Gå til innhold

Utbrent og dps

Anbefalte innlegg

ISW skrev (43 minutter siden):

Jeg tror det er veldig ulik kompetanse og interesse hos psykologer. Jeg kjenner flere psykologer/-spesialister som er helt rå på farmakologi og som lager behandlingsopplegg på egen hånd (og får lege til å utføre). 

Heldigvis er de gamle divanpsykologene som mente alt handlet om barndommen en utdøende rase..

Ja, det stemmer nok at psykologer kan være rå på det, og at de får skrevet resepter og fulgt opp ved hjelp av en lege. 

Men jeg halverer den arbeidslinjen med å gå direkte til en psykiater, óg litt fordi jeg ble pushet rundt i flere år mellom psykologer uten noe konkret å vise til. Litt uflaks sikkert. 

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at i mitt tilfelle så handler DPS mer om hva slags kroppslige symptomer jeg har enn hva og hvordan jeg tenker. Jeg trenger ikke gå i eget hodet men heller i egen kropp - for eksempel så blir jeg ikke spurt om hva jeg følte eller tenkte i et panikkanfall. Mer om hvilket konkrete kroppslige symptomer jeg hadde. Håper det gir mening. Jobber ikke med tanker og adferd, men mer med å finne ut hvilket kroppslige reaksjoner kroppen viser, og etter hvert hvorfor.

Ja skjønner hva du mener.
For min del så er også det meste av hvordan jeg føler meg nå kroppslig- har på en måte ikke kontakt med følelsene og tankene nå- selv om jeg lilevel roter meg langt inn i tankespiraler, desperasjon og depressivitet og frykt når jeg kjenner på alle symptomene og reaksjonene. Men det er bare knyttet til dette. Tanker og følelser omkring andre ting er fraværende. Så på en måte analyserer og kjenner jeg nok allerede for mye kropp og symptomer, samtidig som jeg hvertfall ikke vil komme noen vei med å snakke om å endre tankene ift dette. Så jeg er spent på hvordan de vil angripe med- veldig redd for å bli verre. Jeg trenger at jeg finner en måte å få roet denne vedvarende uroen - som antagelig skaper opplevelsen av å ikke fungere eller være til stede- en slags utslitthet samtidig som jeg ikke har ro. Så hva som er nøkkelen til å skru av akkurat det håper jeg de har- da ingen har hatt den så langt! Og for meg nå så forsterkes uroen av symptomene, samtidig som symptomene kanskje kommer av uroen- jeg vet ikke og skjønner ikke- det er skikkelig høna og egget opplegg😆

Må jo uansett snakke og fortelle når jeg starter opp der. Så vi får sjå.

Det er uansett interessant å Gå til kroppen- jeg snakka med en sykepleier som var veldig for å løsne opp spenninger og følelser og «traumer» via kroppen og henviste til blant annet «skjelveøvelsee» og somatic experiences.. (nå husker jeg i farta ikke helt hva det het men kan sjekke det), var interesant. Hørtes litt alternativt ut men hun var nå psykiatrisk sykepleier og mente at dette kom mer og mer inn i vanlig tankegang 

Vet ikke om det har noe for sg, men denne tilnærmingen traff meg veldig. Har ikke prøvd det ut 

Anonymkode: 993d9...adb

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja skjønner hva du mener.
For min del så er også det meste av hvordan jeg føler meg nå kroppslig- har på en måte ikke kontakt med følelsene og tankene nå- selv om jeg lilevel roter meg langt inn i tankespiraler, desperasjon og depressivitet og frykt når jeg kjenner på alle symptomene og reaksjonene. Men det er bare knyttet til dette. Tanker og følelser omkring andre ting er fraværende. Så på en måte analyserer og kjenner jeg nok allerede for mye kropp og symptomer, samtidig som jeg hvertfall ikke vil komme noen vei med å snakke om å endre tankene ift dette. Så jeg er spent på hvordan de vil angripe med- veldig redd for å bli verre. Jeg trenger at jeg finner en måte å få roet denne vedvarende uroen - som antagelig skaper opplevelsen av å ikke fungere eller være til stede- en slags utslitthet samtidig som jeg ikke har ro. Så hva som er nøkkelen til å skru av akkurat det håper jeg de har- da ingen har hatt den så langt! Og for meg nå så forsterkes uroen av symptomene, samtidig som symptomene kanskje kommer av uroen- jeg vet ikke og skjønner ikke- det er skikkelig høna og egget opplegg😆

Må jo uansett snakke og fortelle når jeg starter opp der. Så vi får sjå.

Det er uansett interessant å Gå til kroppen- jeg snakka med en sykepleier som var veldig for å løsne opp spenninger og følelser og «traumer» via kroppen og henviste til blant annet «skjelveøvelsee» og somatic experiences.. (nå husker jeg i farta ikke helt hva det het men kan sjekke det), var interesant. Hørtes litt alternativt ut men hun var nå psykiatrisk sykepleier og mente at dette kom mer og mer inn i vanlig tankegang 

Vet ikke om det har noe for sg, men denne tilnærmingen traff meg veldig. Har ikke prøvd det ut 

Det er snakk om psykosomatiske plager. Det hele er veldig interessant, og jeg gleder meg til mer forskning er på plass. 

Om den tilnærmingen er noe du finner interessant, er det veldig enkelt å teste det litt når du har litt mer overskudd og mental kapasitet. Skjønner jo at ting ikke er greit nå.

Jeg for nå strekker på kroppen, bytter miljø (inne/ ute osv) og gjør fine ting for meg selv. Løper ikke rundt og måler puls eller er for mye i eget hode heller. Rart med det, når man føler noen kompetente er ved din side så slapper man automatisk mer av!

Jeg håper virkelig DPS kan gjøre for deg det den holder på å gjøre for meg. Er på riktig vei! Forventer ikke å løse alle mine problemer heller, går så langt jeg kommer☺️

ISW skrev (1 time siden):

Jeg tror det er veldig ulik kompetanse og interesse hos psykologer. Jeg kjenner flere psykologer/-spesialister som er helt rå på farmakologi og som lager behandlingsopplegg på egen hånd (og får lege til å utføre). 

Heldigvis er de gamle divanpsykologene som mente alt handlet om barndommen en utdøende rase..

Tenker du også at man kan komme seg videre / komme seg tilbake til den man var uten at man MÅ føle på allverdens (gamle) følelser? 
Jeg skjønner jo at det som oftest handler om noen følelser og mønstre som gjør at man havner i slike kriser og får store psykiske(psykosomatiske plager ), men har blitt oppgitt av å på en måte få vite at eneste vei ut er å FØLE PÅ FØLELSENE osv. vanskelig når en smell som oftest er er resultat av mye- og det å skulle gå inn å analysere og finne ut og føle på alle følelsene som kanskje kan ligge under- er en umulig og for min del forverrende oppgave- på veien vil jeg overtenke en hver ting og opplevelse fra livet feks

Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Det er snakk om psykosomatiske plager. Det hele er veldig interessant, og jeg gleder meg til mer forskning er på plass. 

Om den tilnærmingen er noe du finner interessant, er det veldig enkelt å teste det litt når du har litt mer overskudd og mental kapasitet. Skjønner jo at ting ikke er greit nå.

Jeg for nå strekker på kroppen, bytter miljø (inne/ ute osv) og gjør fine ting for meg selv. Løper ikke rundt og måler puls eller er for mye i eget hode heller. Rart med det, når man føler noen kompetente er ved din side så slapper man automatisk mer av!

Jeg håper virkelig DPS kan gjøre for deg det den holder på å gjøre for meg. Er på riktig vei! Forventer ikke å løse alle mine problemer heller, går så langt jeg kommer☺️

Håper det, fint å høre gode erfaringer hvertfall. 
Jeg følte meg i ganske god stand til å håndtere meg selv før denne smellen. Men de må hjelpe meg å skru av denne overaktiveringen jeg er i nå hvertfall 🤪 så jeg kan bli «Bevisst» igjen

Trinity80 skrev (25 minutter siden):

Ja det er interessant, og jeg syns jo det er interessant om det å jobbe «motsatt»vei faktisk er like bra- altså jobbe fra kroppen for å «endre» hjernen istedet for å bare jobbe med hjernen (tankene) for å endre kroppen. 

knskje litt det isw skriver her og, at flere og flere psykologer ser det som litt avleggs å bare grave i gamle ting. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er mye plaget med psykosomatiske symptomer- som vi har snakket om her- vil anti deprresiva hjelpe på dem?

Ja, særlig hvis en er deprimert. Det er et forsøk verdt også ellers i følge et foredrag jeg hørte sist fredag ved en overlege på psykosomatisk avd RH.

kupton skrev (21 minutter siden):

Ja, særlig hvis en er deprimert. Det er et forsøk verdt også ellers i følge et foredrag jeg hørte sist fredag ved en overlege på psykosomatisk avd RH.

Finnes det egne psykosomatiske avdelinger faktisk? 

Nå er jo kanskje en del av psymptombildet mitt sammensatt av at de kommer av overaktivering/stress/utbrent og av angst. Så veit ikke om det har noe for seg da?

kupton skrev (24 minutter siden):

Og når jeg snakker om psykosomatiske symptomer så mener jeg det som sitter mer fast i kroppen og hodet over tid og ikke er typiske ting som svimmelhet osv som kommer i et angst/panikkANFALL

kupton skrev (4 timer siden):

Var det spesifikke AD som ble anbefalt, knyttet til psykosomatiske plager? 

Anonymkode: 8ce96...b40

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Var det spesifikke AD som ble anbefalt, knyttet til psykosomatiske plager? 

Anonymkode: 8ce96...b40

Nå må du ikke selv-diagnostisere deg selv online. Vent til timen din, og ikke manifestere tankekjøret ditt gjennom tastene☺️ Det er mindre hjelpsomt. 

Annonse

Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Nå må du ikke selv-diagnostisere deg selv online. Vent til timen din, og ikke manifestere tankekjøret ditt gjennom tastene☺️ Det er mindre hjelpsomt. 

Var ikke meg ts som skrev den kommentaren 😊

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var ikke meg ts som skrev den kommentaren 😊

Ser set nå☺️ @kupton kan svare her om han ønsker, men ulike AD virker veldig ulikt på ulike tilstander og personer mener jeg å huske. 

@kupton

vet du hvorfor man får psykosomatiske symptomer når det blir for mye og overveldende?

Og når jeg snakker om psykosomatiske symptomer så mener jeg det som sitter mer fast i kroppen og hodet over tid og ikke er typiske ting som svimmelhet osv som kommer i et angst/panikkANFALL- stemmer det?

visste heller ikke at det fantes psykosomatiske avdelinger.. hvordan behandles man på disse eller på psykosomatiske poliklinikker?

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

@kupton

vet du hvorfor man får psykosomatiske symptomer når det blir for mye og overveldende?

Og når jeg snakker om psykosomatiske symptomer så mener jeg det som sitter mer fast i kroppen og hodet over tid og ikke er typiske ting som svimmelhet osv som kommer i et angst/panikkANFALL- stemmer det?

visste heller ikke at det fantes psykosomatiske avdelinger.. hvordan behandles man på disse eller på psykosomatiske poliklinikker?

@kupton 

ikke meninga å mase, men er så interessert i dette- håper du som har kunnskap kan svare 😊

kupton skrev (15 minutter siden):

Nå synes jeg du skal roe ned kontrollbehovet, møte opp og la fagfolk gjøre jobben.

Det skal de få. Men jeg er interessert i temaet; hvorfor er det galt å spørre om kunnskap om det jeg spurte om i forrige innlegg? 
fagfolka jeg møter skal hjelpe meg med behandling, men jeg er interessert i temaet og spør derfor her om mer teoretiske ting. Er det noen grunn til at du ikke vil svare på de spørmålene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...