Gå til innhold

Hva er bakdelen med å gå på sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hangover dagen etter. Er redusert til ettermiddagen, rent fysisk i tillegg til det psykiske for tiden. Synes det var galskap å forskrive det jeg tar nå mtp at jeg jobbet 100% + da jeg fikk det for noen uker siden. Ikke virker de hver gang heller men hangover dagen etter, det kommer allikevel. 

Anonymkode: 918fb...e84

Finnes ingen bakdel for min del, uten søvn=mani/hypomani=depresjon. Med søvn større sjanse for å cære stabil.

Aldri hatt noen form for bivirkninger av sovemedisiner. Men mange uten funksjon da.

Anonymkode: aa541...882

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes ingen bakdel for min del, uten søvn=mani/hypomani=depresjon. Med søvn større sjanse for å cære stabil.

Aldri hatt noen form for bivirkninger av sovemedisiner. Men mange uten funksjon da.

Hva tar du om jeg tør spørre?

Jeg kan nå i dette øyeblikk velge mellom om jeg skal sove i natt på hangover medisinene og deretter ikke være sikker på om jeg trygt kan kjøre unger på skolen... eller jeg kan velge å ikke sove for å kunne kjøre en smule tryggere og deretter trolig være helt ødelagt hele dagen og kvelden i morgen. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva tar du om jeg tør spørre?

Jeg kan nå i dette øyeblikk velge mellom om jeg skal sove i natt på hangover medisinene og deretter ikke være sikker på om jeg trygt kan kjøre unger på skolen... eller jeg kan velge å ikke sove for å kunne kjøre en smule tryggere og deretter trolig være helt ødelagt hele dagen og kvelden i morgen. 

Seroquel nå. 

Men alimemazin og propavan gir dyp søvn hvis jeg sovner også. 

Tar minst 1 time før leggetid. Får su Hannover ta enda lengre før. På meg virker ingenting før det har gått en stund.

Så et alternativ for hangover er jo å ta medisin før.

Når jeg er på vei til topps, så bruker jeg også sobril. Ksmqn en liten dose sv den få deg til å dose av den få deg til å sovne tro? Den gir avslapping, set kan jo være nok innimellom det.

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

... da ble det sovemidler som ikke virket... ikke søvn hittil etter 5 timer i senga... og hangover i morgen 🥳

Stakkars. Uff slikt er trasig.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seroquel nå. 

Men alimemazin og propavan gir dyp søvn hvis jeg sovner også. 

Tar minst 1 time før leggetid. Får su Hannover ta enda lengre før. På meg virker ingenting før det har gått en stund.

Så et alternativ for hangover er jo å ta medisin før.

Når jeg er på vei til topps, så bruker jeg også sobril. Ksmqn en liten dose sv den få deg til å dose av den få deg til å sovne tro? Den gir avslapping, set kan jo være nok innimellom det.

Ok. Jeg tar Quetapin. Har vel samme virkestoff som det du tar. Har prøvd alt fra 1-4 tabletter, mange timer før leggetid, rett før leggetid og i seng med en gang. Blir ofte litt svimmel og merker at jeg nesten sjangler litt hvis jeg står opp igjen for et eller annet. Men virkningen går over veldig fort og siden jeg ligger følt 2 meter over madrassen er det ikke mulig å sove i det tidsvinduet. Hangover får jeg uansett når jeg har inntak. En annen ting er at de gangene det ikke har fungert i det hele tatt jeg etterhvert får så matsug at jeg gir opp etter en stund og rett og slett står opp for å spise. 

Sobril har jeg hatt god nytte av før men jeg klarte ikke holde meg til dosering og etter at jeg hadde brukt dem noen uker ble de tatt vekk igjen. Vet ikke om de visste om hvordan jeg brukte dem men skulle uansett ikke stå på det for lenge. Jeg vet ikke helt selv om jeg hadde klart å la være å ta mer enn jeg skulle på dager som er kjipe. Så det kommer jeg ikke til å spørre etter. 

Kanskje det forresten er de andre medisinene du sover av da? Og egentlig ikke Seroquel. 

Stakkars. Uff slikt er trasig.

Ja ok. Det var litt sytete av meg men ville se om noen var våkne kanskje. Får ikke sove på dagen nå heller. Så to timer søvn ble det. Skjønner ikke at det går an. 

Ok. Jeg tar Quetapin. Har vel samme virkestoff som det du tar. Har prøvd alt fra 1-4 tabletter, mange timer før leggetid, rett før leggetid og i seng med en gang. Blir ofte litt svimmel og merker at jeg nesten sjangler litt hvis jeg står opp igjen for et eller annet. Men virkningen går over veldig fort og siden jeg ligger følt 2 meter over madrassen er det ikke mulig å sove i det tidsvinduet. Hangover får jeg uansett når jeg har inntak. En annen ting er at de gangene det ikke har fungert i det hele tatt jeg etterhvert får så matsug at jeg gir opp etter en stund og rett og slett står opp for å spise. 

Sobril har jeg hatt god nytte av før men jeg klarte ikke holde meg til dosering og etter at jeg hadde brukt dem noen uker ble de tatt vekk igjen. Vet ikke om de visste om hvordan jeg brukte dem men skulle uansett ikke stå på det for lenge. Jeg vet ikke helt selv om jeg hadde klart å la være å ta mer enn jeg skulle på dager som er kjipe. Så det kommer jeg ikke til å spørre etter. 

Kanskje det forresten er de andre medisinene du sover av da? Og egentlig ikke Seroquel. 

Ja ok. Det var litt sytete av meg men ville se om noen var våkne kanskje. Får ikke sove på dagen nå heller. Så to timer søvn ble det. Skjønner ikke at det går an. 

Stakkars var fra hjerter altså.

Jeg tar Quetapin. Har vel samme virkestoff som det du tar. Har prøvd alt fra 1-4 tabletter, mange timer før leggetid, rett før leggetid og i seng med en gang. Blir ofte litt svimmel og merker at jeg nesten sjangler litt hvis jeg står opp igjen for et eller annet. Men virkningen går over veldig fort og siden jeg ligger følt 2 meter over madrassen er det ikke mulig å sove i det tidsvinduet. Hangover får jeg uansett når jeg har inntak.

Jeg lurer på om det jeg har uthevet er medvirkende til at du ikke får sove? I tillegg til nocebo - at du kan ha lest en del negativt om Seroquel før du startet på den?

Jeg merker det veldig godt selv - om jeg er svært rastløs/urolig og har vansker for å slappe av både fysisk og mentalt, virker verken Atarax, Apodorm eller Stesolid. De gangene jeg er for urolig/aktivert til at medisinene har virkning, får jeg ingen kraftig ettervirkning, men de gangene jeg sover av Apodorm, får jeg en kraftig ettervirkning av Apodorm som varer til sent neste kveld. Det samme var gjeldene når jeg brukte Truxal, Nozinan, Remeron, Tolvon, Esucos m.fl.

Får ikke sove på dagen nå heller. Så to timer søvn ble det. Skjønner ikke at det går an. 

Jeg kjenner igjen det der godt (har ca. en slik natt i uken), og kunsten er å ikke falle for fristelsen det er å sove på dagen i dag. Den bør forskyves så langt det er mulig til i kveld. Det er tungt, men man gjør det lettere for seg selv med å holde seg selv i aktivitet.

Og ikke døm deg selv, men vis deg selv litt egenomsorg. Vi har altfor lett for å dømme oss selv om vi ikke får til å sove eller mislykkes med noe. Det trenger du ikke. Og om du skulle duppe litt av - det er ikke krise. Jeg skrev "bør".

Man kan bli både psykisk og fysisk avhengig av sovemedikamenter (både innsovningsmedikamenter og typen AP og AD som blir brukt for å fremme søvn). Vanskelig å bruke disse medisinene med hodet på rett plass hvis man ikke har sovet ordentlig lenge, og avhengighet er nok verste i disse tilfellene etter min mening. 

Men for all del, jeg bruker innsovningsmedikamenter fast siden jeg har kronisk insomni. Men jeg har ingen barn, kjører heller ikke til/ fra jobb. Må man gjøre noe for simpelthen å fungere eller å eksistere så må man. 

Skjønner ikke hva som er så ille med å være avhengig av innsovingtabletter når det er nettopp det man er, for å sove. Slet allerede som barn med å bruke lang tid på å sovne. Da jeg var 19 fikk jeg imovane og siden det har det vært en redning for meg i de periodene søvnen ikke har funket. 

Man fungerer ikke bedre med søvnløse netter enn med hangover når man skal kjøre og passe barn dagen etter. Å kjøre og være trøtt er jo sammenlignbart med 1 i promille. Teit at man ikke selv kan velge en helt harmløs innsovningstablett som fungerer helt utmerket og har såpass kort virkning at man (eller jeg i alle fall) ikke merker noe til det dagen etter OG har sovet. 

Jeg vet at det å bruke Seroquel eller Quetapin, sikkert andre også, som egentlig er antipsykotika, er omstridt. Jeg har ingen behov for noe drittmedisin mot psykose som ikke fungerer for meg og bare lager trøbbel. Selv om det er lav dose så er antipsykotika noe jeg bare ikke behøver. I hverken høy eller lav dose...

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er så ille med å være avhengig av innsovingtabletter når det er nettopp det man er, for å sove. Slet allerede som barn med å bruke lang tid på å sovne. Da jeg var 19 fikk jeg imovane og siden det har det vært en redning for meg i de periodene søvnen ikke har funket. 

Man fungerer ikke bedre med søvnløse netter enn med hangover når man skal kjøre og passe barn dagen etter. Å kjøre og være trøtt er jo sammenlignbart med 1 i promille. Teit at man ikke selv kan velge en helt harmløs innsovningstablett som fungerer helt utmerket og har såpass kort virkning at man (eller jeg i alle fall) ikke merker noe til det dagen etter OG har sovet. 

Jeg vet at det å bruke Seroquel eller Quetapin, sikkert andre også, som egentlig er antipsykotika, er omstridt. Jeg har ingen behov for noe drittmedisin mot psykose som ikke fungerer for meg og bare lager trøbbel. Selv om det er lav dose så er antipsykotika noe jeg bare ikke behøver. I hverken høy eller lav dose...

Jeg er med deg på den, men nå ble det spesifikt spurt om bakdelen. Det er tider det ikke finnes medikamenter (Imovane nå siste tiden f.eks.) eller at man har glemt å ta de med eller at de ikke gir naturlig søvn. Greit å vite, så tar man valg basert på hva som fungerer for ens livssituasjon.

Ps. Går selv fast på innsovning, og som deg så holder jeg meg unna AP. Fungerer dårlig for meg. 

Trinity80 skrev (29 minutter siden):

Jeg er med deg på den, men nå ble det spesifikt spurt om bakdelen. Det er tider det ikke finnes medikamenter (Imovane nå siste tiden f.eks.) eller at man har glemt å ta de med eller at de ikke gir naturlig søvn. Greit å vite, så tar man valg basert på hva som fungerer for ens livssituasjon.

Ps. Går selv fast på innsovning, og som deg så holder jeg meg unna AP. Fungerer dårlig for meg. 

Ja. Sant det. Sånn sett ser jeg ulemper ved avhengighet. Har hørt at både Zopiclone og Imovane skal fases ut btw. Det er derfor ikke rart om apotekene går tomme etterhvert. Mesteparten av tiden er det allikevel få tak i ennå. Ellers er det nye med samme virkestoff Zopitin. 

Har lagt meg og går all in på naturlig innsovning uten medikamenter i kveld. Det vil i så fall være første gang på et halvt år om det lykkes.  Sover sikkert ikke, som i går..Men vil heller ha en søvnløs natt igjen enn søvnløs natt + ulvehunger + hangover i morgen 👍👍👍

---

Og jeg kan ikke dy meg. "Bakdelen?" 🤣 ikke noe til deg altså. Bare tittelen på tråden. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...