Kashmir- Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Worriesome Plenty 2 skrev (5 minutter siden): Det er høl i huet at en 20 år gammel person som kroppslig er frisk kan få hjelp til å dø. En stor del av hjelpen er jo å ha mamge ulike undersøkelser for å finne ut om det virlelig er det de vil uten at det er noe håp om bedring i så stor grad at tilværelsen vil endre seg stort. Jeg syns grensen nedad måtte være minimum 25 år da. Og så må mam jo lindre så godt man kan før det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476006-kan-man-f%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshjelp-i-sveits-selvmord/page/2/#findComment-4217711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Worriesome Plenty 2 skrev (28 minutter siden): Det er høl i huet at en 20 år gammel person som kroppslig er frisk kan få hjelp til å dø. Støtter deg der. Jeg tenkte for 15 år siden at det burde vært åpnet opp for psykisk syke - men, igjen handler det om at en selv bærer på en stor indre smerte som er vanskelig å håndtere, som heldigvis ikke er konstant uansett diagnose. Leger vil jeg tro, tar sin utdannelse, fordi de genuint ønsker å hjelpe mennesker til en bedre helse og livskvalitet. Og hva når det finnes medisinsk behandling for en lidelse? Et tenkt eksempel, som alvorlig tarminfeksjon av ulikt slag, som kan virkelig være ille å leve med, men der jeg vet at mange får livet sitt tilbake om de hopper i det og velger å få pose på magen. Tilsvarende problemstillinger vil vi se i tiden fremover, fordi medisinsk forskning gjør fremskritt og det som tidligere var umulig å behandle, kan en i fremtiden behandle. Vil en da innskrenke muligheten for assistert selvmord i de landene som har åpnet for det? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476006-kan-man-f%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshjelp-i-sveits-selvmord/page/2/#findComment-4217718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) Eva Sofie skrev (23 minutter siden): Støtter deg der. Jeg tenkte for 15 år siden at det burde vært åpnet opp for psykisk syke - men, igjen handler det om at en selv bærer på en stor indre smerte som er vanskelig å håndtere, som heldigvis ikke er konstant uansett diagnose. Leger vil jeg tro, tar sin utdannelse, fordi de genuint ønsker å hjelpe mennesker til en bedre helse og livskvalitet. Og hva når det finnes medisinsk behandling for en lidelse? Et tenkt eksempel, som alvorlig tarminfeksjon av ulikt slag, som kan virkelig være ille å leve med, men der jeg vet at mange får livet sitt tilbake om de hopper i det og velger å få pose på magen. Tilsvarende problemstillinger vil vi se i tiden fremover, fordi medisinsk forskning gjør fremskritt og det som tidligere var umulig å behandle, kan en i fremtiden behandle. Vil en da innskrenke muligheten for assistert selvmord i de landene som har åpnet for det? Hvor mange år tenker du at man skal være lidende mens man venter på bedring? Når en har skadet seg selv alvorlig flere ganger i så stor grad at man har mistet en ator del av visse sanser. Når en ikke klarer å være innomhus men bor i ly av containere og er generelt redd alle mennesker. Når man går rundt på kirkegården om natten for å føle en tilstand som er tilnærmet ro, og at mat og væske er noe man bare "kommer på" at man må innta. Når det har vært utallige mennesker som har prøvd å hjelpe, men det er fåfengt og vedkommemde vil ha hjelp til å dø da tidligere forsøk har mislykkes? Det fins ikke mange så syke, men de fins. Jeg kan ukke forestille meg hva slags liv det er, og jeg syns det er ubarmhjertig å ikke hjelpe slike personer etter mamge år. Endret 7. november 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476006-kan-man-f%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshjelp-i-sveits-selvmord/page/2/#findComment-4217721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Kashmir skrev (52 minutter siden): Hvor mange år tenker du at man skal være lidende mens man venter på bedring? Når en har skadet seg selv alvorlig flere ganger i så stor grad at man har mistet en ator del av visse sanser. Når en ikke klarer å være innomhus men bor i ly av containere og er generelt redd alle mennesker. Når man går rundt på kirkegården om natten for å føle en tilstand som er tilnærmet ro, og at mat og væske er noe man bare "kommer på" at man må innta. Når det har vært utallige mennesker som har prøvd å hjelpe, men det er fåfengt og vedkommemde vil ha hjelp til å dø da tidligere forsøk har mislykkes? Det fins ikke mange så syke, men de fins. Jeg kan ukke forestille meg hva slags liv det er, og jeg syns det er ubarmhjertig å ikke hjelpe slike personer etter mamge år. Da må de gjøre noe med det selv tenker jeg. Ingen skal hjelpe noen med frisk kropp som ikke har en vond død fremfor seg til å begå selvmord. Man må ha regler. Psykisk syke bær ikke inngå i aktiv dødshjelp. Kum de som snart vil dø en smerteful død. Anonymkode: 609a2...b5d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476006-kan-man-f%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshjelp-i-sveits-selvmord/page/2/#findComment-4217731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må de gjøre noe med det selv tenker jeg. Ingen skal hjelpe noen med frisk kropp som ikke har en vond død fremfor seg til å begå selvmord. Man må ha regler. Psykisk syke bær ikke inngå i aktiv dødshjelp. Kum de som snart vil dø en smerteful død. Anonymkode: 609a2...b5d Det burde gå fram av det jeg skrev at flere ikke kan gjøre det selv. Om man vil hjelpe så må man få lov til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476006-kan-man-f%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshjelp-i-sveits-selvmord/page/2/#findComment-4217733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 TS hadde et konkret spørsmål og har vel fått svar på det. Den etiske/moralske diskusjonen kan vi ta i en egen tråd. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476006-kan-man-f%C3%A5-aktiv-d%C3%B8dshjelp-i-sveits-selvmord/page/2/#findComment-4217738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.