Gå til innhold

Mistet seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men tiltakene som foreslås  funker ikke .. og jeg skjønner ikke hvordan man skal klare det så lenge man ikke er seg selv

Anonymkode: b071c...843

I mitt tilfelle var det tid. Og da 2 år. Men dps hver uke var nok en viktig aktivitet.

Anonymkode: e1965...ff9

Fortsetter under...

Vet du noe om hvilken type terapi du får på DPS? Ønsker deg uansett lykke til.

Det jeg tenker, av det lille jeg har lest av innleggene dine, er at du trenger konkrete råd og tips til hvordan håndtere hverdagen slik den er for deg. Gjøre det ukontrollerte mer kontrollert og håndterbart - og det samme med tanker som kverner og kverner. Jeg håper de tilbyr virksom terapi mot dette.

Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Det jeg tenker, av det lille jeg har lest av innleggene dine, er at du trenger konkrete råd og tips til hvordan håndtere hverdagen slik den er for deg. Gjøre det ukontrollerte mer kontrollert og håndterbart - og det samme med tanker som kverner og kverner. Jeg håper de tilbyr virksom terapi mot dette.

Nei vet ikke. Har du noen tanker om hva slags terapi som kan funke?

Jeg har veldig mye fysiske symptomer i hodet- i tillegg til der jeg skrev her- samt lite ro og tilstedeværelse 

Har de «ulike» typer terapier?

Annonse

Men jeg trenger også å bli bedre og bli meg selv og bli kvitt de fysiske symptomene og uroen. Ikke bare få tips til å leve med dem. For det klarer jeg ikke 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men jeg trenger også å bli bedre og bli meg selv og bli kvitt de fysiske symptomene og uroen. Ikke bare få tips til å leve med dem. For det klarer jeg ikke 

Terapi er først og fremst ett verktøy for å komme ut av, ikke leve med i din situasjon.

Lære seg å leve med er for de med kroniske psykiske lidelser, som schizofreni, bipolar osv.

Kanskje du vil ha effekt av emdr også. Det fikk meg litt roligere ofte. Rart men en  effektivt greie for min del. 

Dette skal du ikke leve med for alltid, den tanken  bør du ta med deg. Men forvent det kan ta tid.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Terapi er først og fremst ett verktøy for å komme ut av, ikke leve med i din situasjon.

Lære seg å leve med er for de med kroniske psykiske lidelser, som schizofreni, bipolar osv.

Kanskje du vil ha effekt av emdr også. Det fikk meg litt roligere ofte. Rart men en  effektivt greie for min del. 

Dette skal du ikke leve med for alltid, den tanken  bør du ta med deg. Men forvent det kan ta tid.

Driver de med emdr på dps? Eller er det mer privat/alternativ greie? 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skjønner på en måte ikke hvordan terapi skal få vekk de fysiske symptomene hvertfall 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Driver de med emdr på dps? Eller er det mer privat/alternativ greie? 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tid ja.. men hva mener folk med at det tar tid hele tiden.. to måneder? Fire år? 6 uker?🤷‍♀️

jeg er vant med at ting går over av seg selv når man lever vanlig igjen men nå hindrer tilstanden meg i å leve vanlig og da skjønner jeg ikke hvordan det skal gå

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei vet ikke. Har du noen tanker om hva slags terapi som kan funke?

Jeg har noen tanker om det, men det får du høre hva DPS tenker er best, som ser deg IRL. Du må stole på at de vil deg ditt beste og at de kan sakene sine. Det er litt variasjon fra DPS til DPS, men jeg er sikker på at uansett vil de ha et tilbud som vil passe deg enten de har X eller Y.

Jeg har veldig mye fysiske symptomer i hodet- i tillegg til der jeg skrev her- samt lite ro og tilstedeværelse 

Kan du tenke deg noen årsak til hvorfor du føler på så mye uro og symptomer i hodet? Og hvilken funksjon har denne monitoreringen for deg?

Et av verktøyene du kanskje kan få lære deg, er at du ikke vil trenge å monitorere/overvåke alle tegn du kjenner på i kroppen og hvordan du til enhver tid har det. Om du føler deg urolig eller hvor til stede du føler deg.

For å ta et helt banalt eksempel: Om en tenker på at noe kan klø, da kan det være at det begynner å klø (nå klør det så vidt hos meg rundt ene øyet når jeg skriver dette...), og jeg vil anta at samme effekt vil en ha når en tenker over at en er urolig, føler seg lite til stede etc. Eller "føler jeg meg litt nedfor i dag?" - ja, kanskje litt...? Hvorfor ikke bare la dagen gå som den er, humøret bli som det blir og ta ting som det kommer. Det vil gå lettere etter hvert, og da vil du kunne bruke kreftene dine på ting i hverdagen. Det er dette en terapeut kan hjelpe deg med.

Jeg trenger litt håp og forsikringer om at dette kan bli bedre på en eller annen måte og at andre har opplevd samme og at det ikke er noe med meg som ingen har vært borti før og at det lar seg Fikse 

Det kan jeg garantere deg 110% - du er ikke alene om å ha det slik. Det er mange som vikler seg inn i slike mønster å håndtere tanker og følelser på, og da trenger en hjelp til å få det bedre. Men hovedproblematikken er nettopp det at en overtenker og tenker på det samme om og om igjen...

Annonse

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg har noen tanker om det, men det får du høre hva DPS tenker er best, som ser deg IRL. Du må stole på at de vil deg ditt beste og at de kan sakene sine. Det er litt variasjon fra DPS til DPS, men jeg er sikker på at uansett vil de ha et tilbud som vil passe deg enten de har X eller Y.

Kan du tenke deg noen årsak til hvorfor du føler på så mye uro og symptomer i hodet? Og hvilken funksjon har denne monitoreringen for deg?

Et av verktøyene du kanskje kan få lære deg, er at du ikke vil trenge å monitorere/overvåke alle tegn du kjenner på i kroppen og hvordan du til enhver tid har det. Om du føler deg urolig eller hvor til stede du føler deg.

For å ta et helt banalt eksempel: Om en tenker på at noe kan klø, da kan det være at det begynner å klø (nå klør det så vidt hos meg rundt ene øyet når jeg skriver dette...), og jeg vil anta at samme effekt vil en ha når en tenker over at en er urolig, føler seg lite til stede etc. Eller "føler jeg meg litt nedfor i dag?" - ja, kanskje litt...? Hvorfor ikke bare la dagen gå som den er, humøret bli som det blir og ta ting som det kommer. Det vil gå lettere etter hvert, og da vil du kunne bruke kreftene dine på ting i hverdagen. Det er dette en terapeut kan hjelpe deg med.

Det kan jeg garantere deg 110% - du er ikke alene om å ha det slik. Det er mange som vikler seg inn i slike mønster å håndtere tanker og følelser på, og da trenger en hjelp til å få det bedre. Men hovedproblematikken er nettopp det at en overtenker og tenker på det samme om og om igjen...

Vil gjerne høre hva du tenker, selvsagt skal de vite hva de kan tilby men noen ganger må man jo spørre/foreslå ting også

ang symptomer så er det ikke spnn at jeg kjenner etter overvåker osv bevist, men de er så sterke og tilstede absolutt hele tiden og er en del av grunnen til at jeg ikke fungerer. Det er altså ikke tankemønster men symptomer som er årsak og utg punkt her. Dette er et «tidsbegrenset» problem nå (denne situasjonen) og ikke et typisk trekk ved meg. Og behandler er også enig i at symptomene er reelle 

Og spørsmålet er jo: kan man finne tilbake til seg selv og den man var/er selv om man nå i en krise/etter en krise opplever at hele identiteten personligheten og egen historie er borte og separert fra en? 
Klare å koble seg på seg selv og alt igjen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...