Gå til innhold

Hva betyr det egentlig å være selvdestruktiv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som i å drikke masse alkohol selv om en vet at det bryter ned kroppen eller å ta narkotika?

Anonymkode: 8fae4...b30

Klart det er selvdesktrutivt.

Men grunnen man begynner bør jo ikke være det. Kjenner narkomane som hadde det helt greit før narkotikaen tok de, men  de likte rus og tenkte som mange at litt i helger gjør jo ikke noe. Samme som å ta seg en pils. Hasj er jo mye sunnere enn alkohol, også gir det jo bedre rus. 

Ødelegge forhold, ikke møte opp til for eksempel DPS timer man har osv er jo også det.

Anonymkode: 69058...08f

Man kan straffe seg selv fordi man er et dårlig menneske men man kan holde på evig, skifte metoder og variere grader og måter. Men man får aldri egentlig en følelse av å ha gjort opp men en kortvarig lettelse kanskje. Er det rus så er det vel mer realitetsflukt. Også selvdestruktivt. 

Et annet tilfelle. La oss si du er lei av livet men ikke kan tillate deg et endelig valg. Da kan man gjøre selvskadende ting på impuls som plutselig blir alvor. Hvorfor er det i så fall ok? Fordi det ikke var med vilje men bare et ledd av noe annet som gikk galt. 

Anonymkode: a9895...eff

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og har du noen eksempler på dette?

Å avslutte all hjelp man har selvom man har det dårlig f. Eks. Jeg ringte ned til dps og sa opp plassen min. 

Anonymkode: 64734...474

Annonse

Det kan være rusmusbruk , det kan være å gå inn i relasjoner en vet ikke er bra for en. Alt som gjør ting vanskelige for en selv og gjerne fordi en vil påføre seg selv problemer, straff og uheldige konsekvenser- ofte fordi man ikke tror at en fortjener å ha det bra, eller fordi en er vant til å ha det trøblete og noe å slite med. Det skjer nok også mye ubevisst. 

Det første jeg tenker på når noen sier de er selvdestruktive er selvskading, som f.eks kutting, brenning, risping. Det andre er jo også mer indirekte selvdestruktiv adferd som rusmisbruk, risikoadferd, spiseforstyrrelse, å bli værende i ødeleggende relasjoner. 

Endret av lavender
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hasj er jo mye sunnere enn alkohol, også gir det jo bedre rus. 

Feil ordbruk. Hasj er kanskje mindre skadelig enn alkohol. Kanskje?

https://utforsksinnet.no/amotivasjonssyndrom-og-cannabisforbruk/

kupton skrev (25 minutter siden):

Feil ordbruk. Hasj er kanskje mindre skadelig enn alkohol. Kanskje?

https://utforsksinnet.no/amotivasjonssyndrom-og-cannabisforbruk/

Nå skrev jeg om hva folk som ikke har psykiske problemer sier om hvorfor de ruser seg. Har lite med ordbruken min å gjøre.

Selv drikker jeg kanskje 1 flaske vin pr mnd max. Me  siden jeg wr oppvokst i miljøet vet jeg hanske mye om unnskyldninger mange har.

Anonymkode: 69058...08f

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å avslutte all hjelp man har selvom man har det dårlig f. Eks. Jeg ringte ned til dps og sa opp plassen min. 

Anonymkode: 64734...474

Åh! Det var leit! Strever du ennå og hvor lenge har du vært uten hjelp?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...