Gå til innhold

Kan man få aktiv dødshjelp i Sveits? (Selvmord)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er mulig å få aktiv dødshjelp i Sveits under visse omstendigheter. Sveits har noen av de mest liberale lover og retningslinjer for aktiv dødshjelp i verden. Organisasjoner som Dignitas og Exit hjelper personer med alvorlige sykdommer eller lidelser som ønsker å avslutte sitt eget liv med medisinsk assistanse.

For å kvalifisere for aktiv dødshjelp i Sveits, må en person vanligvis oppfylle visse kriterier, inkludert å være myndig, ha en livstruende eller alvorlig og uhelbredelig medisinsk tilstand, og være i stand til å ta en informert og frivillig beslutning om å avslutte sitt eget liv. Prosessen involverer en grundig medisinsk vurdering og en nøye vurdering av personens mentale kapasitet.

Anonymkode: 3d227...73f

Jeg forstår meg ikke helt på de som orker å gå igjennom en slik lang og slitsom prosess når det fins så mye enklere og kjappere metoder å dø av. Snakker ikke om overdose åpenbart fordi det er den dårligste mest usikre måten å dø på. 

Anonymkode: 3c1ca...acc

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår meg ikke helt på de som orker å gå igjennom en slik lang og slitsom prosess når det fins så mye enklere og kjappere metoder å dø av. Snakker ikke om overdose åpenbart fordi det er den dårligste mest usikre måten å dø på. 

Der sier du noe... det er jo uansett i "ordnede"forhold da. Ikke så "stygt" som "vanlig" selvmord.

Anonymkode: e3e10...0ab

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Der sier du noe... det er jo uansett i "ordnede"forhold da. Ikke så "stygt" som "vanlig" selvmord.

Ikke alle selvmord behøver se så stygge ut vel? 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kanskje ikke. Kan man få assistert selvmord om man har barn?

Det kan du vel enkelt Google selv? 

Forøvrig skjønner jeg ikke at folk ikke kan ha iq nok til å forstå FØR de får barn at de er så dårlige psykisk. 

I følge Google er det ingen lovmessige kriterier for hvilke pasientgruppe dette gjelder. 
Men en kan jo ha ulikt syn på dette. 
Hvis for eks et menneske har fått en dødsdom er det forståelig om man ønsker aktiv dødshjelp før de går inn i sluttfasen. 
samtidig er det ikke så mange som lider i sluttfasen da de blir smertelindrende og får beroligende medikamenter. 
Det kan også være sykdommer der det kan komme ny forskning og nye medisiner. 

Anonymkode: d060f...224

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forøvrig skjønner jeg ikke at folk ikke kan ha iq nok til å forstå FØR de får barn at de er så dårlige psykisk. 

Kanskje du ikke har iq nok til å forstå at helsesituasjonen kan snu fra ok til grusom etter at man fikk barn. 

Anonymkode: e6694...be1

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det går an å bli syk ETTER at man har fått barn. Evt at man blir betraktelig verre. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kun hvis man har en dødlig sykdom. Og ikke har alt for lenge igjen.

Psykiske lidelser er ikke noe man kan få hjelp til å dø av.

Anonymkode: 609a2...b5d

Det har skjedd. Men vet ikke om det var i Sveits. 

Glitter skrev (7 minutter siden):

Det har skjedd. Men vet ikke om det var i Sveits. 

Da er det isåfall tragisk. For da hadde nok jeg vært død også. Men som mange andre blir vi jo ofte litt bedre innimellom.

Anonymkode: 609a2...b5d

Worriesome Plenty 2

I Nederland kan man skammelig nok få aktiv dødshjelp for psykisk sykdom. Det gikk en dokumentar på vg tv om ei ung jente som skulle få det. Hun ombestemte seg riktignok. Da har det gått for langt.

Endret av Worriesome Plenty 2
Worriesome Plenty 2 skrev (34 minutter siden):

I Nederland kan man skammelig nok få aktiv dødshjelp for psykisk sykdom. Det gikk en dokumentar på vg tv om ei ung jente som skulle få det. Hun ombestemte seg riktignok. Da har det gått for langt.

Ingen ber om å bli født. I de aller fleste tilfeller setter jo likevel mennesker pris på livet, og ser på det som en gave. 

Likevel er det de som ikke gjør de. Det er mennesker med lidelser på grunn av psykisk sykdom som ikke ser noen glede eller noen mening med livet. Det nå jo være helt forxerdelig å ha det sånn år etter år etter år. Og samtidig føle at man er pliktig til å liksom stå løpet videre fordi man "en dag kan bli friskere"- selv om ikke noe tyder på det. 

Skal man pine seg gjennom livet av hensyn til andre? Eller skal man få hjelp sånn at man slipper skam, frykt og kvaler på andre måter? 

Jeg bare spør. Det er utrolig vanskelige spørsmål. Men jeg tror at om jeg må bestemme meg for hva jeg må mene om dette, så vil jeg nok at ingen skal være pålagt å holde ut store lidelser år etter år kun for andres skyld. Og at man må få hjelp fordi det må være ensomt og vanskelig å stå i. Men for å få hjelp må det selvfølgelig være grundige undersøkelser og kompetente hjelpere i bildet. 

Endret av Kashmir
Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (18 minutter siden):

Ingen ber om å bli født. I de aller fleste tilfeller setter jo likevel mennesker pris på livet, og ser på det som en gave. 

Likevel er det de som ikke gjør de. Det er mennesker med lidelser på grunn av psykisk sykdom som ikke ser noen glede eller noen mening med livet. Det nå jo være helt forxerdelig å ha det sånn år etter år etter år. Og samtidig føle at man er pliktig til å liksom stå løpet videre fordi man "en dag kan bli friskere"- selv om ikke noe tyder på det. 

Skal man pine seg gjennom livet av hensyn til andre? Eller skal man få hjelp sånn at man slipper skam, frykt og kvaler på andre måter? 

Jeg bare spør. Det er utrolig vanskelige spørsmål. Men jeg tror at om jeg må bestemme meg for hva jeg må mene om dette, så vil jeg nok at ingen skal være pålagt å holde ut store lidelser år etter år kun for andres skyld. Og at man må få hjelp fordi det må være ensomt og vanskelig å stå i. Men for å få hjelp må det selvfølgelig være grundige undersøkelser og kompetente hjelpere i bildet. 

Det er høl i huet at en 20 år gammel person som kroppslig er frisk kan få hjelp til å dø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...