Gå til innhold

"Er du norsk eller muslim?"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Jeg føler jeg mister håpet veldig ofte jeg, og jeg har ikke høyere utd. 
Folk skriver ut hele a4 ark, for bare å bruke halve. Jeg er tydeligvis den eneste som klarer å skrive ut 2 forskjellige på 1 ark.. 

Noen ganger kan folk buse ut med ting før de tenker seg om og så kommer det feil ut. 
Jeg buset en gang ut med «hæ? Har vi fri 17.mai?» på skolen….. eller noe lignende.

Han kunne vel svart «begge» .. en norskmuslim altså….

Endret av UtakknemligDiva
UtakknemligDiva skrev (2 minutter siden):

Jeg føler jeg mister håpet veldig ofte jeg, og jeg har ikke høyere utdannelse. 
Noen ganger kan folk buse ut med ting før de tenker seg om og så kommer det feil ut. 
Jeg buset en gang ut med «hæ? Har vi fri 17.mai?» på skolen….. eller noe lignende.

Han kunne vel svart «begge» .. en norskmuslim altså….

Ja, en kan plumpe ut med mye rart! 

Og ja. Man kan veldig fint være både norsk og muslim. Jeg forventer at en med universitetsutdannelse vet det! Jeg blir bare "woow" 

Og jeg er jo ingen av delene heller. Han så kun på meg at jeg ikke var helt hvit og har mørkt hår. 

For noe greier. 

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Og ja. Man kan veldig fint være både norsk og muslim. Jeg forventer at en med universitetsutdannelse vet det! Jeg blir bare "woow" 

Og jeg er jo ingen av delene heller. Han så kun på meg at jeg ikke var helt hvit og har mørkt hår. 

For noe greier. 

Men du har norsk statsborgerskap? Da er du jo norsk. 

Anonymkode: 9527b...4f3

Annonse

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Når man får dette spørsmålet fra en som er høyt utdannet med en dertil jobb. Hva f... skal en svare da? Og er det greit å føle at man kan miste håpet litt? 

I beste fall er det utenksomhet og begrepsforvirring som kan skje ved en feil, men skjer det konsekvent er det verre... Jeg tror det ofte handler om lite bevissthet rundt språk og emnet generelt. Men vet ikke...

Jeg tror at jeg ville være fristet til å spørre tilbake, er du kristen/annen religion eller norsk e.l.? Men ofte er dette lite hensiktsmessig/konstruktiv kommunikasjon - selv om det er fristende der og da pga. oppgitthet/irritasjon. Jeg kan få tilsvarende spørsmål, men innen andre områder.

Det jeg synes er vanskelig, er at en representerer en minoritet gjennom sitt svar - ikke kun seg selv... Derfor lar jeg spørsmålet passere ,men leder samtalen over på noe annet.

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (38 minutter siden):

For noe greier. 

Åå, det handlet om deg ja. Jeg trodde du hadde overhørt noe.

Men er du ikke norsk? 
Kanskje han egentlig mente «er du norsk eller utenladsk», men du så kanskje ut som en fra et muslimsk land og det kon uheldig ut hos han? 
Det blir litt sånn som jeg kunne sagt når jeg var opptil 19 år kanskje.. hvis jeg var veldig sliten kunne jeg direkte fornærme folk uten at det var meningen.. sånn som det her: «er du homo?» hvis jeg hadde syntes at noen virket feminin eller lite mannlig. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde spilt dum tilbake. "Er du norsk eller kristen?"

Anonymkode: 4cfec...cc1

Du vet at man kan virke ekstremt sur, irritabel og «med piggene ute» av sånn? Konmer jo veldig an på stemningen fra før, men hvis det her kan være at noen bare er veldig uheldig med uttrykksmåten synes jeg ikke man absolutt må gå inn for å være frekk.

Eva Sofie skrev (12 minutter siden):

I beste fall er det utenksomhet og begrepsforvirring som kan skje ved en feil, men skjer det konsekvent er det verre... Jeg tror det ofte handler om lite bevissthet rundt språk og emnet generelt. Men vet ikke...

Jeg tror at jeg ville være fristet til å spørre tilbake, er du kristen/annen religion eller norsk e.l.? Men ofte er dette lite hensiktsmessig/konstruktiv kommunikasjon - selv om det er fristende der og da pga. oppgitthet/irritasjon. Jeg kan få tilsvarende spørsmål, men innen andre områder.

Det jeg synes er vanskelig, er at en representerer en minoritet gjennom sitt svar - ikke kun seg selv... Derfor lar jeg spørsmålet passere ,men leder samtalen over på noe annet.

Jo, men det er det med "oss og dere" "oss og dem" jeg blir så oppgitt over. At folk fremdeles ikke forstår at det er ett folk i Norge- uavhengig av opprinnelse og kultur. For så lenge det er sånn så skaper det skiller, og det blir mer håpløst å se at vi kan ha felles mål og ønsker i samfunnet. Det blir ofte rettet kritikk mot "de som ikke vil integrere seg", men med slike holdninger som nevnt så er det jo umulig å bli ansett som integrert også.

Etter generssjoner er det fremdeles sånne holdninger. Da blir jeg noe motløs. Og ekstra når det kommer fra en voksen person med høy utdannelse. 

Endret av Kashmir
UtakknemligDiva
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jo, men det er det med "oss og dere" "oss og dem" jeg blir så oppgitt over. At folk fremdeles ikke forstår at det er ett folk i Norge- uavhengig av opprinnelse og kultur. For så lenge det er sånn så skaper det skiller, og det blir mer håpløst å se at vi kan ha felles mål og ønsker i samfunnet. Det blir ofte rettet kritikk mot "de som ikke vil integrere seg", men med slike holdninger som nevnt så er det jo umulig å bli ansett som integrert også.

Etter generssjoner er det fremdeles sånne holdninger. Da blur jeg noe motløs. Og ekstra når det kommer fra en voksen person med høy utdannelse. 

Det ligger i våres natur å kategorisere og sette ting i bås. Det forenkler livet.

Det ER forskjeller på folk. Hadde det ikke vært det hadde alle land hatt samme kleestil, regler, religioner og kulturer.

Men forskjell trenger ikke å være bare negativt. Jeg har også spurt hvor folk er fra, og jeg er ikke redd for å spørre om land, selv om de snakker norsk og er oppvokst i Norge, ser de såpass utenlandske ut at de skjønner hva jeg mener. Jeg sier også at jeg spør fordi jeg synes det er spennende med utland og andre kulturer osv. Ingen tar dette negativt. 

Endret av UtakknemligDiva
UtakknemligDiva skrev (11 minutter siden):

Det ligger i våres natur å kategorisere og sette ting i bås. Det forenkler livet.

Det ER forskjeller på folk. Hadde det ikke vært det hadde alle land hatt samme kleestil, regler, religioner og kulturer.

Men forskjell trenger ikke å være bare negativt. Jeg har også spurt hvor folk er fra, og jeg er ikke redd for å spørre om land, selv om de snakker norsk og er oppvokst i Norge, ser de såpass utenlandske ut at de skjønner hva jeg mener. Jeg sier også at jeg spør fordi jeg synes det er spennende med utland og andre kulturer osv. Ingen tar dette negativt. 

Ja, det er jo forskjell på kulturer. Også innad i Norge. Jeg tåler helt fint at folk spør hvor jeg kommer fra. Men jeg har veldig dårlig erfaring med å opplyse om det, og jeg har opplevd regelrett diskriminering pga at jeg ikke opprinnelig er norsk. Ikke rasisme, men diskriminering. Og det er vanskelig fordi det ofte blir brukt som hersketekenikk som i : Det kan ikke du uttale deg om siden du ikke kjenner kulturen/ språket og norsk historie godt nok. 

Og jeg har fått topp karakterer i både norsk og historie! Det blir jøvli provoserende. Noen ganger. Akkurat som når en våger å si noe kritikkverdig om Norge. Standardsvaret : Kom deg tilbake til der du kom fra! 🙃

Det er masse sånt som kan gjøre en del ting vanskelige.

Endret av Kashmir

Annonse

Kashmir skrev (11 timer siden):

Når man får dette spørsmålet fra en som er høyt utdannet med en dertil jobb. Hva f... skal en svare da? Og er det greit å føle at man kan miste håpet litt? 

Der var er dumt spørsmål, ja. Det er nok ikke så mye håp for vedkommende.

Krenk a lot? Jada. Litt uoverveid ordvalg men du skjønner hva som menes? Er du oppvokst i Norge, kanskje sekulær, eller er du oppvokst et annet sted, veldig religiøs? Som de to ytterpunktene i spørsmålet. Men tror forresten det handler mer om geografisk og kulturell bakgrunn enn religion. Det å spørre om du er norsk eller muslim er bare en forenklet og kanskje litt klumsete måte å spørre på. Det trenger ikke være så veldig personlig. Man tør nesten ikke snakke til folk lenger av frykt for at man sier noe ubevisst om kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsnedsettelse osv. 

Anonymkode: e4c0d...d92

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Krenk a lot? Jada. Litt uoverveid ordvalg men du skjønner hva som menes? Er du oppvokst i Norge, kanskje sekulær, eller er du oppvokst et annet sted, veldig religiøs? Som de to ytterpunktene i spørsmålet. Men tror forresten det handler mer om geografisk og kulturell bakgrunn enn religion. Det å spørre om du er norsk eller muslim er bare en forenklet og kanskje litt klumsete måte å spørre på. Det trenger ikke være så veldig personlig. Man tør nesten ikke snakke til folk lenger av frykt for at man sier noe ubevisst om kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsnedsettelse osv. 

Anonymkode: e4c0d...d92

Jeg ble ikke krenket. Jeg ble ikke sint heller. 

Det bare avslører hvor vanskelig det er å innse visse ting. Forenklet og klumsete ja..Og derfor forventerr jeg litt bedre av en med den utdannelsen ( og jobben ) Det har å gjøre med hva en må levere og lære iløpet av noen år i høyere utdanning, og hva jobben innebærer. Ingenting ble rettet opp heller. 

Worriesome Plenty 2

Jeg tenker det var ett uhøflig spørsmål. Veldig unyansert spørsmål. Jeg tror nok ikke dette dreier seg om en veldig fintfølende og saklig person.

Personlig pleier jeg ikke spørre folk hvor de kommer fra. Men tror det er ganske vanlig, men ikke på en så ‘brysk’ måte.

Worriesome Plenty 2 skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker det var ett uhøflig spørsmål. Veldig unyansert spørsmål. Jeg tror nok ikke dette dreier seg om en veldig fintfølende og saklig person.

Personlig pleier jeg ikke spørre folk hvor de kommer fra. Men tror det er ganske vanlig, men ikke på en så ‘brysk’ måte.

Du har helt rett 😀 eller det var forklaringen jeg fikk fra en tredje person. At han hverken er spesielt saklig eller høflig ( var ordet han brukte da )

UtakknemligDiva skrev (14 timer siden):

Du vet at man kan virke ekstremt sur, irritabel og «med piggene ute» av sånn? Konmer jo veldig an på stemningen fra før, men hvis det her kan være at noen bare er veldig uheldig med uttrykksmåten synes jeg ikke man absolutt må gå inn for å være frekk.

Enig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...