noe annet? Kan psykologisk behandling alene kanskje virke?

2. Hvilke medisiner er best for å stabilisere humørsvingningene? Psykiater anbefalte i sin tid Lamictal. Nå har jeg også lest om lav dose Litium, kan det være noe? Jeg ønsker noe som også kan forebygge hypomaniene. Jeg underkommunsierte nok til psykiater de negative konsekvensene disse kan ha.

Anonymkode: c2485...e59

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/475909-hvilken-behandling-for-bipolar-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fikk diagnosen bipolar 2 av en psykiater for noen år tilbake. Har forsøkt å leve medisinfritt, men innser nå at det kanskje ikke er optimalt av to grunner: 1) Jeg har en depresjon på ca. to måneder omtrent årlig, samt minidepresjoner og 2) hypomaniene mine kan være mer skadelig enn jeg trodde.

Hadde nettopp en hypomani der jeg brukte 80-90 000 av sparepengene på få uker. Så å si daglig festing, masse sex og dating, spontane reiser (tok permisjon fra jobb). Gikk inn i et forhold alt for spontant. Mistet apetitten og gikk seks-sju kilo ned i vekt på få uker. Ser i ettertid at jeg i stor grad mistet evnen til konsekvenstenkning. Der og da føltes dog det meste fantastisk.

Like etter falt jeg inn i en depresjon nærmest over natten. Nå er alt et ork, jeg vil bare sove, spiser masse drittmat. Mangler følelser for hun jeg inngikk et forhold med i hypomanien, som føles forferdelig. Vet ikke om dette skyldes depresjonen eller om følelsene jeg hadde under hypomanien ikke var reelle. 

Spørsmål:

1. Er det sannsynlig at dette er bipolar? Kan det være noe annet? Kan psykologisk behandling alene kanskje virke?

2. Hvilke medisiner er best for å stabilisere humørsvingningene? Psykiater anbefalte i sin tid Lamictal. Nå har jeg også lest om lav dose Litium, kan det være noe? Jeg ønsker noe som også kan forebygge hypomaniene. Jeg underkommunsierte nok til psykiater de negative konsekvensene disse kan ha.

1. Ja, det du beskriver er helt klart bipolar lidelse. Nesten så jeg mistenker at du har type 1. 

2. Dette spørsmålet får andre ta seg av. 

Endret av Solstrim

Rett ut av boka vel. Siden du allerede har diagnosen og har denne oppsummeringen av nylige utviklinger og hendelser vil jeg ellers ukvalifisert hevde at ja, det er stor sannsynlighet for at du er bipolar. 

Anonymkode: a5dc9...5e3

Annonse

Lamictal for å dempe depresjoner og Abilify for å dempe oppturer, daglige medisiner begge to.

Kan ikke forestille meg det kan  være annet enn bipolaritet du har.

Nå er jeg ikke den som har sex med andre enn mannen eller fester da jeg jo selv i den tilstanden er en fest ( for meg i det minste). Men har ingen hemninger ang shopping og reiser.

Jeg har orøvd å slutte på lamictal og abilify, ikke glad i medisiner, det var noe av det dummeste jeg har gjort. Medisiner er essensielt.

Anonymkode: d5035...cf6

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For behandling av mani eller blandede episoder: Førstevalg: Litium og valproat. Andrevalg: karbamazepin. Er andrevalg på grunn av risiko for fosterskader ved bruk under svangerskap.

For behandling av  bipolar depresjon type 2:  Førstevalg: quetiapin . Andrevalg: lamotrigin

Kilde: (Aarre, Trond, 2012)

Stormwind skrev (32 minutter siden):

For behandling av mani eller blandede episoder: Førstevalg: Litium og valproat. Andrevalg: karbamazepin. Er andrevalg på grunn av risiko for fosterskader ved bruk under svangerskap.

For behandling av  bipolar depresjon type 2:  Førstevalg: quetiapin . Andrevalg: lamotrigin

Kilde: (Aarre, Trond, 2012)

Ser er det en jeg aldri har prøvd. Ble en litt lettelse her at det faktisk finnes en jeg aldri har prøvd, karbamazapin. Er alt for gammel for barn, så da er det i det minste en sjanse til hvis lamictal og abilify ikke fungerer. Har blandede episoder. 

Anonymkode: d5035...cf6

Stormwind skrev (35 minutter siden):

Psykiater som diagnostiserte meg sa at Lamictal var førstevalg, slik kupton sa. Hun jobbet spesielt med bipolar. Fastlege sier nå Serequel depot kan brukes mot hypomanier.

Forøvrig takk for svar alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...