Gå til innhold

Betydelig flere dødsfall enn ventet som følge av hjertesykdom siste to år

Anbefalte innlegg

For to år siden skjedde det noe oppsiktsvekkende. For første gang på minst 50 år ble det registrert betydelig flere dødsfall enn ventet, som følge av hjertesykdom.

Det snakkes om at dette *kanskje* ha noe med covid-19 å gjøre, men ingen snakker om at dette kan skyldes bivirkninger av vaksinen. Ikke minst pga overdødligheten blant yngre ellers friske personer. Det syntes jeg er noe spesielt at man så enkelt kan avfeie det.

Anonymkode: d6308...cc7

Fortsetter under...

"Hjertesykdom" er et utrolig vidt begrep. 

Det er velkjent at koronavaksinen gir en beskjeden økning i risiko for inflammasjoner i hjertet (myokarditt) eller hjerteposen (perikarditt). Imidlertid er det også velkjent at Covid gir en relativt stor økning i risiko for inflammasjoner i hjertet eller hjerteposen. Hos de fleste er dette uten klinisk betydning, men med villtypen av viruset ble det sett forandringer i hjertets struktur hos flertallet av de som hadde gjennomgått Covid. Dette var imidlertid noe mindre uttalt med Omikron-varianten av viruset.

Faren er hvis noen som har subklinisk myokarditt f.eks. legger ut på en hard treningsøkt. Da kan konsekvensen bli plutselig død. Jeg mener jeg har ganske gode faglige holdepunkter for å si at det ikke er lurt å legge ut på harde treningsøkter verken under en infeksjon eller en stund i etterkant. 

Når det gjelder annen hjertesykdom, som f.eks. kransåresykdommer (hjerteinfarkt) - så tror jeg dette like mye eventuelt kan skyldes usunn livsstil, mer usunn mat/alkohol/røyk/etc på hjemmekontorene, mindre fysisk aktivitet, enn sykdommen i seg selv. Men igjen - når du bare skriver "hjertesykdom" er det så godt som umulig å vite hva du mener.

Endret av ISW

Det er like feil å blankt avfeie at det kan skyldes covid/vaksine som det som det er å anta at det skyldes covid/vaksine. Som @Kashmir nevner så kan det være andre faktorer som spiller inn, antagelig en kombinasjon av flere.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det snakkes om at dette *kanskje* ha noe med covid-19 å gjøre, men ingen snakker om at dette kan skyldes bivirkninger av vaksinen. Ikke minst pga overdødligheten blant yngre ellers friske personer. Det syntes jeg er noe spesielt at man så enkelt kan avfeie det.

Hvor har du det fra at det avfeies? Det kommer garantert til å bli analysert sammenhenger mellom vaksine mot covid, smitte av covid og disse dødsfallene. Men slike analyser er kompliserte og tidkrevende. Det er alltid noen som forsøker å finne ut av sammenhengene når dødsårsak-tallene viser noe overraskende.

Det er kjent at alvorlig koronasykdom kan føre til forhøyede kolesterolverdier, noe som øker risikoen for hjertesykdom på litt lenger sikt. 

Generelt er det ikke sannsynlig at så alvorlige bivirkninger av en vaksine at de fører til død, først opptrer etter flere år.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For to år siden skjedde det noe oppsiktsvekkende. For første gang på minst 50 år ble det registrert betydelig flere dødsfall enn ventet, som følge av hjertesykdom.

Anonymkode: d6308...cc7

Som @laban og @ISW sier kommer det til å forskes mye på evt sammenhenger her.

Min umiddelbare tanke er dessuten at flere har gjort som meg, nemlig vært langt mindre fysisk aktiv under covid, og man vet jo fra før at daglig økning av hjerterytmen virker forebyggende på hjerte- og karsykdom. Selv mistet jeg den daglige sykkelturen (bratt bakk på hjemtur) pluss massevis av trappeløping i fem etasjer på jobb som følge av hjemmekontor, og jeg sluttet helt å svømme (ble sendt i karantene etter bassengbesøk for mange ganger og gikk lei). Mener å ha lest et sted at gjennomsnittsvekten for befolkningen økte i samme periode, og med tanke på at jeg neppe var den eneste som var mindre aktiv er jo ikke uannsynlig at det er en sammenheng her? 

Endret av Kayia

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har vært studert og alt tyder på at det er sykdommen covid og ikke vaksinen som er årsaken. Legger inn et par lenker under, men det er gjort en rekke studier som underbygger dette, bare å google.

https://www.bmj.com/company/newsroom/new-study-updates-evidence-on-rare-heart-condition-after-covid-vaccination/

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2789793

Hvis økningen er relatert til covid, er den mest sannsynlige sammenhengen at det skyldes selve covid-sykdommen.

En annen mulig medvirkende årsak er at "vanlige" helsetjenester var lite tilgjengelig under pademien. Operasjoner ble satt på vent, og mange legekontorer tok kun i mot akuttpasienter. Dette kan ha ført til at en del ikke kom seg til lege i tide. Det er jo ikke alle symptomer på hjertesykdom som er like lett å tolke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...