Gå til innhold

Hvilke behandlingssteder finnes?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt tanken lenge på å søke meg inn til døgnbehandling et annet sted enn det lokale DPS ettersom jeg har vært der mye og det ikke har hjulpet nok. Og jeg søkte helt på slutten av året i fjor til Hurdalsjøen, men siden fritt behandlingsvalg siden da ble avviklet så fikk jeg naturligvis avslag. Og de andre behandlingsstedene jeg har sett på gjelder dessverre det samme for. Så jeg står da igjen med BET som jeg vet om, men er der kanskje flere som jeg ikke er klar over? Problematikken min er depresjoner, selvskading, overspising og følelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476018-hvilke-behandlingssteder-finnes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er ingen som kan fikse deg, jobben må du gjøre selv. Har du vurdert å få litt innhold i hverdagene dine? Få en jobb f. Eks? 

Anonymkode: 61102...5bd

Ja, det er jeg klar over. Jeg føler jeg jobber godt, men jeg kommer ingen vei. Jeg er i en bedre periode nå da, men jeg har ikke helt troen på at det vil vare. Jeg forsøker å lage innhold i dagene mine, jeg jobber så mye jeg klarer (håper på å øke etterhvert men det blir ikke ennå), bruker tid på hobbyene mine, trener og deltar på fontenehuset. Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre?

Tenker som anonym at du bare leter etter svar i behandlingsformer. Veien til bedre helse handler mye om selvstendighet og den får du best ved å ikke være så avhengig av terapi. Rutiner, nettverk, mening i livet. Alt dette kan du fylle selv, en behandler er bare et middel på veien. Kanskje behandling stopper tilfriskning hos deg siden du setter livet på vent og venter på effekt fra behandling 

Anonymkode: b8ac7...f63

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker som anonym at du bare leter etter svar i behandlingsformer. Veien til bedre helse handler mye om selvstendighet og den får du best ved å ikke være så avhengig av terapi. Rutiner, nettverk, mening i livet. Alt dette kan du fylle selv, en behandler er bare et middel på veien. Kanskje behandling stopper tilfriskning hos deg siden du setter livet på vent og venter på effekt fra behandling 

Anonymkode: b8ac7...f63

Du har ett godt poeng. Men som jeg også svarte anonym over her så føler jeg at jeg gjør alt og ser ikke hva mer jeg kan gjøre? Eller hva jeg kan gjøre annerledes?

Den siste setningen om at kanskje behandling stopper tilfriskning hos meg fikk meg til å tenke. Hvordan finner jeg ut om det er slik eller ikke? Tar en pause fra terapi?

lavender skrev (1 time siden):

Jeg har tenkt tanken lenge på å søke meg inn til døgnbehandling et annet sted enn det lokale DPS ettersom jeg har vært der mye og det ikke har hjulpet nok. Og jeg søkte helt på slutten av året i fjor til Hurdalsjøen, men siden fritt behandlingsvalg siden da ble avviklet så fikk jeg naturligvis avslag. Og de andre behandlingsstedene jeg har sett på gjelder dessverre det samme for. Så jeg står da igjen med BET som jeg vet om, men er der kanskje flere som jeg ikke er klar over? Problematikken min er depresjoner, selvskading, overspising og følelser.

Hvis du har vært en god del innlagt, så ville jeg kanskje heller ha sett etter polikliniske behandlingsformer. Noen kan ha nytte av gruppebaserte behandlingsformer, andre kan ha nytte av f.eks. hesteassistert terapi eller uttrykksterapi i ulike former.  For noen vil det å komme i gang med fysisk aktivitet/trening kunne bli et vendepunkt. 

Annonse

frosken skrev (4 minutter siden):

Hvis du har vært en god del innlagt, så ville jeg kanskje heller ha sett etter polikliniske behandlingsformer. Noen kan ha nytte av gruppebaserte behandlingsformer, andre kan ha nytte av f.eks. hesteassistert terapi eller uttrykksterapi i ulike former.  For noen vil det å komme i gang med fysisk aktivitet/trening kunne bli et vendepunkt. 

Jeg har vært en god del innlagt ja, men har aldri vært innlagt noe annet sted enn det lokale DPS. Derfor jeg tenkte det kunne være verdt det å forsøke å søke seg til ett annet sted, som feks BET eller andre hvis der finnes. Behandler henviste meg til gruppebehandling for noen måneder siden men fikk avslag på begge, og der er ingen andre alternativer igjen. Hesteassistert terapi hadde nok passet meg perfekt, men der er ingen som tilbyr det her jeg bor dessverre. Jeg forsøker trene tre dager i uken og går stort sett på fjellet i helgene, også går jeg også vanlige turer utenom. Så føler jeg alt gjør alt det jeg kan, ikke bare ift trening, men også forsøk på å skape mening i hverdagen. Eller er det noe jeg har oversett?

lavender skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært en god del innlagt ja, men har aldri vært innlagt noe annet sted enn det lokale DPS. Derfor jeg tenkte det kunne være verdt det å forsøke å søke seg til ett annet sted, som feks BET eller andre hvis der finnes. Behandler henviste meg til gruppebehandling for noen måneder siden men fikk avslag på begge, og der er ingen andre alternativer igjen. Hesteassistert terapi hadde nok passet meg perfekt, men der er ingen som tilbyr det her jeg bor dessverre. Jeg forsøker trene tre dager i uken og går stort sett på fjellet i helgene, også går jeg også vanlige turer utenom. Så føler jeg alt gjør alt det jeg kan, ikke bare ift trening, men også forsøk på å skape mening i hverdagen. Eller er det noe jeg har oversett?

Har dere vurdert Modum Bad? Behandling og forebygging av depresjon | Modum Bad (modum-bad.no)  Innleggelse der forutsetter at du har kontroll over selvskading. 

frosken skrev (2 minutter siden):

Har dere vurdert Modum Bad? Behandling og forebygging av depresjon | Modum Bad (modum-bad.no)  Innleggelse der forutsetter at du har kontroll over selvskading. 

Nei, det har ikke vært vurdert. Visste ikke at det var ett alternativ for meg.

Jeg ser at eksklusjonskriterier er bl.a psykose, jeg har hatt psykose før (siste ordentlige for 8 år siden) vil det si at jeg vil få avslag? Diagnosene min er bipolar type 2 og asperger.

Jeg leser også at de prioriterer pasienter fra Helse Sør-Øst og at henviste pasienter fra andre helseregioner blir vurdert og tas inn om det er kapasitet. Jeg tilhører annet helseforetak, vil det trolig si at jeg ikke får plass eller at det vil ta veldig lang tid?

Og hva tenker du om Modum i forhold til BET? Jeg har forsøkt å lese meg opp så mye som mulig, men synes det er litt vanskelig å vite hvilken som ville være best for meg. Tror du jeg kan be om å bli henvist til begge? Beklager, ble mange spørsmål dette. Og regner med det er sikkert en del du ikke kan svare på, men jeg spør nå likevel jeg. Håper det er greit.

Hva legger de i "kontroll over selvskading"? Jeg selvskader jo, men ikke såpass så jeg trenger helsehjelp. 

lavender skrev (2 timer siden):

Hva slags behandling går du i nå da? Er den kontakten du har på dps nå bare "hvordan har det gått siden sist time?"? Hvorfor går du på dps? Du virker ikke for meg som så veldig syk

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags behandling går du i nå da? Er den kontakten du har på dps nå bare "hvordan har det gått siden sist time?"? Hvorfor går du på dps? Du virker ikke for meg som så veldig syk

Jeg går i vanlig samtaleterapi og nei, det er ikke bare om hvordan det har gått siden sist, vi har konkrete mål å jobbe mot. Jeg går på DPS for å bli bedre? Hva er det som gjør at jeg ikke virker så veldig syk? Ble litt nysgjerrig 🙂 (Ikke at jeg sier at jeg er veldig syk altså, personlig så vet jeg ikke helt hva jeg tenker og spør du behandler vet jeg ikke helt hvilket svar du ville fått da heller).

lavender skrev (Akkurat nå):

Jeg går i vanlig samtaleterapi og nei, det er ikke bare om hvordan det har gått siden sist, vi har konkrete mål å jobbe mot. Jeg går på DPS for å bli bedre? Hva er det som gjør at jeg ikke virker så veldig syk? Ble litt nysgjerrig 🙂 (Ikke at jeg sier at jeg er veldig syk altså, personlig så vet jeg ikke helt hva jeg tenker og spør du behandler vet jeg ikke helt hvilket svar du ville fått da heller).

Jo altså, når du skriver at problematikken din er "depresjoner, selvskading, overspising og følelser". Depresjon hadde du ikke hatt på 5mnd,selvskadingen var ikke så alvorlig at du trenger helsehjelp og du nevner et så diffust problem som problemer med følelser samt at du trener 3 dager i uken og fjelltur hver helg da virker det ikke som du er veldig syk. Ikke noe galt med det altså, men jeg trodde dps var bare for de som hadde veldig store problemer med stor funksjonssvikt fordi jeg har lest det er så få som får plass så de bare tar inn de mest syke. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo altså, når du skriver at problematikken din er "depresjoner, selvskading, overspising og følelser". Depresjon hadde du ikke hatt på 5mnd,selvskadingen var ikke så alvorlig at du trenger helsehjelp og du nevner et så diffust problem som problemer med følelser samt at du trener 3 dager i uken og fjelltur hver helg da virker det ikke som du er veldig syk. Ikke noe galt med det altså, men jeg trodde dps var bare for de som hadde veldig store problemer med stor funksjonssvikt fordi jeg har lest det er så få som får plass så de bare tar inn de mest syke. 

Det er jo opp til DPS å vurdere hvem som har nytte av å gå der, og hvem som ikke har det. Synes ikke at du og dine meninger skal være noen rettesnor i denne saken i alle fall, siden du ikke kjenner alle fakta slik DPS gjør. 

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok, jeg skjønner hvordan du tenker. Og jeg er for så vidt enig i at selvskadingen ikke er alvorlig, samme med fungeringen min akkurat nå. For det er jo slik at jeg er i en god periode nå. Men når jeg først blir dårlig så kan jeg bli ganske så dårlig. Får (nesten) ikke gjort noen daglige gjøremål, selvskadingen eskalerer osv. Da har jeg det i alle fall subjektivt veldig vanskelig og vondt, men akkurat hvordan en behandler ville vurdert det kan jeg ikke si noe om annet enn at jeg har blitt diagnostisert med alvorlig depresjon før.

Og for forklare hva jeg mener med problemer med følelser så har jeg ikke kontakt med følelsene mine. Jeg er også veldig opptatt av hva andre måtte tenke og mene om meg, følelse av mindreverd, selvhat osv som igjen gjør at jeg har problemer med relasjoner som gjør at jeg ikke har verken venner eller kjæreste, så for meg er det jo veldig ødeleggende, selv om det nok ikke blir sett på som alvorlig.

I forhold til hvem DPS tar inn og ikke så tror jeg det varierer en del fra DPS til DPS, noen har større kapasitet enn andre. Samtidig er det jo veldig vanskelig å skulle gjøre en vurdering over nett på hvor alvorlig en pasients situasjon er, for det er mye jeg aldri har skrevet noe om her inne.

Endret av lavender
Everybody skrev (10 minutter siden):

Har du gode medisiner som fungerer? Hva er det du egentlig tenker et døgnopphold vil hjelpe med?

Jeg tror jeg er så godt medisinert som jeg kan bli nå. Uten at jeg skal si det for sikkert. Men jeg har i alle fall forsøkt litt forskjellig før jeg landet på den medisinkombinasjonen jeg går på nå og jeg bruker flere forskjellige medisiner for litt av hvert. I forhold til hva jeg tenker ett døgnopphold vil hjelpe med så er det vel mest tanken på type behandling, at det å kanskje forsøke en annen type behandling eller fremgangsmåte ville kunne hjelpe. Og utenom det så håper jeg jo at jeg kan få hjelp til det jeg sliter med som er så ødeleggende for meg. Beklager at jeg ikke kan gi ett bedre svar enn det.

lavender skrev (1 time siden):

Nei, det har ikke vært vurdert. Visste ikke at det var ett alternativ for meg.

Jeg ser at eksklusjonskriterier er bl.a psykose, jeg har hatt psykose før (siste ordentlige for 8 år siden) vil det si at jeg vil få avslag? Diagnosene min er bipolar type 2 og asperger.

Jeg leser også at de prioriterer pasienter fra Helse Sør-Øst og at henviste pasienter fra andre helseregioner blir vurdert og tas inn om det er kapasitet. Jeg tilhører annet helseforetak, vil det trolig si at jeg ikke får plass eller at det vil ta veldig lang tid?

Og hva tenker du om Modum i forhold til BET? Jeg har forsøkt å lese meg opp så mye som mulig, men synes det er litt vanskelig å vite hvilken som ville være best for meg. Tror du jeg kan be om å bli henvist til begge? Beklager, ble mange spørsmål dette. Og regner med det er sikkert en del du ikke kan svare på, men jeg spør nå likevel jeg. Håper det er greit.

Hva legger de i "kontroll over selvskading"? Jeg selvskader jo, men ikke såpass så jeg trenger helsehjelp. 

Ut i fra det du skriver, så tror jeg ikke du ville ha fått plass på Modum. Og uten å ha noe godt grunnlag for å mene det, så tenker jeg at BET heller ikke virker så passende. Jeg tror nok fortsatt at det er poliklinisk behandling som vil ha mest for seg. 

frosken skrev (7 minutter siden):

Ut i fra det du skriver, så tror jeg ikke du ville ha fått plass på Modum. Og uten å ha noe godt grunnlag for å mene det, så tenker jeg at BET heller ikke virker så passende. Jeg tror nok fortsatt at det er poliklinisk behandling som vil ha mest for seg. 

Å, det var leit. Kan jeg spørre hvorfor du tenker jeg ikke ville fått plass på Modum og hvorfor BET ikke virker passende? (Ikke meningen å mase, vil bare forstå). 

I forhold til poliklinisk behandling så har hatt 7 ulike polikliniske behandlere og føler ikke at jeg har kommet noen vei med noen av dem. Er der noe jeg/vi kan gjøre annerledes? Det må da være noe jeg gjør feil da?   

Edit: Blir vel feil å si jeg ikke har kommet noen vei, for jeg har jo blitt bedre. Men ikke store forskjellen, i tillegg til at det har gått sakte.

Endret av lavender

Ser ingen grunn til at vi her skal drive å sette spørsmålstegn ved TS' behandlingsbehov. TS spør om hvem som kjenner til andre behandingssteder og muligheter. Også skrives det også at det er problemer med følelser, da må en jo ikke gå inn for å sette masse spørsmålstegn og så tvil om ts i det hele tatt "har rett" på hjelp. Det kan jo forvirre og skape negative følelser det også. Selvfølgelig har ts rett til og muligens stor nytte av andre behandlingstilbud om det hun har i dag ikke er nok. Ang kapasitet og prioriteringer vurderes det av inntaksstedene. 

Og til spørsmålet: har selv bare erfaring med lokale dps, to forskjellige. Vet ikke hva det vil si å ha annen behandling enn blabla. Satser nå på at medisiner skal fikse saken.  

Anonymkode: 5f4bb...251

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser ingen grunn til at vi her skal drive å sette spørsmålstegn ved TS' behandlingsbehov. TS spør om hvem som kjenner til andre behandingssteder og muligheter. Også skrives det også at det er problemer med følelser, da må en jo ikke gå inn for å sette masse spørsmålstegn og så tvil om ts i det hele tatt "har rett" på hjelp. Det kan jo forvirre og skape negative følelser det også. Selvfølgelig har ts rett til og muligens stor nytte av andre behandlingstilbud om det hun har i dag ikke er nok. Ang kapasitet og prioriteringer vurderes det av inntaksstedene. 

Og til spørsmålet: har selv bare erfaring med lokale dps, to forskjellige. Vet ikke hva det vil si å ha annen behandling enn blabla. Satser nå på at medisiner skal fikse saken.  

Anonymkode: 5f4bb...251

Jeg skjønner forsåvidt tankene til anonym som mente at jeg ikke virker så veldig syk. Jeg er i grunnen enig. Men det er vanskelig å forklare hvor mye man sliter over tekst på nett. Og ikke har jeg lyst til å utlevere meg såpass mye heller. Ellers enig i det du skriver.

Hva mener du med "blabla"? Håper medisiner vil funke for deg 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...